Ändlös väg

Jag sneglar lite åt Charley när hon svär värre än en borstbindare. Hoppas jag inte hamnat i bilen med nåt psyko. Jag pallar inte det också…

”Märkligt…” säger jag. ”Jag får inte radion att fungera heller…”

Last edited:
Ni fortsätter på vägen, ingen annan trafik. Ingen uppkoppling.

GPS funkar inte men ni tror det borde vara en halvtimme kvar, klockan är ca 12:20.

Plötsligt så plingar det till ena massa i era telefoner, som om de tillfälligt fick uppkoppling.

@NordicMouse du ser att vissa meddelanden är i formen av att du inte svarat på deras på ett tag.

@Skymning du får ett meddelande "hur går det?"... Ett annat "vi är framme nu, vart är ni?" ... "vi börjar äta nu, kom när ni kan, kör försiktigt"... "försökte ringa, vart är ni, har det hänt något?".

Hur menar du? Som typ: Meddelandet kunde inte skickas?
Nej, mer som att de har fortsatt konversationerna men de har inte fått svar ifrån dig på ett tag så det börjar komma lite väntande smiles, gifar och "hallå..", "är du där". Detta verkar också ha pågått ett tag.

”Min mobil plingar som en galning”, säger jag till Charley. ”Kan du ringa till Monika och be henne att tagga ner. Säg att vi är där om en halvtimma.”

Sedan söker jag upp Joyride av Roxette på Spotify (om det går). Jag ler stort. ”Passande va?!” säger jag och trycker gasen i botten.

@NordicMouse det du skriver kan inte skickas, det går inte att ringa.

@Skymning Spotify spelar några sekunder sedan står den bara och laddar.

Du har inte passerar några avfarter till de orter som ni borde ha kommit till. Fortfarande ingen annan trafik... Det var ett tag sedan du såg någon skylt över huvud taget.

Mobilerna slutat att plinga, ingen teckning av något slag. Ingen radio.

GPS en hittar ingen position och ringen som visar precisionen är stor som halva Sverige.

Last edited:
”Va fan!?” säger jag och slår mot skärmen när låten plötsligt försvinner. ”Funkar ingenting längre?” Jag tittar mig omkring. ”Är det inte skumt lite trafik idag, förresten? Har du sett några vägskyltar? GPS:en verkar också ha gett upp!”

Carolina blir irriterad. "Vad fan är det som händer? Mobilen är fan trasig eller nåt, vart är vi nu, är du säker på att vi åkt rätt?, Det är inte du som "råkat köra fel" för att äta pizza el nåt?"

”Jag har ingen aning! Skyll inte på mig! Jag har bara kört rakt framåt på E20 hela tiden. Jävligt svårt att åka fel då!”

Last edited:
Jag är hemma med feber, så mina svar kan vara glesa just nu.

Carolina suckar och tittar runt dem på vägen (finns det några andra bilar eller är de helt ensamma). "Kan det ha varit fel påfart vid Alingsås?"

(ingen fara, har själv haft fullt i helgen)

@NordicMouse nej ingen annan trafik, bara monoton väg som fortsätter och fortsätter. Du ser inga avfarter, inga vägskyltar. Det är bara ni.

@Skymning rent tidsmässigt så borde ni vara framme i Mariestad nu. Men vägen bara fortsätter. Det är flera orter ni borde ha passerat som du inte sett. Det är inte första gången du åker den här sträckan.

Då och då brusar radion till men inte mer än så.

”Jag fattar ingenting”, säger jag. ”Jag har kört här massa gånger förut. Vi borde vara framme för länge sen! Det här känns inte vettigt! Vart har alla avfarter tagit vägen? Var är alla bilar? Det här känns ju för fan som ett avsnitt av Twilight Zone! Jag börjar bli skithungrig också! Suck… Skulle käkat den där pizzan sa jag ju! Pinknödig börjar jag bli också!”

Jag saktar ner bilen för att hitta ett bra ställe att tömma blåsan på och försöka förstå vad som har hänt.

(Krya på dig @NordicMouse)

@Skymning Du kör på en kort stund sedan så ser du något som får ett visst lugn att återkomma. Det är en skylt om en rastplats och strax därpå så ser du avfarten till en rastplats som ligger precis längst vägen.

När ni närmar er så kan ni se en liten byggnad som troligen är en toalett, en lekställning brevid. Det finns några bord med bänkar samt en liten parkering. På den så står det en annan bil. Bortom lekställningen så är det en backe som leder ner till en liten sjö.

Skriv om ni vill undersöka något av det på nära håll.

Det är väldigt tyst och still, några fåglar som sitter i träden men flyger bort. Solen ligger på.
Du ser att den andra bilen på parkeringen verkar ha stått där rätt länge, luften ser ut att ha gått ur alla däcken. Lacken är dammig och smutsig.

Jag rullar in på rastplatsen och ställer mig bakom den andra bilen. Jag hade hoppats på att det skulle vara någon annan här som vi kunde prata med, och fråga vart vi tagit vägen. Men stället verkar helt öde. Märkligt.

”Bilen ser lämnad ut och verkar ha stått här länge”, ropar jag till Charley. Jag spanar in genom fönsterrutorna för att se om jag kan hitta något intressant. ”Känns osvenskt. Borde varit någon här och bogserat bort den för länge sen.”

(Hittar jag nåt?)

Sedan står jag förbryllat och stirrar runt mig ett tag, och passar på att ta några djupa andetag och sträcka på ryggen. Jag spanar fram och tillbaka längs vägen, försöker göra mig en bild av området.

”Så jävla snurrigt”, mumlar jag för mig själv. ”Jag fattar verkligen inte…”

Sedan går jag till toaletten.

”Hallå?” ropar jag innan jag öppnar dörren. ”Någon där?”

Jag kollar noggrant igenom toaletten innan jag ställer mig och pinkar. Samtidigt läser jag allt som är skrivet och ristat över väggarna. (Kanske finns det några ledtrådar här?)

Det är väldigt stökigt i bilen, dörrarna ser olåsta ut. Det finns diverse skräp och kläder i den, du får känslan av att någon bott i bilen under ett tag. I baksätet står en papperspåse med tre inslagna paket (möjligvis presenter till ett barn).

(för att leta igenom det måste du börja gräva runt)

Toalettbyggnaden har tre dörrar på framsidan. En handikapptoalett plus en dam- och en herrtoalett. Det finns ytterligare en dör på baksidan (någon har efter många försök lyckats att bryta upp den, men den är just nu stängd). Det verkar inte finnas någon fungerande el till byggnaden. Dam och herrtoaletterna är väldigt ofräscha, det är stopp i toaletterna. Handikapptoan är välanvänd men i bättre skick. Det står en hink med vatten som du gissar använts för att spola med. Kanske har det hämtats vatten från sjön. Det ligger kartonger och en filt på golvet som om någon sovit där en längre tid.

På väggen är det ristat ett virrvarv med sträck, cirklar, pilar och annat. Mycket överkryssat och dit ritat igen.
Du kan se tre namn ristade på dörren omringade med ett hjärta.
Klara, Jens, Katarina.

Back