Äntligen ny rollspels kontrovers i media!

Status
Not open for further replies.

RagnarLodbrok

Veteran
Joined
3 Mar 2022
Messages
23
Har för mig att samma person för väldigt länge sedan även lade upp en annons på Sveroks forum när det fanns som lät rätt liknande, samt att de som sökte skulle besitta kunskap om typ riktig utredningsteknik, och att han tyckte det var viktigt att rollspelandet utvecklade ens intelligens och att hans särskilda spelmetod var bäst på att göra det. Skulle faktiskt väldigt gärna vilja vara en fluga på väggen på ett av hans spelmöten, och det menar jag genuint och inte som någon galghumor. Jag undrar verkligen över hur hans spelsätt går till (är dock inte särskilt nyfiken på att själv prova då det verkar skilja dig väldigt mycket från mitt sätt att spela).
Om du bor i Uppsala eller har möjlighet att ta dig hit, så är du välkommen att delta och att titta på, enligt din egen önskan. Du har en vänlig och respektfull, mogen attityd. Det uppsattas. Därför är du härmed inbjuden. Skriv till mig privat här, via PM, eller ännu hellre till min mejladress, som du finner längst ned i alla annonser. / Skymningsfursten.
 

RagnarLodbrok

Veteran
Joined
3 Mar 2022
Messages
23
Jag undrar om det finns en fungerande grupp i Uppsala som fyller alla kriterierna, eller om det är fursten själv som ligger bakom den handfull konton med få inlägg vi sett här?

Att det skulle finnas en eller två så meriterade och hängivna spelare i stan kan jag tänka mig, men en hel grupp likasinnade? Ytterst tveksamt!?

Är Uppsala kanske den mest seriösa rollspelsstaden i landet?

//EvilSpook
Jag och två av mina rollspelare har skrivit här. Så det är inga fejk-konton. Jag begriper inte heller varför ni tror sådant? Sådant beteende är för det första extremt fjantigt och för det andra skulle moderatorerna snabbt avslöja vad man gör. Man måste verkligen vara en väldigt ensam och misslyckad person för att göra sådant. En riktig incell som helt saknar social liv. Vissa tror tydligen att man måste vara det, om man är extremt hängiven, men sådana personer förstår sig helt enkelt inte på andra människor. Om ni inte tror mig fortfarande, så vill jag be Moderatorn bekräfta att inläggen i min annons har skrivits från andra konton än mitt. Det är alltså tre olika konton, ett för mig ett vardera från mina spelare.

Mina spelare är inte lika dedikerade som mig. Jag har satt upp alla annonserna själv. Två av mina veteran-spelare bor i Uppsala. En av dem har skrivit på rollspel.nu. En tredje spelare bor i Östersund. De har som mest ca 1/3 av min rollspelserfarenhet. vi har numera en nykomling i vår grupp också. (Från oktober månad). Han har inte skrivit här, men bor i Uppsala. Han räknas som "adept" och inte "Veteran". Mina veteraner kallar jag för övrigt "Skymningsväktarna", för det är kul och låter coolt, men uppfriskande nördigt! Jag kallar ju mig "Skymningsfursten", så jag tycker att det är kul att fortsätta på temat. Funderar på att kalla nybörjarna (lärlings-gruppen, ska de kallas) för "Skymnings-ynglen". Men kanske det är för taskigt? :LOL:

Med vänliga hälsningar. / Skymningsfursten.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Jag och två av mina rollspelare har skrivit här.

Mina spelare är inte lika dedikerade som mig. Jag har satt upp alla annonserna själv. Två av mina veteran-spelare bor i Uppsala. En av dem har skrivit på rollspel.nu. En tredje spelare bor i Östersund. De har som mest ca 1/3 av min rollspelserfarenhet.
Tack för klarläggandet. Ni har verkligen en grupp med hängivna spelare. Lycka till med den fortsatta rekryteringen!

//EvilSpook
 

RagnarLodbrok

Veteran
Joined
3 Mar 2022
Messages
23
Jag gissar på att han menade att deras _karaktär_ dör direkt. Det är ju inte direkt ovanligt att vi råkar säga spelare när vi menar rollperson, ens på det här forumet där endast supereliten hänger.

Sure, vi har nu skämtat om det så mycket att det nog har börjat sätta sig i folks ryggmärg att inte skriva fel på den, men det är ju så sjukt lätt.

I övrigt låter det ju som helt vanligt OSR-tänk: Om du kommer som ny spelare och bara rusar in kommer du ju springa på en fälla direkt och misslyckas med din save-or-die-rull. Du behöver lite erfarenhet för att fatta att du måste ta med dig en tremeterspinne och peta på golvet. Men till skillnad från OSR där du tar fem minuter på dig att slå fram en ny karaktär kör ju Skymningsfursten spel där det är en rätt stor grej att behöva göra en ny rollperson.

Jag kan tänka mig att det är rätt jäkla surt när det för tredje mötet i rad inte blir något spelande för att Nybörjar-Nisse dog de första fem minuterna och nu måste göra en ny karaktär från scratch som sen ska vävas in i berättelsen...
Reportern sa: "Och då kastas den personen rakt in..."

Jag svarade: " "Nej. Då skulle han dö, sådär". (Knäppte med fingrarna).

Så vare sig orden "rollperson", "spelare" eller "karaktär" användes. Jag fann det onödigt att rätta reportern, som knappt visste vad rollspel är för något. Jag ville inte heller ägna flera minuter (kanske betydligt mer än så) åt att förklara dessa saker för reportern, för jag ville ha med andra saker i reportaget, saker om min kampanj. Nu fick jag inte det heller, haha, men det är förklaringen till varför jag inte rättade reportern. Ja, Självklart är det rollpersonen som avses dö "så där".

Men jag tycker du förstår det hela bättre än de andra som skrivit om denna detalj. Så tack för din förklaring.

Man kan förvisso återuppstå och återuppväckas i min kampanj, tills man har dött så många gånger att rollpersonen är "själadöd", vilket är ett ord jag har hittat på, för att snabbt förklara att den karaktären inte kan återuppväckas eller återuppstå fler gånger. Men en Sann hjälte tar i min kampanj mellan 20 och 100 timmar att skapa. En Gudafödd hjälte tar i regel mellan 100 och 300 timmar att skapa, så det känns verkligen då en sådan rollperson dör. Vi har något jag kallar för "Gudomlig status", vilket är en trappa för olika grader av hjältar. Inspirerat och nästan helt taget från "Hjältarnas handbok" till Drakar och Demoner, jag har bara byggt ut den skalan en smula. Vi spelar en blandning av rollspel i min kampanj, där EON 2 och EON 3 är själva skelettet, eller kärnan av det hela och den viktigaste delen.
 

RagnarLodbrok

Veteran
Joined
3 Mar 2022
Messages
23
En ny ansökan har satts upp. Men den känns fake. View attachment 10407
Annonsen skrevs i en anda av "fuck, jag måste nog skapa en nybörjar-grupp ändå". Samt vis av en del erfarenheter av sökande, av det mer oangenäma slaget... Jag var irriterad då jag skrev annonsen, jag tänker därför skriva om den i en aning "mjukare" variant. Men bara lite mjukare... Jag kommer säkert skriva fler versioner, även av de andra, kanske mer än en till av denna, ovan. Den är äkta. Denna annons har ändamålet att söka efter spelare med minst 500 timmars erfarenhet. (Orkar inte lära upp någon från 0, det får mindre dedikerade Spelledare göra). Annonsen är således äkta. Med vänliga hälsningar. / Skymningsfursten.
 

RagnarLodbrok

Veteran
Joined
3 Mar 2022
Messages
23
Jag tycker det är intressant att önska att en ny spelare ska ha som avsikt att stanna i gruppen mist fem år, innan sagda efterlysta spelare fått en chans att prova på att spela och se om stilen och gruppen ens fungerar för dem? Jag menar 12 h rollspel var tufft för mig när jag var tonåring, vet inte hur många som känner att de klarar full koncentration så länge i sträck.

Verkar som att jag med de orden hanmar under kategorin "typisk lat svensk vekling "
Intressant synpunkt. Men du ser saken endast från den sökande aspirantens synvinkel. Ska jag pausa mitt sökande och mitt liv och lägga alla mina ägg i samma korg, medans vederbörande funderar på hur den vill göra menar du? Jag vill inte ägna hela mitt liv åt att söka efter spelare, för att så många i detta landet är hobby-fjärilar, som snabbt förlorar intresset och aldrig blir mästare på något. Du verkar betrakta det hela som att de som söker gör mig en tjänst. Är det inte tvärtom? Det tycker i alla fall mina andra spelare, samt mina övriga vänner och familj.
Det jag menar i annonsen är att jag vill att man har som en målsättning att stanna länge i någon kampanj. Inte att man är en sådan som bara vill hoppa runt mellan olika kampanjer. Det är avsikten som är det viktiga, vad som sedan händer är en annan sak. Jag kan ju inte förvänta mig att sökanden ska kunna se i en kristallkula...

Då Beatrice Kiddo sökte till Pai Mei, gjorde hon då Pai Mei en tjänst, eller var det tvärtom? Då Arya Stark lärde sig att bli lönnmördare hos "The faceless men", var det då Arya som gjorde dem en tjänst? Jag vill nog hävda att det är den som LÄR UT, som gör den andre en tjänst. Förvisso vill jag ha spelare, men jag kan finna andra, de kan aldrig någonsin finna någon annan SL som mig. (Ja, det finns många andra mycket bra SL, men jag är unik).

Men jag ska fundera på din synpunkt. Den är förvisso intressant såtillvida att jag tydligen bör finna nya ordval att snabbt (på begränsat utrymme) förklara varför jag inte vill att folk slutar efter bara något år och vilka problem det vållar en SL som planerar ca 20 år framåt... Har du ett förslag på hur jag gör detta på en enda rad?

Det går inte att debattera med folk och göra långa förklaringar i en annons på en A4. Tänk på det.

12 timmar är inget för mig. Jag får energi av att spela rollspel. (Upp till ca 16 timmar). Vi kan spela i upp till 16-20 timmar ibland. Men aldrig längre. Mina spelare orkar inte mer. Vårt rekord är 36 timmar i sträck, men då var vi unga. Jag tror att jag klarar max 24 timmar nu, för med åldern börjar jag också förlora energi efter 16 timmar, så jag orkar max 24 timmar numera tror jag. (Är snart 51 år). Men jag kan säga att 12 timmar är det vi vanligen kör, det är ett normalt spelmöte för oss. Man hinner så lite annars, med kortare spelmöten. Vi har aldrig förstått dem som bara spelar 4 timmars - spelmöten. Hur hinner man med något i äventyren på så kort tid? (Btw: Vi spelar Prestationsrollspel och Merform, så vi spelar med målsättningen att klara av äventyren, problemlösning är i fokus och spelarna får sköta flera RP samtidigt och även spela SLP).

Med vänliga hälsningar. / Skymningsfursten.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,292
Intressant synpunkt. Men du ser saken endast från den sökande aspirantens synvinkel. Ska jag pausa mitt sökande och mitt liv och lägga alla mina ägg i samma korg, medans vederbörande funderar på hur den vill göra menar du? Jag vill inte ägna hela mitt liv åt att söka efter spelare, för att så många i detta landet är hobby-fjärilar, som snabbt förlorar intresset och aldrig blir mästare på något. Du verkar betrakta det hela som att de som söker gör mig en tjänst. Är det inte tvärtom? Det tycker i alla fall mina andra spelare, samt mina övriga vänner och familj.
Det jag menar i annonsen är att jag vill att man har som en målsättning att stanna länge i någon kampanj. Inte att man är en sådan som bara vill hoppa runt mellan olika kampanjer. Det är avsikten som är det viktiga, vad som sedan händer är en annan sak. Jag kan ju inte förvänta mig att sökanden ska kunna se i en kristallkula...

Då Beatrice Kiddo sökte till Pai Mei, gjorde hon då Pai Mei en tjänst, eller var det tvärtom? Då Arya Stark lärde sig att bli lönnmördare hos "The faceless men", var det då Arya som gjorde dem en tjänst? Jag vill nog hävda att det är den som LÄR UT, som gör den andre en tjänst. Förvisso vill jag ha spelare, men jag kan finna andra, de kan aldrig någonsin finna någon annan SL som mig. (Ja, det finns många andra mycket bra SL, men jag är unik).

Men jag ska fundera på din synpunkt. Den är förvisso intressant såtillvida att jag tydligen bör finna nya ordval att snabbt (på begränsat utrymme) förklara varför jag inte vill att folk slutar efter bara något år och vilka problem det vållar en SL som planerar ca 20 år framåt... Har du ett förslag på hur jag gör detta på en enda rad?

Det går inte att debattera med folk och göra långa förklaringar i en annons på en A4. Tänk på det.

12 timmar är inget för mig. Jag får energi av att spela rollspel. (Upp till ca 16 timmar). Vi kan spela i upp till 16-20 timmar ibland. Men aldrig längre. Mina spelare orkar inte mer. Vårt rekord är 36 timmar i sträck, men då var vi unga. Jag tror att jag klarar max 24 timmar nu, för med åldern börjar jag också förlora energi efter 16 timmar, så jag orkar max 24 timmar numera tror jag. (Är snart 51 år). Men jag kan säga att 12 timmar är det vi vanligen kör, det är ett normalt spelmöte för oss. Man hinner så lite annars, med kortare spelmöten. Vi har aldrig förstått dem som bara spelar 4 timmars - spelmöten. Hur hinner man med något i äventyren på så kort tid? (Btw: Vi spelar Prestationsrollspel och Merform, så vi spelar med målsättningen att klara av äventyren, problemlösning är i fokus och spelarna får sköta flera RP samtidigt och även spela SLP).

Med vänliga hälsningar. / Skymningsfursten.
Tror det är lite av en konstform att få plats med mycket spelande på kort tid. Typ en början, mitt och ett slut på helt äventyr på en eftermiddag. Men det kanske inte passar med hur ni spelar?

Har du förresten tänkt nån gång på att spela in en session och släppa som podcast? Många verkar nyfikna på hur det går till.
 
Last edited:

RagnarLodbrok

Veteran
Joined
3 Mar 2022
Messages
23
Man ska ha max 500 timmars rollspelserfarenhet, men man måste ha minst 500 timmars rollspelserfarenhet? Det känns som en väldigt, väldigt snäv målgrupp...

Men det känns som en rimlig utveckling. Om den typ av spelare man vill ha inte finns så får man ju se till att skapa den sortens spelare. Skymnignsfursten verkar ju inte ha några problem med långsiktig planering när det kommer till rollspel, så om han får ihop en ny grupp nu borde de vara lagom erfarna om 5-10 år. Antagligen på betydligt kortare tid eftersom de får grundträning direkt från mästaren (självtitulerad).
Hej.
Bra noterat av dig! Det var en språklig miss av mig. Det ska jag ändra. Inte för att folk troligen missförstår och blir förvirrade, men jag är perfektionist då det gäller mitt skrivande, så även om ditt påpekande kan tyckas lite på "autism-spektrat", så tackar jag och bockar. (Jag är också lite på spektrat).
För övrigt fick ditt påpekande mig att skratta till lite, så det var bra faktiskt. Tack!
(Ändringarna kommer senare, då jag gjort mig av med den nuvarande bunten utskrivna annonser).

Ja. Det är väldigt få spelare i Sverige, som uppfyller mina krav. (Tyvärr). Så därför nödgas jag skapa en Lärlings-grupp. Detta var jag synnerligen ovillig att göra, mycket länge. Men jag känner att jag måste vika mig för hur verkligheten faktiskt ser ut i mellanmjölkens land, lilla landet Lagom. Jag tror Sverige är det enda landet i världen där det anses bättre att vara en medioker medelmåtta, än en mästare. (Ingen utpekad).

Jag är dessutom inte självtitulerad mästare/stormästare, mina spelare anser att jag är det. Måste man bevisa för hela internet att man är det, menar du? Var står den lagen och vem har bestämt den? Jag är inte skyldig att bevisa något för en massa främlingar på nätet, som känner sig kränkta för att de har så dålig självkänsla och självförtroende, då någon kallar sig mästare. Jag behöver endast bevisa det för mina spelare. Jag gissar att samma slags människor stör sig jättemycket på människor som Andrew Tate, Dwayne Johnson, Mike Tyson, Muhammed Ali, Inky Johnson och en massa andra extremt duktiga människor. Jag gör inte det.

"If you want to be average, do what average people do.". / Inky Johnson.

"Today I will do what others won`t,
so tomorrow I can accomplish
what others don´t". / Jerry Rice.

/ Med all respekt. / Skymningsfursten.
 

RagnarLodbrok

Veteran
Joined
3 Mar 2022
Messages
23
Att man måste vara beredd på att spela ensam känns dock som ett hårt krav för mig.
Jag finner rollspel med bara en spelare och en spelledare som väldigt intensivt och inte något jag vill göra med en främling.
Speciellt inte om vi pratar om 12timmars pass.

Så uppenbarligen är jag inte rätt för gruppen.
Spela ensam får man eventuellt göra i början, om det saknas andra spelare på samma nivå.

Detta solospelande kommer pågå olika länge för olika spelare. Jag gissar mellan 6 månader och 3 år. Folk är så olika. / Mvh. / Skymningsfursten.
 

RagnarLodbrok

Veteran
Joined
3 Mar 2022
Messages
23
Tror det är lite av en konstform att få plats med mycket spelande på kort tid. Typ en början, mitt och ett slut på helt äventyr på en eftermiddag. Men det kanske inte passar med hur ni spelar?

Har du förresten tänkt nån gång på att spela in en session och släppa som podcast? Många verkar nyfikna på hur det går till.
Hej!
Ja! Det finns sådana planer.
Vi ska först börja med att spela på Discord. Har köpt mikrofon. Väntar på posten.
Köper kamera i slutet på nov.
Kör på ett tag med Discord, med vanligt spelande. Vill bli bekväm med tekniken och att spela på det viset först.

Men någon gång under 2023 tänker jag börja göra en Podcast. Det är planen.

Mvh. /Skymningsfursten.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Men jag ska fundera på din synpunkt. Den är förvisso intressant såtillvida att jag tydligen bör finna nya ordval att snabbt (på begränsat utrymme) förklara varför jag inte vill att folk slutar efter bara något år och vilka problem det vållar en SL som planerar ca 20 år framåt... Har du ett förslag på hur jag gör detta på en enda rad?
"Jag söker en spelare som är beredd att delta i en kampanj som sträcker sig över lång tid. Detta då mitt spelledande bygger på kampanjer som sträcker sig över decennier vilket tar tid för mig som spelledare att förbereda."

Talar mer om vad du söker utan att nedvärdera andra inom hobbyn. Är det något som får folk att dra öronen åt sig är det annonser som ser ned på andra eller jämför sig med andra. Bättre då att beskriva vad en själv söker och på vilken grund en söker just detta.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Ja. Det är väldigt få spelare i Sverige, som uppfyller mina krav. (Tyvärr). Så därför nödgas jag skapa en Lärlings-grupp. Detta var jag synnerligen ovillig att göra, mycket länge. Men jag känner att jag måste vika mig för hur verkligheten faktiskt ser ut i mellanmjölkens land, lilla landet Lagom. Jag tror Sverige är det enda landet i världen där det anses bättre att vara en medioker medelmåtta, än en mästare. (Ingen utpekad).
Jag måste säga att jag blir lite nyfiken på vilka länder det är som har dessa "rollspelsmästare"? Pratar du enbart om amerikarna eller finns det andra länder där dessa mästare är vanliga? Sverige har väl ändå en rätt lång och dedikerad historia av rollspel.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,833
Location
Stockholm
MODERERING

Anklagelser om sockpuppetkonton och därtill hörande svar har raderats från tråden.

Vidare har Dr_Dängrot stängts av från att kunna svara i tråden i enlighet med mitt tidigare modereringsinlägg.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Om du bor i Uppsala eller har möjlighet att ta dig hit, så är du välkommen att delta och att titta på, enligt din egen önskan. Du har en vänlig och respektfull, mogen attityd. Det uppsattas. Därför är du härmed inbjuden. Skriv till mig privat här, via PM, eller ännu hellre till min mejladress, som du finner längst ned i alla annonser. / Skymningsfursten.
Tack så jättemycket, det var ett riktigt generöst och trevligt erbjudande! 🙂 Har skickat PM. Hittade inte din mailadress tyvärr, men om du skriver den här eller i PM kan jag skicka till den istället 👍
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Jag är dessutom inte självtitulerad mästare/stormästare, mina spelare anser att jag är det. Måste man bevisa för hela internet att man är det, menar du? Var står den lagen och vem har bestämt den? Jag är inte skyldig att bevisa något för en massa främlingar på nätet, som känner sig kränkta för att de har så dålig självkänsla och självförtroende, då någon kallar sig mästare.
Jag har inte pratat med din grupp utan går enbart på vad som står på din affisch där du tituleras "Sveriges skickligaste spelledare". Eftersom detta är ett öppet, textbaserat forum, där tonfall och kroppspråk saknas, ville jag understryka att det inte rörde sig om någon personlig insikt eller erfarenhet från min sida utan endast var baserad på given information i annonsen.

Du behöver inte bevisa ett skit för någon om något, utan kan kalla dig precis vad du vill. Och din grupp kan kalla dig precis vad de vill. Men jag behöver inte heller köpa något nån av er säger som objektiv sanning, och jag har definitivt ingen skyldighet att stödja er i ert propagerande.

Följaktligen; självtitulerad.

Men om du vill att jag okritiskt ska kröna dig till Sveriges skickligaste spelledare så har du en hel del att bevisa. Jag förstår bara inte varför det skulle vara så viktigt för dig. I så fall tror jag det vore mer givande för dig att jobba med din självkänsla, än att försöka bevisa något för mig =)
 
Status
Not open for further replies.
Top