Recent content by Quasi

  1. Quasi

    Indiespelskapande best practice?

    Jag har senaste året fått glädjen att hänga lite på - och med människor bakom - indierummet, och har genom spelsessionerna börjat fundera mer och mer på de spelmekaniska delarna. Ofta finns det ju element som driver storyn framåt, mer än bara viljan att gestalta och ha kul, och det känns som...
  2. Quasi

    Konventsrapport LinCon 2024

    "veteraner från Indierummet" vet jag inte... Min första gång på indierummet (förutom dagen innan då). Och tredje omgången Fiasco i livet. Men kanske framstod som veteran för jag hängde på låset fredag morgon. 😊 Men håller med dig om korten. Skillnaden var inte särskilt stor mot vad jag minns...
  3. Quasi

    Konventsrapport LinCon 2024

    Där torsdag-fredag och fick inte riktigt så mycket indiespel som önskat.. Men hann med en fuktig regnskogsplanet i Outpost (Utpost?), en kraschande rockbandsturné i Fiasco och en experimentell teatershow på sjuttiotalet i Vad-det-nu-hette. Fick också ett intro till Warhammer 40k hos Linköping...
  4. Quasi

    Vad ska jag göra med piruett.se?

    Flytta det gamla till subdomän är bra förslag. Kan du inte köra Notion? Är superenkelt att sätta upp något bloggliknande där. En timme så är du uppe. Har en grunddesign som är clean och enkel, och det går att ha små databaser och Wikipedia-liknande lösningar mm utan problem också. Edit: går...
  5. Quasi

    Konventfärsk undrar om Lincon

    Låter ju toppen! När jag ändå har dig på tråden. Vilka spel är ni mest sugna på att presentera i år?
  6. Quasi

    Konventfärsk undrar om Lincon

    Det är det enda jag vill spela, så det låter perfekt! Har ni flera bord / spel igång samtidigt då, eller hur är det i rummet? Carl
  7. Quasi

    Konventfärsk undrar om Lincon

    Har inte varit på något större konvent sen Fruncon -93, och då Lincons webbsida inte verkar så mycket nyare 🤭 undrar jag hur det funkar med de olika spelpassen. Reggade ett konto och kollade in hur det var med platser, och mycket är redan fullbokat. Brukar det tillkomma fler spelpass ju närmare...
  8. Quasi

    Konvent Anmälan till MunkCon II

    Kuuul! Hängde på låset på denna! 🎉
  9. Quasi

    Löptext är överskattat (och skrämmer bort spelare)

    😂 Visar min poäng att bättre struktur kräver mer eftertanke.
  10. Quasi

    Är Fiasco töntigt?

    Har du några bra exempel på såna spel?
  11. Quasi

    Löptext är överskattat (och skrämmer bort spelare)

    Detta får mig att tänka på hur jag skriver offerter och projektplaner som mindmaps. Mindmaps är rätt överlägset när det kommer till att pytsa ut information i detaljsteg. Vissa vill ha alla detaljerna för att stilla kontrollbehovet och vissa struntar helt i dem – och den stora massan känns som...
  12. Quasi

    Löptext är överskattat (och skrämmer bort spelare)

    Min främsta hypotes varför är helt enkelt skaparglädje. Det är härligt att sitta och randa ur sig fantasi och se scener framför sig. Och det känns ju hemskt att gnälla på - säkert skulle en del fantastiska äventyr aldrig blivit till utan löptext. Men önskar rollspelsmakare ibland såg spelare...
  13. Quasi

    Löptext är överskattat (och skrämmer bort spelare)

    Grundhypotes För mycket information förmedlas i löptext, istället för i punktform, tabeller, mindmaps, attribut:värde eller whatever. Var menas med löptext? Stycken text som följer varandra utan mellanrubriker, och där styckena behöver förhålla sig till varandra för att skapa ett stilistiskt...
  14. Quasi

    Är Fiasco töntigt?

    Jag har en vag känsla av att Fiasco har låg status bland rollspelare. Kanske är det bara att spelet är rätt gammalt vid det här laget, och det kommit nya spel med smartare dynamik? Eller att det kanske var en dålig kopia av något annat bättre? Eller att indiescenen (som väl ändå Fiasco bör...
  15. Quasi

    Konvent MunkCon I – minikonvent i Stockholm, 19 november (Obs! Fullbokat)

    Jag missade ju Väsen, som i förväg var det jag helst ville testa. Ska också kolla in det där avsnittet!
Back
Top