Jag vet inte om "laid back" är det som definierar svensk rollspelskultur, men när jag samtalat med spelare/spelskapare från andra länder har det i vart fall utifrån kommit fram en del observationer som vi i Sverige kanske inte tänker på, men som utifrån ser ut som tydliga drag.
Sedan vet jag ju heller inte hur representativt detta är för alla utomstående, men det är det för de jag pratat med (det finns också en inneboende selektionsbias här eftersom de utländska rollspelare jag pratat med ofta specifikt har ett intresse för svensk/nordisk rollspelskultur ofta på grund av vad de identifierar som positiva egenskaper med den).
Men det verkar se ut lite såhär
Amerikansk rollspelskultur:
Spelet är en tävling mellan i första hand din rollsperson och spelvärlden (representerad av DM). Målet är att din RP skall växa i kraft, förmåga och inflytande. Reglerna är till för att åstadkomma två saker, dels rättvisa mellan dig, DM och medspelare, och dels för att tydliggöra just på vilket sätt din karaktärs krafter ökar. Alltså, regler behöver inte vara "realistiska", de simulerar ingenting, utan det är ett system att förstå som tydligt visar hur en utmaning kan skapas och balanseras, samt hur ökad kraft kan uppnås. Saker som armor class, HP, levels mm behöver varken "trovärdiga" eller "narrativa" förklaringar, det räcker med att "number goes up".
Du spelar för att vinna, att vinna är att bli bättre, DM är inte motståndaren utan en objektiv och opartisk domare, dina medspelare kanske är dina allierade, men bara så länge de inte är ett hinder i vägen för din rollpersons framgång. Det roliga är att överkomma utmaningar och bli bättre, tråkigt blir det när du misslyckas på ett orättvist sätt du inte förtjänade.
Tysk rollspelskultur:
Spelet är reglerna och reglerna är lagar. Du spelar en fiktiv person i ett hårt simulerat alternativt universum som beskrivs i första hand genom hur saker fungerar mekaniskt. Lore och regler är sanningar, du som spelare kan befolka världen genom att upptäcka den, men om ni misstolkar en regel eller ändrar en del av världen är det ni som gjort fel, inte förstått och inte spelat rätt. Ni är välkomna att besöka spelets värld så länge ni respekterar att skaparens ord är lag och fogar er efter det. Köp 1000 böcker med detaljer om allt.
Svensk rollspelskultur:
Regler och spelvärldar är förslag och hjälpmedel, men vad spelet handlar om är upp till er. Utpräglad uppfattning i hobbyn om att det som är viktigt ofta är karaktärsinteraktion, drama, deltagande, inlevelse och det många ofta väljer att kalla för narrativ eller berättelse. Generella tendenser är ett ogillande mot komplexitet i regelmekanik och spel som centrerar våldsanvändning eller strid, stort fokus på improvisation och ofta med ett tydligt drag om att själva grunden i rollspel är en sorts SL-ledd friform och att regelmekaniker (om de alls används) är någonting som aktiveras i undantagsfall. Väldigt sällan fokus på att "vinna" genom regelbemästrande, betydligt större fokus på att skapa meningsfullhet i händelseutveckling utifrån RPs motiv, känsloliv, personligheter och motivationer etc. En "seger" är inte att hitta skatten med loot, utan att lösa fallet, stoppa ondingen, rädda byn etc för att det är var RPna tycker är viktigt.