Delegera strider till spelarna

Mitt tips är kanske lite utanför det du frågade efter men jag kan också tycka att i vissa spel är det svårt att ha koll på allt. Främst kanske DnD där bossar har en miljon förmågor och man glömt hälften av dem när det är dags för spel. Istället för att någon annan spelar den så gör en slumptabell av det coolaste attackerna. Då behöver du inte komma ihåg allt och behöver inte vara taktisk på samma sätt. Eller två tabeller, en för bossen och en för hans följeslagare/andra coola händelser som kan ske som rullas samtidigt. På så sätt slipper du sitta under spel och fundera på vad bossens Supreme demonic connection egentligen innebär och när den ska bäst aktiveras.
 
För mig handlar det om att det finns spel som har mekaniker/teman/setting som jag dras till, men som också är paketerat tillsammans regeltunga/taktiska stridssystem.

Symbaroum är ett bra exempel på detta. Bra setting, upplagt för mysterielösande, politiska intriger och socialt spel - men har också regler för flankering.
Och saknar vettiga regler för mysterielösande, politiska intriger och socialt spel…
 
Men, till originalfrågan - spelar ni DG RAW? I så fall hänger jag inte med, det har ju inte ett krångligt/gamigt system? (Hade du sagt DnD så hade jag förstått med en gång, det är mycket att hålla reda på)
Preppar en serie speltest i Swords of the Serpentine, vars stridssystem är lite lurvigt. Främst beroende på att det är asymmetriskt mellan spelarnas rollpersoner och SLP:na. De senare har "malus-poäng" som kan användas brett.
 
Detta har jag gjort flera gånger till stor framgång. Antingen för att låta alla runt bordet ha något att göra när rollpersonerna är uppdelade, eller för att minska mängden administration för mig själv. Framförallt i Eon eftersom det har så komplexa strider. Tror jag lärde mig tekniken från Tenra Bansho Zero, som uppmuntrar spelledaren att dela ut spelledarpersoner till de övriga spelarna i ett av sina många speltips.

Nuförtiden har jag förstås försökt montera av stridsreglerna totalt, men jag delegerar ändå gärna andra komplexa bitar som magiregler.
 
Last edited:
Jag har länge drömt om möjligheten att kunna dela ut även andra ”expertkunskaper” till andra spelare, speciellt när jag inte kan så mycket om ämnet själv. Tex om någon spelare är arkitekt kanske de kunde bidra med intressanta små detaljer i världsbygget, eller om någon jobbat inom servicesektorn kan de bidra med exempel på riktigt jobbiga kunder och beteenden. Inte riktigt kommit fram till hur man bäst lyckas med detta dock.
 
Tex om någon spelare är arkitekt kanske de kunde bidra med intressanta små detaljer i världsbygget, eller om någon jobbat inom servicesektorn kan de bidra med exempel på riktigt jobbiga kunder och beteenden.
Jag kör med detta ofta, men jag har också en friare definition kring vad som är spelarens roll och spelledarens. I mina grupper har spelare möjlighet att ändra på saker långt bortom rollpersonens sfär.

Är vi på en flygplats och någon kan allting om flygplan så får den personen beskriva. För mig är det skit samma vilka plan eller yrken som finns närvarande, men så länge personen som bryr sig om sådant är nöjd (eftersom den presenterar allting) så är jag nöjd.
 
Nu har jag helt enkelt bett min mest regelfokuserade och taktiske spelare att bli militärattaché. Tanken är att han inte bara skall spela sin egen RP i viktiga strider, utan även motståndarna. Hoppas han nappar!
Jag ser gärna en uppföljning på hur detta fungerade i spel. Det hade varit intressant att få ta del av.
 
Jajamen, David messade mig i morse att han skall plugga regler nu, och sedan kör vi några teststrider tillsammans innan vi sätter igång med höstterminens sittningar. Jag återkommer.
 
Jag brukar uppmana spelare att hjälpa till med regler, särskilt om det är ett crunchigt spel som vi inte kört så mycket tidigare. De får gärna tala om för mig att jag missat någon bonus eller liknande. Men om spelet har fokus på taktiska strider så gör jag mitt bästa för att läsa på om monsters förmågor osv.
 
Back
Top