Nekromanti Är ca 50 sidor nödvändigt?

RaskoInikov

Veteran
Joined
2 May 2005
Messages
132
Location
Boden - Norrland.
Nu när SURR, mina universalregler, i princip är färdiga (fattas layout och lite ytterligare korrekturläsning) fick jag en fundering. Hur långt brukar ett regelsystem vara ? När jag tittar i regelböcker eller på independentrollspel ser jag att sidantalet vanligtvis uppgår till sisådär 50+ regler. Mina regler består just nu av 12 sidor råtext om 11 punkter - och de är i min mening tillräckligt utförliga och alltäckande för användning. Det som fattas i SURR som brukar ta upp några sidor är färdighetslistor.

Tycker ni att ett regelsystem kräver siådär 50talet sidor för att fungera som det ska, förutsatt att man skriver det så att någon annan än en själv kan använda det? Vad är det som tar upp all plats ?
När layouten är på plats kommer det förmodligen att uppgå till ca 20 sidor. Men det är fortfarande 30 sidor mindre än vad jag känner är normalt.
 

Herr Brownswick

Veteran
Joined
28 Aug 2001
Messages
59
Location
Onorrland
Tycker ni att ett regelsystem kräver siådär 50talet sidor för att fungera som det ska
Tvivlar starkt på att något dikterar minst antal sidor. Om 12 sidor fungerar så kör på det. Mutant 2089 klarade sig med ca 60, Tellus behöver enbart 8 sidor, medan Eons regelverk bildligt talat kräver en eon att bearbeta.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Jag tycker att det skall ta så många sidor som krävs för att det skall förklaras på ett bra och förståeligt sätt. Just nu sitter mitt ena arbetsdokument på 14 sidor med rådata utan beskrivningar överhuvudtaget. Ingenting som definierar de olika värden och attribut som finns i det system, ej heller någonting som ens kan tolkas som fluff.

Det andra systemet ligger väl på cirka 16 sidor råtext just nu och även där saknas fluff och beskrivningar. Jag kan tänka mig att enbart beskrivningarna av färdighetsområdena kommer ta minst så mycket text som jag har i dagsläget. Utöver det tillkommer utförliga beskrivningar av de olika personlighetsdrag och regler till det som jag har som kommer vara i samma storlek som färdighetsområdena.

Och det var ju bara två bitar.

Så jo. Det krävs nog en hel del om man har ett lite mer komplicerat system, än "rulla x tärningar där x är en färdighet". Och de system jag har är antalet systemsidor långt över 50 sidor. *sneglar på d20, WoD, Aeon Continuum & Fireborn.
 

x3m

Veteran
Joined
11 Sep 2004
Messages
127
Location
Malmö
Tycker ni att ett regelsystem kräver siådär 50talet sidor för att fungera som det ska, förutsatt att man skriver det så att någon annan än en själv kan använda det?
Ett regelsystem kräver absolut inte 50 sidor för att fungera, det finns det många exempel på men det antar jag att du visste (eller?). Vill man ha ett komplext och detaljerat system så tar det förmodligen fler sidor. Tillsammans med regelsystem går det så klart att beskriva andra saker t ex olika knep för att skapa intressanta rollpersoner och spelgrupper, men jag ser inte detta som en del av regelsystemet. Ditt låga sidantal låter hursomhelst lovande, SURR kanske är något man får titta på i framtiden.

Eller var frågan bara ett knep för att starta debatt :gremsmile: ?
 

RaskoInikov

Veteran
Joined
2 May 2005
Messages
132
Location
Boden - Norrland.
Vilken blir din målgrupp ? Jag skriver SURR på ett sådant sätt att grundläggande förståelse för vad ett rollspel är och hur man spelar behövs för att kunna ta till sig reglerna. Jag är av uppfattningen att ett universalt indiesystem inte kommer att nå många icke erfarna rollspelare.

Det kanske är där skon klämmer. Dessutom är SURR väldigt enkelt och framförallt konsekvent. Det gör det lätt att bara anropa termer som redan finns beskrivna under ovanstående rubriker.

Själva upplägget är också något jag är lite småstolt över. Den bidrar nog till att jag sparar plats. Jag börjar nämligen med att förklara alla värden och termer. Därefter förklarar jag hur reglerna används i förhållande till föregående del. Följande del handlar om strid och skada. Sist kommer delan om hur man skapar en rollperson, vilken i princip bara är en tabell med poängpoler för normala människor. Mer behövs inte (i stort sett). Ganska minimalistiskt, men så också lätt att ta sig igenom.

Även om detta kanske ger ett lägre sidantal än vad som är brukligt kan jag inte hjälpa att tänka; Men vad i allsindar har jag missat?
 

RaskoInikov

Veteran
Joined
2 May 2005
Messages
132
Location
Boden - Norrland.
x3m said:
Ett regelsystem kräver absolut inte 50 sidor för att fungera, det finns det många exempel på men det antar jag att du visste (eller?).
Jo, det visste jag. Det jag inte kan få ut ur huvudet är bara att jag tror att jag missat något viktigt, trots att systemet fungerar som det ska under de (kanske ändå inte tillräckliga) speltester det genomgått.
Jag tänker mej att de som bygger de spel som åtefinns i rollspelsbutiken inte har 30 sidor regler mer än jag behöver för att det är häftigt.

Ditt låga sidantal låter hursomhelst lovande, SURR kanske är något man får titta på i framtiden.
Det får du gärna göra. Om du vill och har tid får du också korrekturläsa eller rentav speltesta det :gremlaugh:. Sånt kan man aldrig få för mycket av, trots allt.
Skicka ett PM isåfall.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,900
Location
The Culture
Vad är det som tar upp all plats ?
Mycket som tar upp plats är sådant som egentligen inte är regler, men ser ut som det - till exempel beskrivningar av yrken och spelbara raser. Om man skriver ett universalsystem hoppar man antagligen över sådant och sparar en massa plats. Sedan beror det på vad reglerna innehåller. Har man fördelar och nackdelar? Då blir det ytterligare 5-10 sidor med beskrivning av dessa. Till exempel.

Men det mest avgörande för hur stor plats något tar är mängden pedagogik. Man kan nöja sig med "slå 1T20+FV över en svårighetsgrad", eller så kan man förklara detaljerat och ha sida upp och sida ner med exempel, förslag på modifikationer och tillämpningar i olika situationer. Färdigheten Klättra kan beskrivas med ett ord eller med en mindre uppsats om trädklättring, bergsklättring och repklättring. De flesta spel väljer att hellre beskriva för detaljerat än för flyktigt.

/tobias
 

peta

Warrior
Joined
25 Feb 2003
Messages
347
Location
Göteborg
Exempel

Det stämmer. Tar upp det spel som jag känner till bäst, Alea, som ett exempel på vad som tar upp plats. Sidorna är i A5 storlek för den delen.

- Introduktion och tips 6 sidor

- Definitioner och basregler (hur man lyckas med färdigheter och skapar rollpersoner) 4 sidor

- Färdigheter 11 sidor

- Fördelar och Nackdelar 4 sidor

- Yrkespaket 13 sidor

- Exempel (utspridda i boken) 2,5 sidor

- Strid och skador 10 sidor

- Varelser 8 sidor

- Utrustning 7 sidor

14 sidor är med andra ord kärnregler
43 sidor är regelfluff såsom utrustning, färdigheter och liknande
8,5 sidor är rent fluff såsom exempel och tips. Detta är väldigt lite men eftersom det är ett universalregelsystem så finns det inte världsbeskrivningar och liknande. Dessa kan annars ofta ta upp mer än 75% av innehållet.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Mobbad?

"När layouten är på plats kommer det förmodligen att uppgå till ca 20 sidor. Men det är fortfarande 30 sidor mindre än vad jag känner är normalt."

Vad är du rädd för? Att bli mobbad för att du har för få regelsidor?

Jag sammanfattade Castle Falkenstein till min lokala spelgrupp, inklusive magi, men exklusive uppfinnandet. Det blev fyra sidor. Layoutar jag det snyggt så kan jag nog få in uppfinnarreglerna på samma antalet sidor.

Regelboken har dock bra många fler regelsidor. Skillnaden är förstås pedagogiken och fluffet: exempel tar plats, tydliga förklaringar tar plats, och fluffet om hur damerna svimmade när konstruktören nämnde tärningar tar plats. Men själva systemet, inklusive färdighetslista, är faktiskt bara 4 sidor långt.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,904
Location
Nordnordost
Jag fick in Höstdimmas värld och regler (men inte rollformulär) på ett dubbelsidigt a4 utan att behöva göra några större kompromisser.

Jag minns inte hur långt Mutant var när det kom första gången, 48 sidor?

Vräk inte in mer material bara för att göra spelet tjockare, är ditt spel färdigt på 20 sidor så är det.
 

RaskoInikov

Veteran
Joined
2 May 2005
Messages
132
Location
Boden - Norrland.
Scenskräck

Krille said:
Vad är du rädd för? Att bli mobbad för att du har för få regelsidor?
Nej, jag tycker det är bra att inte behöva femtiotalet sidor. Det jag är rädd för är att jag missat någonting fundamentalt även om jag egentligen vet att SURR fungerar :gremtongue:

De som korrekturläst SURR är vänner jag spelar rollspel med, och som jag spelat med tillräckligt länge för att de ska veta hur jag vill bygga mina regler. En effekt av det kanske blivit att de förstår vad jag menar även om en främmande läsare bara blir förvirrad.

Jag kanske bara har lite scenskräck eftersom jag hade tänkt försöka lägga SURR bland indiespelen på www.rollspel.nu och till och med be om ytterligare speltest och korrekturläsning från forumet inom en inte alltför avlägsen framtid.
 

RaskoInikov

Veteran
Joined
2 May 2005
Messages
132
Location
Boden - Norrland.
pedagogiken

Gurgeh said:
Men det mest avgörande för hur stor plats något tar är mängden pedagogik
Här har vi nog någonting tror jag. Jag skriver SURR för rutinerade rollspelare, så pedagogiken blir en ganska smal bit. Anledningen är att jag inte har några planer såsom att publicera SURR, och jag anser att den läskrets som eventuellt kanske kan vara intresserade av ett independent universalsystem är vana rollspelare.
Mest skriver jag dock för mej själv :gremgrin:

Mycket som tar upp plats är sådant som egentligen inte är regler, men ser ut som det - till exempel beskrivningar av yrken och spelbara raser. Om man skriver ett universalsystem hoppar man antagligen över sådant och sparar en massa plats.
Jo, jag hoppar de bitarna.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
nej jag tycker att det är bra att du kan få ner sidantalet... många regler har ju en jävla massa "varmluft" för att fylla ut och göra böckerna fetare... (se nya Götter till exempel)... och då är ändå svenska regler korta jämfört med amerikanska... skräckexemplet är väl Gygax spel "dangerous journeys" om nån minns det ... eller kanske D20 Modern...
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Falkenfattning [OT]

Jag sammanfattade Castle Falkenstein till min lokala spelgrupp, inklusive magi, men exklusive uppfinnandet. Det blev fyra sidor.
Give with it. :gremsmile:
Allvar, om du kan slänga opp den för hämtning någonstans (eller redan har gjort det, by all means) är åtminstone jag intresserad.


/Feliath - Give with the gravy, Davy
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Näe

"Mina regler består just nu av 12 sidor råtext om 11 punkter - och de är i min mening tillräckligt utförliga och alltäckande för användning."

Om dina tolv sidor är tillräckligt utförliga och alltäckande så behöver du inte femtio :gremsmile:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Näe

Såvida han inte vill ha en massa erotiska kopparstick med grävlingar i hatt som illustrationer. Då blir det en massa sidor till.


Storuggla, misstänkliggör ingen
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Nej, jag tycker absolut inte att an måste spruta ut sig en ohemulskt massa sidor bara föratt... Iprincip så kvittar det för mig om sidantalet är på 1 eller 50 sidor.. Bara man får ut vad som gäller angående riglerna.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,904
Location
Nordnordost
Men om man uttrycker sig tydligt och rättfram, så att texten liknar en kokbok eller mattebok är det rätt?

Är det värt risken att göra texten stel och formell för att den skall bli lättbegriplig, eller skall man fluffa till det så att det blir roligt att läsa, men samtidigt blir mer svårläst?
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Absolut inte. Regler bör ta precis så stor plats författaren tycker att de bör ta. Det borde inte finnas några obligatoriska moment, även om det kan vara bra att tänka igenom vad man tar med och vad man inte tar med. Mina regler landande utan exempel på dryga tio sidor och jag tycker att det räcker gott och väl. Däremot tycker jag att det är viktigt att man inte snålar med sådant som behövs (till exempel exempel och annat som ser till att budskapet går fram till läsaren).
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Falkenfattning [OT]

Åkej, here goes. Uppfinnarreglerna saknas, som sagt var, och tabeller saknas också. Det finns dock hänvisningar till rätt sidor.
 
Top