Äntligen ny rollspels kontrovers i media!

Status
Not open for further replies.

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Man kanske skulle starta en actual-play podd som ingen får lyssna på om de inte har läst 50 A4-sidor lore och kan klara ett rejält förhör på det.
Du måste också ha som avsikt att lyssna 12-48 timmar i månaden i tio år.

Antagligen kommer du att dö.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Jag undrar om det finns en fungerande grupp i Uppsala som fyller alla kriterierna, eller om det är fursten själv som ligger bakom den handfull konton med få inlägg vi sett här?

Att det skulle finnas en eller två så meriterade och hängivna spelare i stan kan jag tänka mig, men en hel grupp likasinnade? Ytterst tveksamt!?

Är Uppsala kanske den mest seriösa rollspelsstaden i landet?

//EvilSpook
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag undrar om det finns en fungerande grupp i Uppsala som fyller alla kriterierna, eller om det är fursten själv som ligger bakom den handfull konton med få inlägg vi sett här?

Att det skulle finnas en eller två så meriterade och hängivna spelare i stan kan jag tänka mig, men en hel grupp likasinnade? Ytterst tveksamt!?

Är Uppsala kanske den mest seriösa rollspelsstaden i landet?

//EvilSpook
Jag tror att det är fursten själv som ikläder sig olika alter-egon och försöker förvrida våra sinnen med ljuva löften om rollspel på en nivå bortom vanliga dödligas förstånd och kampanjer som kommer vara i tionden år .

Det kanske är Uppsala jag skall flytta till , det verkar vara där som dom dedikerade rollspelarna håller till .


Argghhhh nej im to weak han har redan börjat förleda mig .
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Jag undrar om det finns en fungerande grupp i Uppsala som fyller alla kriterierna, eller om det är fursten själv som ligger bakom den handfull konton med få inlägg vi sett här?

Att det skulle finnas en eller två så meriterade och hängivna spelare i stan kan jag tänka mig, men en hel grupp likasinnade? Ytterst tveksamt!?

Är Uppsala kanske den mest seriösa rollspelsstaden i landet?

//EvilSpook
Jag skulle gissa på att åtminstone några av dessa konton tillhör samme person. Å andra sidan är Uppsala en mycket märklig stad, så man vet aldrig.
 

Dr Blue

Veteran
Joined
19 Jun 2020
Messages
67
Jag skulle vilja vet varför en spelare med mycket erfarenhet överlever medan en nybörjare dör direkt!

ger mer erfarenhet högre armor class?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Jag skulle vilja vet varför en spelare med mycket erfarenhet överlever medan en nybörjare dör direkt!

ger mer erfarenhet högre armor class?
NB spelare inte rollperson.

Caveat emptor
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Jag skulle vilja vet varför en spelare med mycket erfarenhet överlever medan en nybörjare dör direkt!

ger mer erfarenhet högre armor class?
Det är lättare än vad man tror att råka säga knasiga saker till journalister. Man är nervös, journalisten ställer frågor man kanske inte är beredd på etc. Jag gissar på att han menade att man inte blir långvarig i gruppen som nybörjare, eller att förhastade beslut som andra spelledare skulle skona inte passar sig i hans spelstil.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Det är lättare än vad man tror att råka säga knasiga saker till journalister. Man är nervös, journalisten ställer frågor man kanske inte är beredd på etc. Jag gissar på att han menade att man inte blir långvarig i gruppen som nybörjare, eller att förhastade beslut som andra spelledare skulle skona inte passar sig i hans spelstil.
Jag gissar på att han menade att deras _karaktär_ dör direkt. Det är ju inte direkt ovanligt att vi råkar säga spelare när vi menar rollperson, ens på det här forumet där endast supereliten hänger.

Sure, vi har nu skämtat om det så mycket att det nog har börjat sätta sig i folks ryggmärg att inte skriva fel på den, men det är ju så sjukt lätt.

I övrigt låter det ju som helt vanligt OSR-tänk: Om du kommer som ny spelare och bara rusar in kommer du ju springa på en fälla direkt och misslyckas med din save-or-die-rull. Du behöver lite erfarenhet för att fatta att du måste ta med dig en tremeterspinne och peta på golvet. Men till skillnad från OSR där du tar fem minuter på dig att slå fram en ny karaktär kör ju Skymningsfursten spel där det är en rätt stor grej att behöva göra en ny rollperson.

Jag kan tänka mig att det är rätt jäkla surt när det för tredje mötet i rad inte blir något spelande för att Nybörjar-Nisse dog de första fem minuterna och nu måste göra en ny karaktär från scratch som sen ska vävas in i berättelsen...
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
I övrigt låter det ju som helt vanligt OSR-tänk: Om du kommer som ny spelare och bara rusar in kommer du ju springa på en fälla direkt och misslyckas med din save-or-die-rull. Du behöver lite erfarenhet för att fatta att du måste ta med dig en tremeterspinne och peta på golvet. Men till skillnad från OSR där du tar fem minuter på dig att slå fram en ny karaktär kör ju Skymningsfursten spel där det är en rätt stor grej att behöva göra en ny rollperson.
En annan grej är att man behöver lära känna hur väldigt dödliga spelledare gör - vad är det för sorts saker de tycker är legitima eller ej? Jag tror att de flesta av oss upplevt att man kommer fram bättre i spel när man känner SLs stil. Jag har som spelare reflekterat "OK, min rollperson kan ta hand om det där i morgon... nej vänta, det är Micke som spelleder, då ska jag göra det nu innan något ytterligare dåligt hinner hända, för det brukar det göra när vi såsar." På motsvarande vis lär man sig om man behöver svepa med tiofots träpåle framför sig i alla lägen, eller om det bara irriterar SL att man slösar tid som kunde ha gått till handling i stället. Ska man vara maximalt försiktig och rationell, eller får man i alla fall litet grand plot armor för att göra coola saker?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
En annan grej är att man behöver lära känna hur väldigt dödliga spelledare gör - vad är det för sorts saker de tycker är legitima eller ej? Jag tror att de flesta av oss upplevt att man kommer fram bättre i spel när man känner SLs stil. Jag har som spelare reflekterat "OK, min rollperson kan ta hand om det där i morgon... nej vänta, det är Micke som spelleder, då ska jag göra det nu innan något ytterligare dåligt hinner hända, för det brukar det göra när vi såsar." På motsvarande vis lär man sig om man behöver svepa med tiofots träpåle framför sig i alla lägen, eller om det bara irriterar SL att man slösar tid som kunde ha gått till handling i stället. Ska man vara maximalt försiktig och rationell, eller får man i alla fall litet grand plot armor för att göra coola saker?
Att förstå och vara på samma våglängd som SL är den enskilt största player skillen ;) Särskilt att förstå vad SL tycker är rationellt (vilket inte alltid är särskilt nära förknippat med vår egen verklighet....)
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,886
Jag tror att det här är ett av de mest dedikerade troll som någonsin har ärat vår hobby med sin närvaro, och jag har svårt att avgöra om jag ska beundra eller förakta engagemanget.

I vilket fall är det mer underhållande än upprörande.
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
433
Location
Uppsala
Jag tycker det är intressant att önska att en ny spelare ska ha som avsikt att stanna i gruppen mist fem år, innan sagda efterlysta spelare fått en chans att prova på att spela och se om stilen och gruppen ens fungerar för dem? Jag menar 12 h rollspel var tufft för mig när jag var tonåring, vet inte hur många som känner att de klarar full koncentration så länge i sträck.

Verkar som att jag med de orden hanmar under kategorin "typisk lat svensk vekling "
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Verkar som att jag med de orden hanmar under kategorin "typisk lat svensk vekling "
Vilket på sitt sätt är spännande då detta inte är karaktärsdrag förknippade med svenskar utifrån vad jag hört. Hade inte ens noterat den formuleringen förrän du lyfte fram den. Skulle vara spännande att veta hur de strukturerar och ordnar spelandet för att orka.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
En ny ansökan har satts upp. Men den känns fake.
Man ska ha max 500 timmars rollspelserfarenhet, men man måste ha minst 500 timmars rollspelserfarenhet? Det känns som en väldigt, väldigt snäv målgrupp...

Men det känns som en rimlig utveckling. Om den typ av spelare man vill ha inte finns så får man ju se till att skapa den sortens spelare. Skymnignsfursten verkar ju inte ha några problem med långsiktig planering när det kommer till rollspel, så om han får ihop en ny grupp nu borde de vara lagom erfarna om 5-10 år. Antagligen på betydligt kortare tid eftersom de får grundträning direkt från mästaren (självtitulerad).
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,595
Location
Huddinge
.

Jag uppskattar hur radikalt kravet om friform är - det är inte bara att det inte blir någon friform här; nej, du måste sluta tycka om det generellt för att få vara med.
Ja men jag antar när man får lära sig mästarens spelstil. Så komme ändå förstå hur mycket bättre den stilen är än friform.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,595
Location
Huddinge
Att man måste vara beredd på att spela ensam känns dock som ett hårt krav för mig.
Jag finner rollspel med bara en spelare och en spelledare som väldigt intensivt och inte något jag vill göra med en främling.
Speciellt inte om vi pratar om 12timmars pass.

Så uppenbarligen är jag inte rätt för gruppen.
 
Status
Not open for further replies.
Top