Försvara de jävla klockorna

Tänker på hur himla mycket bättre det är med en resurs-tärningspöl. Som lufttanken i ligans Alien. Kan räcka länge eller plötsligt ta slut. Tusen gånger ballare och mer spännande än att sitta och fylla i tårtbitar i ett cirkeldiagram.
 
Tänker på hur himla mycket bättre det är med en resurs-tärningspöl. Som lufttanken i ligans Alien. Kan räcka länge eller plötsligt ta slut. Tusen gånger ballare och mer spännande än att sitta och fylla i tårtbitar i ett cirkeldiagram.

Ja! Medhåll!
 
Om jag fattar rätt, så tycker ändå många att upp- och nedräkningar är användbara ibland. Ur designperspektiv är diagram i allmänhet bra för att tydliggöra information. Rollspel är ofta bara text, listor och tabeller, och att bryta upp med andra element är vettigt. Poängen med cirkulära diagram är att hjärnan läser av både position och vinkel, så vi minns tydligen de olika alternativen bättre. Att de är begränsade är en feature, inte en bugg. Och lite text bredvid de olika stegen går ju alltid att skriva in. Mallen som @Rickard postade ser perfekt ut. Eller så går man bananas:

IMG_1213.png
IMG_1216.jpeg
(Hur de ska användas? Fråga inte mig, jag är bara en stackars designer som råkar skriva rollspel)
 
Klocka känns ju mkt bättre än en siffra, även om det är samma sak. Eftersom det är en klocka.
More cowbell!
 
Jag har utgått ifrån att man kör med (kan köra med) o-fördefinierad indelning, och fritt kan ta mer eller mindre av cirkeln åt gången. Alltså inga fördefinierade jämna steg. Vilket skulle kunna göra att det inte riktigt motsvarar siffror (heltal) som man oftast ser med kryssrutor.

 
Last edited:
Om alla slice är lika stora så kan jag se poängen, men till exempel skade cirkel än i AW gör ju en poäng av att så inte är fallet.

Liksom två harm ifrån noll är halva cirkeln medans två harm till bara är en kvarttill.
Det gör att de olika skade nivåerna känns olika bara genom hur de visualiseras?
 
Så, om du gillar klockorna, snälla förklara varför för mig.
Jag kanske har varit borta för länge från rollspel, för jag är osäker på begreppet "klockor" här. Handlar det om "countdown clock" så försvarar jag det mer än gärna för det blir ett mekaniskt sätt att räkna ner till en katastrof som varken SL eller spelarna styr över (en "blorb-clock"?).


Klockor i övrigt, inte en aning...

EDIT: Nej, jag har aldrig spelat AW, så att ...
 
Jag kanske har varit borta för länge från rollspel, för jag är osäker på begreppet "klockor" här. Handlar det om "countdown clock" så försvarar jag det mer än gärna för det blir ett mekaniskt sätt att räkna ner till en katastrof som varken SL eller spelarna styr över (en "blorb-clock"?).

Konceptet att ha en nedräkning tror jag ingen är emot.

Att nedräkningen är rund är vi några som tycker att det blir otydligt och svåranvänt.
 
Och lite text bredvid de olika stegen går ju alltid att skriva in.
Mjae. Som dina exempel visar är det väldigt svårt att göra läsbara cirkeldiagram – ska man få plats med någon text så behöver cirkeln vara VÄLDIGT STOR jämfört med ifall man bara har en enkel lodrät mätare till exempel.

För mig är också båda dina exempel helt oläsbara. Det finns sammanhang där cirkeldiagram funkar, men de är ganska få.
 
Konceptet att ha en nedräkning tror jag ingen är emot.

Att nedräkningen är rund är vi några som tycker att det blir otydligt och svåranvänt.
Tack för förtydligande.

Kanske en "rund klocka" skulle funka bra i ett mordutredarspel. Varje gång den passerar 6 så försvinner ett nytt offer och vid 12 så hittar någon kvarlevorna... osv osv ... ?
 
Tack för förtydligande.

Kanske en "rund klocka" skulle funka bra i ett mordutredarspel. Varje gång den passerar 6 så försvinner ett nytt offer och vid 12 så hittar någon kvarlevorna... osv osv ... ?

Jag är inte helt säker på att en tidsline inte vore ett bättre verktyg där… =)
 
Index Card RPG kallar sina mätare för ”hjärtan” istället.

Gissningsvis tycker många engelsktalande att ordet ”clocks” i sig låter lite ballt, och kommunicerar nedräkningen / ”tickandet” bättre än ett bråktal. Plus att associationen med användningen i Blades är positiv för dem.

Jag som huvudsakligen använder bläckpennor tycker också de är mycket trevligare än siffror, och de ger ändå en viss annan känsla än checkboxar eller en linjär mätare. :)
 
Pratar vi inte bara om den visuella biten, utan ”klockor” som en bredare samlingsterm som kommunikationsverktyg är de guld tycker jag! HP fast för abstrakta koncept. Har svårt att se problemet med dem där, annat än om man vill spela väldigt regeldolt, förstås. Men även då kan de vara praktiska som anteckningssystem för en spelledare.
 
Mjae. Som dina exempel visar är det väldigt svårt att göra läsbara cirkeldiagram – ska man få plats med någon text så behöver cirkeln vara VÄLDIGT STOR jämfört med ifall man bara har en enkel lodrät mätare till exempel.

För mig är också båda dina exempel helt oläsbara. Det finns sammanhang där cirkeldiagram funkar, men de är ganska få.
Ja, de är verkligen svårlästa. Men så är de också bananas-alternativen : ) Min tanke är att rollspel behöver bredda sin GUI-repertoar. Många tycker ju att långa texter funkar dåligt. Då kan info graphics vara ett intressant koncept.
 
Back
Top