Nekromanti Ännu en mattråd! Tips på vardagskäk!

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ständigt detta problem. Jag och sambon kivas ständigt över matsedeln - att den inte blir gjord, att vi alltid äter samma saker, att ingen vill göra den, att ingen vet vad tusan vi ska äta...

Censurerar en "lång" historia:
Så, det största problemet är att vi aldrig vet vad vi ska äta och att vi alltid äter samma gamla tråkiga mat. Jag är förövrigt dålig på att laga mat så jag lagar sällan, speciellt eftersom jag inte finner något nöje i samma gamla käk. Sambon känner detsamma, det finns ingen lust till att laga mat, det är bara ett besvär. Hon är dessutom den stackarn som oftast gör mat i slutändan i alla fall. ... Tja, jo jag vet, jag behöver träna. Fast det är inte det största problemet nu, utan det gäller själva maten.

Vi brukade göra en veckosedel förut men nu gör vi inte ens en sån. Istället blir det panik varje dag: "-Vad ska vi äta idag? -Vet inte, kanske... -Nej, det är jag inte sugen på. Inte nu igen...". Att sambon och grabben är relativt kräsna är ju också ett problem, för antingen så är mina förslag samma gamla tråkiga eller sånt som bara jag äter. =)
Nå, shoot - in med alla jävla tips och idéer ni har på vardagsmat. Vad äter ni själva, liksom?

... Nej, jag skriver inga kriterier, det låser bara tråden. Att tråden förhoppningsvis blir bred med maträtter både högt och lågt känns bättre, det förbättrar mina chanser att plocka nya idéer ur den.

Tack på förhand!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
  • Leta upp en stek på drygt något kilo. Helst vilt, men det är så förbaskat dyrt och svårt att hitta utom vid jaktsäsongen, och nötkött funkar fint också.
  • Lägg steken i frysen i nån månad.
  • Koka ihop en saltlag på två liter vatten, ett par deciliter salt, och de kryddor du tycker är mumsiga. Enbär är lite obligatorium. Låt svalna.
  • Lägg steken, fortfarande fryst, i en ugnsform med galler. Sätt in i ugn på ca 80-100 grader, nästan så låg temperatur du kan.
  • Efter fyra-fem timmar borde du kunna trycka in en köttermometer.
  • Låt stå i ugnen tills innertemperaturen når 68 grader. Räkna med att det tar tio-tolv timmar totalt, så låt den gärna gå över natten.
  • Tag ut steken. Stoppa steken i en påse och häll på saltlagen som du gjorde igår. Eller lägg steken i en bunke och häll på saltlag så att det täcker.
  • Låt stå svalt i saltlagen i ca 4-5 timmar.
  • Skär upp i tunna skivor och servera med exempelvis potatisgratäng.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Tre snabba (max 20 min) förslag:

Chilligryta:

Fräs gul lök, riven morot, sambal oelek och riven vitlök. Salta och peppra.
Häll på krossade tomater (tillräckligt, men det ska inte vara en soppa).
Häll i röda linser och kidneybönor.
Låt koka tills linserna är klara (10 min typ).
Servera med en klick turkisk yogurt ovanpå. Ät en bit börd till om du vill.

Grön ärtsoppa:

Fräs lök (gul eller purjo) i olja.
Häll i frysta ärter (typ ett halvkilo).
Häll på vatten (inte för mycket, ska inte helt täcka ärtorna) och släng i en grönsaksbuljongstärning, peppra lite.
Låt koka tills ärtorna är klara. Mixa skiten med stavmixer. Servera med pepparrotsvisp om finnes.

Kall avocadosoppa:

Ta ett gäng avocados (två per person typ), mixa dem med gurka (en halv för två personer kanske) och lite rödlök (beroende på hur stark den är, kanske en halv). Salta med örtsalt.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Jag gjorde dethär för spelgruppen, och hade alldeles för mycket peppar. Men annars är det gott.

Tomatsås till pasta till typ 4 pers (den funkar ypperligt att frya)

Hacka 3-4 gula lök och börja fräsa med olja i en kastrull. Hacka (det ger en annan smak än pressad) 2-3 vitlöksklyftor och fräs dem ett tag i grytan också.

Ner med två paket/konserver krossade tomater. Koka. Lite tomatpuré är bra för färgen. Salta och peppra efter smak. Att klippa ner färsk basilika är gott. Sött balsam eller balsamvinäger är lyxigt, annars funkar lite socker.

Kan serveras med t.ex. stek bacon.

EMU'd. w176 hann före. Nåja.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Vimes said:
Chilligryta:

Fräs gul lök, riven morot, sambal oelek och riven vitlök. Salta och peppra.
Häll på krossade tomater (tillräckligt, men det ska inte vara en soppa).
Häll i röda linser och kidneybönor.
Låt koka tills linserna är klara (10 min typ).
Servera med en klick turkisk yogurt ovanpå. Ät en bit börd till om du vill.
Denna kan förstås göras lite mer varierad med champinjoner och/eller paprika i.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Vimes said:
Denna kan förstås göras lite mer varierad med champinjoner och/eller paprika i.
Hur kan man ha en chiligryta utan paprika?

Det går annars också att variera bönor och linser efter tillgång och smak.
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Möller said:
Hur kan man ha en chiligryta utan paprika?
Klart man kan, har man tillräckligt med chili är det inge problem. Paprika smakar ju ändà som chili fast utan hetta.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Eftersom man kan göra omelett/äggröra i micron (KOKA INTE ÄGG I MICRON!) har det där receptet potential att bli en favorit. Ingen disk, maten lagad direkt på tallriken.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,722
  • Vitlök
  • Svamp
  • Bönor
  • Rivna morrötter
  • Gamla poratisar
  • Linser
 

Paxen

Veteran
Joined
11 Jan 2011
Messages
91
Awesome Paprikasoppa (eller ikväll får jag komma till-soppa)

4 Paprikor
2 Potatisar
1 stor lök
1 Chilifrukt (valfri styrka)
1 Buljontärning
1/2 msk Muscovadosocker
Lite finhackad färsk rosmarin
Vitlök, Salt, Peppar, Tabasco och annan valfri krydda.

Hacka allt i jämna halvstora bitar, Hetta upp kastrull, i med lite olivolja, ner med alla grönsaker, låt dom svettas lite och frigöra lite smaker. Täck med vatten. I med buljongtärning. Låt koka i ca 15 min. Fram med stavmixern. Mixa till en jämn soppa. Sätt kastrullen på plattan och ner med alla kryddor du gillar och Muscovadosocker och en rejäl klick med creme fraiche. Låt koka upp, ju längre ju bättre. Servera med ett gott bröd och rött vin.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Okej jag tänkte putta lite på tråden så att det kommer in lite fler förslag. Kör i vind bara, tråden ska främst inspirera och ge idéer - det är trots allt brist på det som är mitt ursprungsproblem.
Försök att komma på så många alternativ du kan till varje grej:

- Du har kokt potatis som tillbehör - vad gör du till det?

- Du har stekt potatis som tillbehör - vad gör du till det?

- Du har pasta som tillbehör - vad gör du till det?

- Du har ris potatis som tillbehör - vad gör du till det?

- Du har pommes/klyftpotatis som tillbehör - vad gör du till det?

- Du har bröd som tillbehör - vad gör du till det?

- Du har en stor sallad som tillbehör - vad gör du till det?

Osv.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Eftersom jag nästan aldrig arbetar med tillbehör så som Svensson-kättätare verkar älska att göra (*blink, blink*) har jag lite svårt att svara på frågan.

Men jag kom på en jäkligt god maträtt som är lyxig, billig och lätt att göra:

Rotsaker i ugn! Gör potatis-, kålrot-, morotsstavar (man kan variera här, men det här är mina favoriter), och hacka upp en hel purjo. Lägg på oljad plåt tillsammans med kidneybönor och kikärter. Grilla i ugnen tills det är klart.

Servera med: vitlökssås - matlagningsgrädde saltad, pepprad, med riven vitlök och lite vit balsamvinäger.

Drick rödvin till (det ska man alltid göra förresten).
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Vimes said:
Eftersom jag nästan aldrig arbetar med tillbehör så som Svensson-kättätare verkar älska att göra (*blink, blink*) har jag lite svårt att svara på frågan.
Kör på bara. =) Inga ursäkter behövs. jag puttade bara på tråden för att det skulle hända något. Man behöver givetvis inte utgå från de där exemplen - jag förstår bland annat att det blir lite fucked om man käkar helvaggo och inte tänker som en "Svensson-köttätare". :gremwink:
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Lasange är bra grejer förresten. Jag avskyr den klassiska bÄSCHamelsåsen, så jag gör såhär (20 minuters arbete och 30 i ugn):

Två såser:
1. Fräs lök, sambaloelek, morötter, champinjoner. Häll på krossade tomater, i med kidneybönor och röda linser. Låt koka i tio minuter.
2. Koka matlagningsgrädde med riven vitlök och spenat.

Varva såserna med lasangeplattor, sås nr 2 på det översta lagret.

Ät sallad till och drick rödvin.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Jag vet inte om det är ett tips som du har nytta av, men när vi, efter år av falukorv, köttfärsås, pannkakor och annan barnmat (vi lagade god mat innan vi fick barn, men sedan sket det sig) skulle ta oss ur det mörka kulinariska träsk vi ofrivilligt hamnat i så köpte vi sån där tjänst när en lastbil levererar mat till din dörr, med nya recept varje dag. Vi körde på det i några månader sedan var vi botade. :gremsmile:
 

Paxen

Veteran
Joined
11 Jan 2011
Messages
91
En annan bra variant på lasange om man inte gillar " bÄSCHamelsås" är att smula ner god fetaost i creme fraiche och koka upp och sen varva med det man gillar att ha i sin lasange.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Giladi said:
En annan bra variant på lasange om man inte gillar " bÄSCHamelsås" är att smula ner god fetaost i creme fraiche och koka upp och sen varva med det man gillar att ha i sin lasange.
Det lät schysst!
 
Top