Löptext är överskattat (och skrämmer bort spelare)

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,958
Location
Örebro
Jag kan tänka att problemet med ett rollspel är att det är en text som innehåller, eller bör innehålla, väldigt många olika textgenrer.

Jag avundas inte den som skriver rollspel då de ska vara:
  • Instruerande.
  • Informerande.
  • Berättande.
  • Återberättande.
  • Sammanfattande.
  • Refererande.
Att någon skulle skapa ett rollspel som får alla att tycka att det är skrivet på bästa möjliga sätt kommer nog aldrig ske, däremot så kommer det alltid finnas rollspel som är skrivet på bästa möjliga sätt utifrån sin målgrupp och sin funktion. Visa rollspel kräver då kanske mer en känsla av uppslagsverk, rollspel som bygger på att spelgruppen tar sig in i en värld, medan andra kräver mer instruerande om syftet är mekanik där spelvärlden byggs tillsammans runt bordet.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Jag kan tänka att problemet med ett rollspel är att det är en text som innehåller, eller bör innehålla, väldigt många olika textgenrer.

Jag avundas inte den som skriver rollspel då de ska vara:
  • Instruerande.
  • Informerande.
  • Berättande.
  • Återberättande.
  • Sammanfattande.
  • Refererande.
Att någon skulle skapa ett rollspel som får alla att tycka att det är skrivet på bästa möjliga sätt kommer nog aldrig ske, däremot så kommer det alltid finnas rollspel som är skrivet på bästa möjliga sätt utifrån sin målgrupp och sin funktion. Visa rollspel kräver då kanske mer en känsla av uppslagsverk, rollspel som bygger på att spelgruppen tar sig in i en värld, medan andra kräver mer instruerande om syftet är mekanik där spelvärlden byggs tillsammans runt bordet.
Precis detta. Att skriva rollspel är en kompromiss. Inget spel tickar alla boxar. Det gäller ju dessutom nästan precis allt annat med så är ju inte så förvånande.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,958
Location
Örebro
Precis detta. Att skriva rollspel är en kompromiss. Inget spel tickar alla boxar. Det gäller ju dessutom nästan precis allt annat med så är ju inte så förvånande.
Helt klart, är väl endast skönlitteratur som kommer undan med att främst kunna fokusera på att uteslutande vara just skönlitteratur många gånger... Alla annan form av text är ett konstant givande och tagande, är min upplevelse.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Grundhypotes
För mycket information förmedlas i löptext, istället för i punktform, tabeller, mindmaps, attribut:värde eller whatever.

Var menas med löptext?
Stycken text som följer varandra utan mellanrubriker, och där styckena behöver förhålla sig till varandra för att skapa ett stilistiskt och logiskt flyt. (öppet för annan tolkning)

Rollspelskoppling
Många rollspelsmakare envisas med att förklara regler och världar i löptext; som skulle vara betydligt mer överskådliga och lättillgängliga i annan form.

Exempel
- Färdigheter beskrivs i några hundra tecken text styck, istället för uppunktat efter ett antal (rollspelsspecifika) attribut.
- stridsregler beskrivs i långa textsjok, istället för uppunktat

Varför?
Kanske för att:
- det känns av olika anledningar mer litterärt och/eller "finare'
- det kräver mindre eftertanke/planering i startskedet, dvs följer minsta motståndets lag
- folk är mer skolade i att producera löptext och har inte lärt sig att tänka och skriva mer strukturerat
- de tidiga rollspelen hade mycket löptext och det har bara fortsatt
- gemene person har faktiskt lättare att ta sig till löptext
- {egen teori}

Problemet
Rollspelsregler blir svårare att ta till sig, vilket gör att folk lägger ner innan de ens börjat spela; alternativt greppar inte alls regler och missar därför nyanser i spele
Den här texten, dock, tycker jag är svårare att ta till sig än om det skrivits som löptext.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,644
Location
Uppsala
Jag tror inte att rollspelstexter nånsin tidigare varit så lätta att ta till sig som nu.
Tycker det här är väldigt blandat, nu som då. Största skillnaden som jag iakttagit är nog att färre spel idag utgår från att du läser dem pärm till pärm--det är det många äldre spel som gör. Men i gengäld finns det flera äldre spel som förenklar beskrivandet på ett sätt som inte alltid görs idag. Exempelvis kring listkapitel med färdigheter.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Helt klart, är väl endast skönlitteratur som kommer undan med att främst kunna fokusera på att uteslutande vara just skönlitteratur många gånger... Alla annan form av text är ett konstant givande och tagande, är min upplevelse.
Även berättande är en kompromiss. Du kan inte säga allt på en gång och inte berätta alla berättelser. Du måste välja och sålla bort. Lyfta fram det som du upplever gör din berättelse bättre/tydligare/roligare/mer obehaglig/mer trovärdig eller vad du nu har för mål.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,958
Location
Örebro
Även berättande är en kompromiss. Du kan inte säga allt på en gång och inte berätta alla berättelser. Du måste välja och sålla bort. Lyfta fram det som du upplever gör din berättelse bättre/tydligare/roligare/mer obehaglig/mer trovärdig eller vad du nu har för mål.
Jag tänkte mer från synvinkeln att slippa kompromissa med andra text-genrer, snarare än innehållet. Men jag är så att säga högst okunnig, så min bild kan vara gravt förenklade i detta fall.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Jag tänkte mer från synvinkeln att slippa kompromissa med andra text-genrer, snarare än innehållet. Men jag är så att säga högst okunnig, så min bild kan vara gravt förenklade i detta fall.
Tror poängen man ska ta med sig att det inte finns några perfekta mallar. Allt är avvägningar. Lär dig så mycket du kan och använd det. Men andra kan ha lärt sig annat och gjort andra avvägningar.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Inte när Dungeons and Dragons har 90% av marknaden. :p Så slump är det direkt inte.
Globalt kanske. Inte lokalt. Men det här känns dock som en helt annan diskussion och jag är inte ens säker på att jag håller med om grundpremissen.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,644
Location
Uppsala
En myt som fortfarande florerar: Att man måste läsa hela spelet.
Fet #disagree! Eller snarare, så som spel är skrivna behöver du generellt läsa hela spelet. Däremot gör ingen det.

Har påpekats förr, men rollspel som spelform känns rättså unik här. "Systemet för karaktärsskapande verkade lite komplicerat, så vi körde det från Turtles istället", eller kanske, "Gillade inte initiativsystemet, vi kör d6 rakt av som vi brukar". etc.

Dataspel kan moddas. Brädspel kan husreglas. Men det är ovanligt att detta görs vitt och brett, eller att det görs innan spelet som det är skrivet ens testats som skrivet. I rollspel är min erfarenhet att det är extremt vanligt.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,232
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
För att förlänga mitt svar/replik. (så som de flesta läser och använder rollspel så …) Borde roll skrivas så att varje brottstycke text kan läsas och användas utan resten av texten.
 
Top