Äldre produkter som PDF

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
548
Location
Uppsala
Bröt ut en jeremiad av irritation som var på väg ur mitt tangentbord i en annan tråd.

Helmgast har lag ut vad som verkar vara allt äldre material till EON som ett PDF paket man kan köpa.
Fria Ligan har gjort samma sak med Mutant: UA produkterna.

Jag tycker att det är så snyggt av de båda förlagen att materialet finns tillgängligt om man blir biten och vill kunna botanisera bland HELA produktionen.
Visst, en POD lösning vore trevligt men PDF är bättre än inget och visar på att man är mån om sina kunder och vill ge service till en större kundbas.
Om jag spelar Mutant: UA (vilket jag gärna skulle vilja göra, samma med EON) kanske mitt intresse väcks så jag även vill testa deras nya vision av spelet och världen.

En stor eloge till båda förlagen!

Det leder mig in på frågan varför Riotminds är okontaktbara när det gäller frågor om deras äldre svenska material?
Trudvang verkar vara en fantasifull miljö som det vore härligt att utforska (med annat spelsystem). Till viss del gäller det även Götterdämmerung, tänk att köra en Solomon Kane inspirerad kampanj.

Hur kan det vara så stor skillnad mellan förlag?

/C
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Hur kan det vara så stor skillnad mellan förlag?
Det finns en mängd anledningar. Vissa ids inte bry sig om det maskineri av DRM och distribution man upplever att det krävs, eller litar inte på att DRM:en kommer att hindra piratande. Eller tänker att vinsten blir lägre än kostnaden.

Andra tycker inte att PDF:er är riktiga böcker utan vill bara att deras böcker ska finnas på pappersdonglar.

En del tycker att de inte vill ge ut dåliga PDF:er, och att det skulle krävas för mycket jobb för att göra bra. Och ja, om man inte tänkte på PDF-utgivning när man skapade sina tryck-PDF:er så finns det några grejer som kan gå snett och inte bli så bra.

I en del fall – ffa äldre spel – finns nog knappt PDF:erna kvar.


Jag menar, för mig är det ju självklart att PDF:er är fullvärdiga produkter och jag föredrar själv att läsa i det formatet framför klumpiga pappersartefakter. Och jag gillar att, när jag layoutar böcker, särskilt försöka tänka både på tryck och PDF-utgivning, så att jag med minsta möjliga ansträngning kan prångla ut båda (jag är konstig; jag gillar processdesign). Men jag vet att det finns några skäl att ha andra åsikter än mig och göra annorlunda än mig =)
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
575
Location
Göborg
Finns ens materialet kvar och är det i ett format som går att hantera idag?
Det är förvånansvärt ofta som folk inte säkerhetskopierar eller migrerar gamla filer från ett lagringsmedia till nästa. Vad hjälper det om alla filer ligger på ett media som ingen idag kan läsa? Jag hade en hel trave med disketter och det var ren tur att jag kom ihåg dem innan pappa slängde sin Win95-dator som hade både diskettstation och USB-kontakt, sedan tog det ett par timmar att ladda över alla disketterna till en usbpinne.
Det är inte säkert att materialet gjordes i ett program som idag går att få tag i eller få det att fungera på en modern dator – även de stora drakarna släpper ibland stödet för sina egna, föråldrade filformat.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Finns ens materialet kvar och är det i ett format som går att hantera idag?
Det är väl 100% att det som minimum finns som inskannat någonstans eller hos någon, eller att detta kan ordnas? Det räcker långt för många.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
@Oldtimer , vad är status på D&D Basic och D&D Expert på svenska.

Jag plockade fram mina gamla exemplar för något år sedan. De var i förfärligt skick så jag scannade dem, restaurerade dem digitalt efter bästa förmåga, och gjorde PDFer av dem. Det är nog upphovsrättsbrott bara det. Det hade varit fantastiskt roligt att låta trycka dem för en intresserad skara.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
575
Location
Göborg
Det är väl 100% att det som minimum finns som inskannat någonstans eller hos någon, eller att detta kan ordnas? Det räcker långt för många.
Jag skulle inte vilja betala för PDF:er med inskannat material och ett OCR:at textlager bakom. Då måste det vara i riktigt bra upplösning och därmed blir filerna enormt stora och "tunga" att bläddra igenom.

All processning av materialet för att få upp kvalitén på PDF:erna och ned storleken skulle – är jag övertygad om – leda till bra mycket fler timmars arbete än någon skulle tycka det var värt.

Det finns material från 2000-talet till Mutant som är spårlöst borta, trots att folk sökt land och Kejsardöme vida. Hårddiskkrasher, flyttar och pappersinsamlingen har krävt sina offer. Jag hoppas att du har rätt i din 100-procentiga sannolikhet, men det material som finns måste i godtagbar kvalité, jag tror det är i för låg kvalité för att kunna användas till att återskapa materialet med rimlig arbetsinsats.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag skulle inte vilja betala för PDF:er med inskannat material och ett OCR:at textlager bakom. Då måste det vara i riktigt bra upplösning och därmed blir filerna enormt stora och "tunga" att bläddra igenom.

All processning av materialet för att få upp kvalitén på PDF:erna och ned storleken skulle – är jag övertygad om – leda till bra mycket fler timmars arbete än någon skulle tycka det var värt.
Jag scannade D&D Basic + D&D Expert, sida för sida. Snyggade till alla sidorna i GIMP (rätade ut, återställde text, tog bort fläckar). Det som blev sämst är gråa rutor med svart text, och gråa kart-element och så. Sedan gjorde jag 4 PDF-filer. De är mellan 15-30Mb styck, i 150DPI. Vill man printa dem så kan man exportera i 300DPI. Det blir riktigt fint.

Men mycket arbete är det. Jag hade inte tänkt att lägga så mycket tid, men sedan blev det roligt att göra det finare och finare. 2 dagars arbete per bok blev det nog, ca 50-60 sidor per bok.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Jag skulle inte vilja betala för PDF:er med inskannat material och ett OCR:at textlager bakom. Då måste det vara i riktigt bra upplösning och därmed blir filerna enormt stora och "tunga" att bläddra igenom.
Jag håller med om att man knappast kan sälja dem så, men man kan lägga upp dem gratis, vilket antagligen är en sundare idé redan i sig. Tänker man ge ut nyversioner är det meningslöst att försöka konkurrera med sig själv.

Om något kommer jämförelsen att visa hur oerhört mycket bättre de nya blir - let's face it, förutom Svavelvinter-serien var de gamla äventyren aldrig så där särskilt bra, och definitivt inte inte med någon sorts moderna mått. Inte ens Döda skogen.
 
Last edited:

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,603
Location
Stockholm
Riot lade ju upp alla gamla Ä-prylar gratis i form av halvdant inscannade PDFer så de är ju inte helt rudis på konceptet. Men vad gäller deras egna grejer kanske de föredrar att göra en mer välbearbetad digital produkt, som de faktiskt kan ta betalt för. Och då blir det en del jobb.
 

Gnovald

Warrior
Joined
3 Jan 2016
Messages
246
Location
Jönköping
Bröt ut en jeremiad av irritation som var på väg ur mitt tangentbord i en annan tråd.

Helmgast har lag ut vad som verkar vara allt äldre material till EON som ett PDF paket man kan köpa.
Fria Ligan har gjort samma sak med Mutant: UA produkterna.

Jag tycker att det är så snyggt av de båda förlagen att materialet finns tillgängligt om man blir biten och vill kunna botanisera bland HELA produktionen.
Visst, en POD lösning vore trevligt men PDF är bättre än inget och visar på att man är mån om sina kunder och vill ge service till en större kundbas.
Om jag spelar Mutant: UA (vilket jag gärna skulle vilja göra, samma med EON) kanske mitt intresse väcks så jag även vill testa deras nya vision av spelet och världen.

En stor eloge till båda förlagen!

Det leder mig in på frågan varför Riotminds är okontaktbara när det gäller frågor om deras äldre svenska material?
Trudvang verkar vara en fantasifull miljö som det vore härligt att utforska (med annat spelsystem). Till viss del gäller det även Götterdämmerung, tänk att köra en Solomon Kane inspirerad kampanj.

Hur kan det vara så stor skillnad mellan förlag?

/C
Hej,

menar du med att Fria Ligan har lagt ut alla tidigare tryckta (18 böcker) som PDF?

Jag hittar inte den informationen på Fria Ligans butik!

Helmgast gjorde ett paket av (nästan) samtliga av deras (och NeoGames) tryckta produkter som PDF runt förra julen och det var väl sisådär ca 50 st unika dokument för ca 500 kr (om jag vill minnas rätt).

Så vitt jag kan se så har ju Fria Ligan bara gjort PDF av befintliga böcker som ligger i butiken, alltså År Noll och nytrycket av MUA, samt Hindenburg (
(alla spelförlag nu för tiden tycks erbjuda PDF med boken, eller som seperat köp). Men en samlings-produkt med alla gamla MUA böcker ser jag inte! Vore häftigt att ha dem som PDF :)
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
548
Location
Uppsala
Hej,

menar du med att Fria Ligan har lagt ut alla tidigare tryckta (18 böcker) som PDF?

Jag hittar inte den informationen på Fria Ligans butik!
Jag kanske var otydlig, det här är vad jag syftade på

samt
Mycket från Mutant: UA

/C

Edit: för övrigt, tack för info om vad som kan ställa till det (fast för RM tror jag inte att allt beror på otillgänglighet av materialet)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Snabb koll på M:UA – vad som finns tillgängligt som PDF på DrivethruRPG kontra vad som gavs ut enligt Wikipedia…

  • Mutant: Undergångens arvtagare Regelbok (2001)
  • Vid regnbågens slut (2002)
  • Pirit - Den innersta kretsen (2003)
  • Spelledarskärm och Hotell Hote (innehåller även det tryckta äventyret "Hotell Hote")
  • Zonernas zoologi (2003)
  • Mutant: Undergångens arvtagare Regelbok, reviderad utgåva (2004)
  • Nordholmia - Kaiserns testamente (2005)
  • Kalabaliken i Karle (2005)
  • Spelarboken (2005)
  • Göborg - Encyklopedistens klagan (2005)
  • Hindenburg - Min älskade (2006)
  • Österhavets otämjda riken (2007)
  • Ulvriket - Det eviga kriget (2008)
  • Ulvriket - Den längsta marschen (2008)
  • Spelarbok I - Härskaren & ättlingen (2005)
  • Spelarbok II - Rebellen & överlevaren (2005)
  • Spelarbok III - Väktaren & vidundret (2005)
  • Spelarbok IV - Tjänaren & underverket (2005)

Så… Av 18 (rollspels)böcker är 5 rätt onödiga pga att de ersatts av senare produkter, 6 finns som PDF och 7 saknas.

Det finns heller inget "PDF-paket" på det sätt som finns för de fysiska böckerna. Och varje PDF kostar en duktig slant, men det får man väl anta beror på att det är ett gammalt spel som egentligen kanske inte så många vill pröjsa för PDF:er av.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
@Oldtimer , vad är status på D&D Basic och D&D Expert på svenska.

Jag plockade fram mina gamla exemplar för något år sedan. De var i förfärligt skick så jag scannade dem, restaurerade dem digitalt efter bästa förmåga, och gjorde PDFer av dem. Det är nog upphovsrättsbrott bara det. Det hade varit fantastiskt roligt att låta trycka dem för en intresserad skara.
Ja, status är väl att Wizards of the Coast har upphovsrätten till grundmaterialet och Titan Games har upphovsrätten till själva översättningen.
Att skanna dina egna exemplar är helt lagligt, men "trycka dem för en intresserad skara" är det tyvärr inte.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
Hade inte Riotminds sina Trudvang-prylar i en onlinetjänst? Då finns de väl redan digitalt? Vore väl då en smal sak att DRM:a dem och lägga ut till försäljning? Eller missar jag något här?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Till saken hör väl nu att Riotminds skulle behöva betala licensavgift till Fria Ligan för att ge ut sina gamla DoD-grejer, och det betvivlar jag att de har lust med.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,189
Location
Göteborg
Till saken hör väl nu att Riotminds skulle behöva betala licensavgift till Fria Ligan för att ge ut sina gamla DoD-grejer, och det betvivlar jag att de har lust med.
Det beror på hur deras avtal ser ut. Det skulle kunna vara så att de har ett avtal som möjliggör pdf-försäljning av gamla produkter. Jag har dock ingen inblick i avtalet ifråga.
 
Top