I afton fick nu militärattaché David tjänstgöra på allvar för första gången. Sällskapet misstänkte att det fanns en vampyr nere i lastrummet på ett skepp som just kommit till fantasy-Venedig och fastnat i karantän ute på redden. De gick ner och letade efter honom, hittade hans kista, och sedan upptäckte de att han satt gömd borta i ett mörkt hörn när han började kasta tunga lådor på dem.
Här gav SL (jag) David vampyrens stats och övertog själv vårdnaden om hans rollperson, en ung legosoldatkapten. David studerade vampyrens spelmekanik en stund, och sedan var striden hans. Han behövde bara fråga mig ett par gånger om egenheter hos vampyren, och skötte för övrigt striden utmärkt på egen hand: mycket bättre än jag hade kunnat.
Sällskapet lyckades nätt och jämt nedkämpa sin fiende, vilket var väntat eftersom den hade kroppspoäng ”15 per angripande rollperson” och alltså var kalibrerad för att vara lagom svårbekämpad. David undervisade också de övriga spelarna i stridsreglerna, och han och jag löste ett par oklarheter hos dem under stridens gång.
En viktig grej som vi fick leta fram var att i Swords of the Serpentine blir en spelarrollperson definitivt stridsoduglig vid -11 KP, medan alla fiender blir odugliga redan vid 0.
En annan av många egenheter hos detta märkliga stridssystem som vi blev varse var att om man slåss mot fiender med mycket KP så kan allas attackpoäng ta slut innan striden är avgjord. Om man tänker sig detta som en kampsportscen i en Hong-Kong-film börjar den alltså med att alla slåss väldigt skickligt, men sedan rinner scenen ut i sanden när alla plötsligt blir allmänt ofokuserade och klantiga.
Det finns mycket som är bra med Swords of the Serpentine. Men dit hör inte enligt min mening det lurviga stridssystemet, som mest består av en massa oöverskådliga undantag.