Äntligen ny rollspels kontrovers i media!

Status
Not open for further replies.

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,382

Jag älskar den här killens vansinniga attityd! :p
 
Last edited:

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm

Jag älskar den här killen vansinniga attityd! :p
definitonen av "kul att det körs". Hoppas han fortsätter i sama takt och anda.
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
820
Location
Göteborg
Han säger sig ha spelat 40 000 speltimmar under 40 år. Låter aningen överdrivet i mina öron. Borde väl innebära ett snitt på cirka 20 timmar i veckan? Att man vissa veckor kommit upp i fler timmar än så är ju en sak men över en längre period känns det rätt svårt att fixa, framförallt som spel via internet under de tidigare åren inte varit ett alternativ. Eller underskattar jag hur mycket somliga spelar?
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
500
Han säger sig ha spelat 40 000 speltimmar under 40 år. Låter aningen överdrivet i mina öron. Borde väl innebära ett snitt på cirka 20 timmar i veckan? Att man vissa veckor kommit upp i fler timmar än så är ju en sak men över en längre period känns det rätt svårt att fixa, framförallt som spel via internet under de tidigare åren inte varit ett alternativ. Eller underskattar jag hur mycket somliga spelar?
Jag känner folk som regelbundet spelar 8-12-timmarspass flera gånger i veckan även i vuxen ålder, men det är ju inte så vanligt.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Eller underskattar jag hur mycket somliga spelar?
Det gör du nog. Jag tror inte det är vanligt med en sån hög siffra, men det finns ju så många variabler. Idag spelar min klubb med bara vuxna där de flesta har jobb och vi spelar 10 timmar i veckan, med extra dagar under helgdagar och ledigheter. I ungdomen däremot så spelade vi i genomsnitt 17 timmar i veckan och hade spelveckor under sommarlov där vi spelade 12 timmar om dagen i 6 dagar flera veckor i sträck.

Jämför med den där amerikanske spelledaren som kört samma kampanj i 40 år, med samma spelare i olika konstellationer. Någon som har ett stort intresse och möjligheten att spela hela helgerna skulle ju kunna klocka in 30 timmar i veckan, vilket ger typ 1500 speltimmar om året.

Men det är ju somliga, jag vet också att det finns folk som får in några korta spelmöten om året.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,832
Location
Stockholm
MODERERING

Hej hörni.

Att diskutera rollspel i media är absolut intressant, och det ska vi fortsätta göra.

Däremot ska vi INTE baktala eller spekulera kring personen i inslaget.

Det går bra att diskutera det som sägs i inslaget, men låt bli att vara otrevliga.

Jag kommer att ta bort inlägg jag anser passerat gränsen – och den som postar något liknande efter detta meddelande kommer att trådbannas.
 

StradhLestat

Warrior
Joined
8 Sep 2020
Messages
334
Location
Fruängen
Oavsett hur någon/några väljer att spela eller se sitt eget spelande, så gäller väl den gyllne regeln: Så länge de har skoj och gillar vad de gör och det inte drabbar/skadar någon annan, så är det väl bra? Att jag inte vill spela så och inte skulle finna ett nöja i det är helt ointressant.
Annars skulle jag kunna peka på alla de, troligen 100 000 tals, som spelar 5e och racka ner på att de "gör fel".....
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Oavsett hur någon/några väljer att spela eller se sitt eget spelande, så gäller väl den gyllne regeln: Så länge de har skoj och gillar vad de gör och det inte drabbar/skadar någon annan, så är det väl bra? Att jag inte vill spela så och inte skulle finna ett nöja i det är helt ointressant.
Annars skulle jag kunna peka på alla de, troligen 100 000 tals, som spelar 5e och racka ner på att de "gör fel".....
...och spelet är det vad jag hört inget fel på! Ambitiöst och oförlåtande enligt förstahandsvittnesmål i min närhet :)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Jag tror att jag nämnt det förut, men om jag skulle nämna de två största och mest inflytelserika anledningarna till att jag har den favoritspelstil jag har och de ambitioner jag har, så är den ena "Tatters of the King" och den andra är den här spelledaren.

Jag har aldrig spelat med honom, men något i en del av hans poster på det här forumet satte griller i mitt huvud. Det här var innan jag fick reda på något konkret om hur han faktiskt spelade, men hela idén med att köra ganska hård player skill och ha ambitionen att lära spelarna kriminologi och låta dem använda sina kunskaper… Att låta dem lösa mysterier liksom på riktigt… Den var väldigt fantasieggande för mig. Så jag har en viss tacksamhetsskuld där.

Sedan är den spelstil jag faktiskt utvecklade, och de verktyg jag uppfann för att uppnå mina mål, drastiskt annorlunda än hans. Men det är en bisak i sammanhanget.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,929
Oväntat med selektionen av spel - när jag började läsa kände jag mig 100% säker på att det var D&D det gällde, antagligen en AD&D2 husreglad till oigenkännlighet.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,176
Jag gillar ändå hur underground det är att sätta upp lappar snarare än försöka använda, säg, sociala medier.
Underground och omodernt, men jag undrar om han ändå inte får mer uppmärksamhet och fler svar såhär än om han hade lagt upp det på Facebook eller liknande istället-
 
Status
Not open for further replies.
Top