Basenanji
Spökfurste
- Joined
- 4 Nov 2002
- Messages
- 10,835
Kamrater!
I september har jag äran att få arrangera 2025 års upplaga av Mäster Ulv! Planen är att vi spelar i vecka 38 (15/9-21/9).
För att spelet ska bli så kul och genomtänkt som möjligt vill jag be om er hjälp att finslipa denna designidé! Jag är tacksam för era kritiska inlägg och förslag på förbättringsr och förtydliganden!
Den 10/9 sätter jag ned foten och spikar hur spelet ska se ut!
SPIONCHEFENS HEMLIGHET (BETA)
Spelet strävar efter att skapa en tät, spännande stämning där en av byborna, Spionchefen, mycket väl vet vem som är Mäster Ulv (Förrädaren) men ändå inte kan säga det rätt ut. Spionchefen måste lyckas förmedla denna kunskap till sina lojala agenter (bybor) på något annat sätt. Men vem är lojal och vem är förrädare? Finns det rentutav flera förrädare?
Agenterna (byborna) i sin tur vet vem spionchefen är, men törs inte tala om det för då kommer Förrädaren/na (ulven/arna) likvidera spionchefen. Förrädaren/na (ulven/arna) vet att någon i organisationen är spionchef, men de vet inte vem. Agenterna måste hålla liv i sin spionchef medan de samlar in tillräckligt med fakta om vem som är äkta lojal agent genom utröstningar.
Förrädaren/na får varje dag i den öppna speltråden göra ett försök att likvidera spionchefen genom att i den öppna speltråden skriva:
”[Spelare X] likvideras.”
(Detta avslöjar givetvis vem som är förrädare, men det är i princip oviktigt eftersom spelet avslutas omedelbart med antingen bybo- eller ulvvinst beroende på om likvidationen träffar rätt eller ej).
VINSTVILLKOR
Varje runda röstas en i organisationen ut. Om spionchefen röstas ut vinner förrädaren/na (ulvarna).
Om förrädarna (ulvarna) är lika många som agenterna (bybor) vinner förrädaren/na (ulvarna).
Om agenterna (bybor) röstar ut förrädaren/na vinner agenterna (bybor).
Om förrädaren/na (ulvarna) lyckas likvidera spionchefen vinner ulvarna. Om de likviderar någon annan förlorar ulvarna.
MÄSTER ULVS MENY
Mäster Ulv (en av förrädarna) får välja ett alternativ av följande:
Alt A: Du får 1-2 (beroende på antalet deltagare i spel) kompanjoner. Byn får en siare och en väktare.
Alt B: Siaren är naiv
Alt C: Väktaren är en bluff
Alt D: Det finns ingen siare eller väktare med i spel.
Alt. E: Förrädaren kan nattmörda. Obs!! Om nattmordet riktas mot spionchefen vinner byn.
* * *
Vassego att tycka till!

I september har jag äran att få arrangera 2025 års upplaga av Mäster Ulv! Planen är att vi spelar i vecka 38 (15/9-21/9).
För att spelet ska bli så kul och genomtänkt som möjligt vill jag be om er hjälp att finslipa denna designidé! Jag är tacksam för era kritiska inlägg och förslag på förbättringsr och förtydliganden!
Den 10/9 sätter jag ned foten och spikar hur spelet ska se ut!
SPIONCHEFENS HEMLIGHET (BETA)
Spelet strävar efter att skapa en tät, spännande stämning där en av byborna, Spionchefen, mycket väl vet vem som är Mäster Ulv (Förrädaren) men ändå inte kan säga det rätt ut. Spionchefen måste lyckas förmedla denna kunskap till sina lojala agenter (bybor) på något annat sätt. Men vem är lojal och vem är förrädare? Finns det rentutav flera förrädare?
Agenterna (byborna) i sin tur vet vem spionchefen är, men törs inte tala om det för då kommer Förrädaren/na (ulven/arna) likvidera spionchefen. Förrädaren/na (ulven/arna) vet att någon i organisationen är spionchef, men de vet inte vem. Agenterna måste hålla liv i sin spionchef medan de samlar in tillräckligt med fakta om vem som är äkta lojal agent genom utröstningar.
Förrädaren/na får varje dag i den öppna speltråden göra ett försök att likvidera spionchefen genom att i den öppna speltråden skriva:
”[Spelare X] likvideras.”
(Detta avslöjar givetvis vem som är förrädare, men det är i princip oviktigt eftersom spelet avslutas omedelbart med antingen bybo- eller ulvvinst beroende på om likvidationen träffar rätt eller ej).
VINSTVILLKOR
Varje runda röstas en i organisationen ut. Om spionchefen röstas ut vinner förrädaren/na (ulvarna).
Om förrädarna (ulvarna) är lika många som agenterna (bybor) vinner förrädaren/na (ulvarna).
Om agenterna (bybor) röstar ut förrädaren/na vinner agenterna (bybor).
Om förrädaren/na (ulvarna) lyckas likvidera spionchefen vinner ulvarna. Om de likviderar någon annan förlorar ulvarna.
MÄSTER ULVS MENY
Mäster Ulv (en av förrädarna) får välja ett alternativ av följande:
Alt A: Du får 1-2 (beroende på antalet deltagare i spel) kompanjoner. Byn får en siare och en väktare.
Alt B: Siaren är naiv
Alt C: Väktaren är en bluff
Alt D: Det finns ingen siare eller väktare med i spel.
Alt. E: Förrädaren kan nattmörda. Obs!! Om nattmordet riktas mot spionchefen vinner byn.
* * *
Vassego att tycka till!
