Mina tankar om hur jag skulle skapa mitt eget rollspel

Typ något som detta?

Grundegenskaper mellan 0-5
Färdigheter mellan 0-10
Föremål kan ge bonus (rustningar på försvarsslag, exempelvis).
Förmågor kan manipulera tärningarna.

1T20 mot grundegenskap + färdighet. Slå över motståndarens slag, där ett lyckat slag ger +100 när man jämför. Resultatet på tärningen blir skadan för den som fick högst.

Passivt motstånd är slag som måste vara över grundegenskapen (normalt 0).

---

Grundegenskaper mellan 0-30%
Färdigheter går mellan +0 till +50% (steg om 20, 30, 40 och 50%)
Föremål kan ge bonus (rustningar på försvarsslag, exempelvis).
Förmågor kan manipulera tärningarna. Lägga till en tiotals-tärning, växla en- eller tiotal, etc.

1T100 mot grundegenskap + färdighet. Slå över motståndarens slag, där ett lyckat slag ger +100 när man jämför. Plussa ihop tärningarna för skada för den som fick högst.

Passivt motstånd är mot grundegenskapen (normalt 0%).
 
Last edited:
@VikingGamer, om vi nu tänker oss att det här inte är ett solospel, vad händer om du istället tidigt fokuserar på RP som grupp? Vad är det som binder dem samman? Har de samma yrke och/eller ingår de i någon organisation eller annan gruppering? Eller har de samma uppdragsgivare? Om du klargör det tidigt i texten, så tror jag att andra val också blir mer självklara - färdigheter, vapen, annan utrustning, startkapital, kontakter, rivaler, plothooks, eventuell bas etc. Du får helt enkelt ett tydligt tema och en vettig avgränsning.

Jag tänker mig alltså inte ett generiskt upplägg, utan snarare ett specifikt som gestaltar den genre du har valt. Om du tänker dig att RP är äventyrare, vilket ju är en vanlig utgångspunkt, så tror jag att det är bra om det klargörs vad det innebär i just den här settingen. Det kan ju påverka samtliga av de val jag nämner ovan.
 
Last edited:
UPDATE:
har skrivit ned lite mer på ett papper och inser några saker
1 i stort sett funkar detta och är ett modifierat DoD
2 stridssystemet där man direktslår både för träff och skada är jättesvårt om man också vill det skall kännas reslistisikt och inte bli massa Matte. Enda lösningen är en slags version på motståndstabellen där man jämför ANFALL med FöRSVAR + slump (kanske +T6 på varje?) och sedan i tabellen utläser skada,annars blir matten jobbigare än att slå 2 gånger
3 En grej som blir ett enormt jobb och ger väldigt lite är att jag skulle behöva översätta alla raser och monster mm från exempelvis DoD till det nya systemet för att det skulle bli komplett
4 Vissa av grejerna jag har tagit bort gillar jag inte rent logiskt men de är rätt kul så hur kul skulle mitt regelverk faktiskt vara att spela? (ex initiativkort till 23)

Intressant övning hittills iaf
 
Back
Top