Tänker på hur himla mycket bättre det är med en resurs-tärningspöl. Som lufttanken i ligans Alien. Kan räcka länge eller plötsligt ta slut. Tusen gånger ballare och mer spännande än att sitta och fylla i tårtbitar i ett cirkeldiagram.
Du måste ha en klocka för kärnvapenkrig i ett hypotetiskt Watchmen: The RPG.God fucking damnit det är så bra! Okej DeBracy får använda en Wheel of Pain klocka för det är perfekt för Conan. Men det är det enda undantaget!
Du måste ha en klocka för kärnvapenkrig i ett hypotetiskt Watchmen: The RPG.
Vadå? Normalfördelningskurvor?Klocka känns ju mkt bättre än en siffra, även om det är samma sak. Eftersom det är en klocka.
More cowbell!
Jag kanske har varit borta för länge från rollspel, för jag är osäker på begreppet "klockor" här. Handlar det om "countdown clock" så försvarar jag det mer än gärna för det blir ett mekaniskt sätt att räkna ner till en katastrof som varken SL eller spelarna styr över (en "blorb-clock"?).Så, om du gillar klockorna, snälla förklara varför för mig.
Jag kanske har varit borta för länge från rollspel, för jag är osäker på begreppet "klockor" här. Handlar det om "countdown clock" så försvarar jag det mer än gärna för det blir ett mekaniskt sätt att räkna ner till en katastrof som varken SL eller spelarna styr över (en "blorb-clock"?).
Mjae. Som dina exempel visar är det väldigt svårt att göra läsbara cirkeldiagram – ska man få plats med någon text så behöver cirkeln vara VÄLDIGT STOR jämfört med ifall man bara har en enkel lodrät mätare till exempel.Och lite text bredvid de olika stegen går ju alltid att skriva in.
Tack för förtydligande.Konceptet att ha en nedräkning tror jag ingen är emot.
Att nedräkningen är rund är vi några som tycker att det blir otydligt och svåranvänt.
Tack för förtydligande.
Kanske en "rund klocka" skulle funka bra i ett mordutredarspel. Varje gång den passerar 6 så försvinner ett nytt offer och vid 12 så hittar någon kvarlevorna... osv osv ... ?
Jag är inte helt säker på att en tidsline inte vore ett bättre verktyg där… =)
Ja, de är verkligen svårlästa. Men så är de också bananas-alternativen : ) Min tanke är att rollspel behöver bredda sin GUI-repertoar. Många tycker ju att långa texter funkar dåligt. Då kan info graphics vara ett intressant koncept.Mjae. Som dina exempel visar är det väldigt svårt att göra läsbara cirkeldiagram – ska man få plats med någon text så behöver cirkeln vara VÄLDIGT STOR jämfört med ifall man bara har en enkel lodrät mätare till exempel.
För mig är också båda dina exempel helt oläsbara. Det finns sammanhang där cirkeldiagram funkar, men de är ganska få.