Ändlös väg

"Jag tror inte vi har mycket till val", säger jag. "Om vi inte hittar mat och vatten snart kommer vi gå under. Men vi måste vara försiktiga. Var redo med era vapen ifall det skulle vara en fälla."

Om alla är med på det och det går att följa instruktionerna om vägen till fristaden, så börjar vi att gå dit. Jag plockar på mig lite mindre saker från bilen som jag kan stoppa ner i en kasse för att ha något att byta med om det skulle behövas.

"Jag tror inte vi har mycket till val", säger jag. "Om vi inte hittar mat och vatten snart kommer vi gå under. Men vi måste vara försiktiga. Var redo med era vapen ifall det skulle vara en fälla."

Om alla är med på det och det går att följa instruktionerna om vägen till fristaden, så börjar vi att gå dit. Jag plockar på mig lite mindre saker från bilen som jag kan stoppa ner i en kasse för att ha något att byta med om det skulle behövas.
Miss av mig. Beskrivingen till "fristaden" är samma typ av lista med avfarter, rondeller osv som ni hittade vid radiomasten och som ni själva skapade för att komma till radiomasten.

Men det skulle betyda att ni får vända om med bilarna och försöka tyda och följa väganvisningarna.

Jag fotar av vägbeskrivningen och försöker inkludera den i våra kartor, men är det något som tydligt har visat sig här så är det att vägbeskrivningar och kartor inte fungerar. Ingen idé att följa dem alls.

Jag frågar om det är någon som har testat att göra ingenting, det vill säga att stanna på samma ställe. Kanske ändrar sig vägarna under natten, eller så går det inte att försöka komma ut genom att hitta rätt. Kanske är det bästa att ge upp och försöka överleva på en plats?

Annars antar jag att vi åker tillbaka på samma väg och testar att köra så fort vi kan igen åt det andra hållet.

Går det för övrigt att klättra över lastbilarna och utforska till fots på andra sidan?

Vad tycker Charley och de andra?

Last edited:
Charlie vill nog gärna utforska de två bussarna/lastbilarna som står i vägen. "Jag är stå trött på all den här skiten, jag är med på att prova det mesta, bara vi kommer loss från den här skiten."

@Skymning De andra förklarar att deras första dagar bestod mest att ha panik över att inte hitta. Sedan spenderade de en vecka med att försöka olika saker men inget funkade. Veckan därpå började med att de stötte på andra men som de berättas slutade det med att de blev av med allt de äge och tappade bort två stycken. De gick omkring i över tre dygn och började svälta innan de hittade minibussen. Då gjorde de nästan inget i flera dagar innan de började åka runt igen och sen träffade de er.

Det är svårt att klättra över lastbilarna men det går att komma förbi på sidorna till fots. Så ni kan utforska på andra sidan.

Kalle föreslår lite försynt, han vill inte ta plats och verkar rädd att säga något dumt, att ni inte har försökt att följa någon av de "kartor" ni hittat. Eller försöka köra på samma sätt som tidigare för att se om det går att ta sig tillbaka på det sättet.

@NordicMouse Den ena lastbilen verkar vara en brödtransport men den är tömd. Den andra är någon form av transport av möbler. Du tror att en del har tagit därifrån men det står fortfarande en del kvar. Allt annat verkar vara tagit från förarhyttarna. Men du hittar en penna som ramlar mellan sätena och ett bensinkvitto, från 1998. Du hittar även en rostig hammare bakom ett av hjulen. Du ser då att det i omgångar har tagits delar från lastbilarna, även från motorerna.

Jag förklarar för Kalle varför jag inte föreslog att vi skulle följa den nya kartan. På servicehusets väggar vid masten vi hittade satt tre kartor, och det var tydligt att ingen av dem gick att lita på då de i omgångar har blivit ändrade och har text som säger att de inte stämmer. Alltså har andra försökt att följa dem utan att komma rätt. Dessutom jämförde jag alla kartor som ledde från masten och lade dem över varandra i ett bildbehandlingsprogram, och jag kunde knappt hitta några likheter mellan dem, varken mellan varandra eller de vi hade ritat, trots att de ledde från samma ställe. Även detta tyder på att ingen av dem stämmer. Jag förskapade även en karta som skulle leda till lastbilarna jag såg, men inte heller den gick att använda när vi faktiskt prövade att följa den. På grund av detta har jag dragit slutsatsen att kartor inte fungerar på det här stället då allt hela tiden ändras. Men om de övriga i gruppen tror att just den här kartan skulle kunna fungera av någon anledning kan vi självklart prova att följa den.

Dock vill jag gärna utforska området bakom lastbilarna innan vi åker iväg, och ta hammaren och allt annat vi hittar. Kvittot från 98 gör mig skakad.

Back