Om man har spelat de Assassin's creed spelen som utspelar sig i Italien så har man stött på kampaniler (det är främst en Italiensk företeelse även om det förekommer på andra ställen).
En
kampanil (Campanile) är ett fristående klocktorn, ofta men inte alltid byggd i närheten av en kyrka. De flesta hade funktionen av ett klocktorn, men de kunde även fungera som utsiktstorn (i vissa fall kunde man se mellan städer/byar), brandvaktspost, skyddsrum vid anfall eller fängelse. Ofta kombinerades flera funktioner i ett och samma torn. En annan bifunktion var som landmärken, dvs de användes för att orientera sig i staden.
I vissa städer, som Lucca och Bologna, tävlade adelsfamiljer om att bygga de högsta tornen som statussymboler. Det var även en kamp mellan byar om vem som hade det högsta och snyggaste tornet. Denna kapplöpning för att uppnå status resulterade i att det fanns många torn. Under perioder av oro kunde torn raseras som straff eller maktdemonstration av rivaliserande fraktioner.
Det kanske mest kända exemplet är lutande tornet i Pisa. Ett annat känt torn är San Marco Campanile i Venedig som även fungerade som fyr.
Sidonot: Från Kampanil härstammar även begreppet
Kampanilism som är en form av lokalpatriotism.
---
I rollspelssammanhang så ger tornen mer liv åt staden. Det blir också ett sätt för SL att förmedla vilka maktgrupper som finns i staden (ex. ett torn per grupp). Det blir ett snabbt sätt för spelarna att få grepp om maktstrukturerna i en ny stad; "Hur många torn finns det? Vem tillhör de?"
Några äventyrsförslag:
- Ett torn har stått låst och bevakad i generationer, vad är det som vaktas där uppe? Det kanske hissas upp saker nattetid, kan det vara mat? Eller är det blod?
- En mystisk signal hörs från tornet varje natt även om den står tom. Det fortsätter även efter att man avlägsnat klockorna.
- Tornet innehåller viktiga dokument som rollpersonerna måste få tag på. Men hur tar man sig in?
- Ett torn i staden har inga dörrar eller ingångar. Det finns bara fönster på översta våningen och på nätterna syns ett ljus däri. Det sägs att det är en magiker som bor där.
- Rollpersonerna får i uppdrag att spränga ett torn för en rivaliserande familj.