Löptext är överskattat (och skrämmer bort spelare)

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,857
Location
Off grid
Problemet
Rollspelsregler blir svårare att ta till sig, vilket gör att folk lägger ner innan de ens börjat spela; alternativt greppar inte alls regler och missar därför nyanser i spele
Jag tror inte att rollspelstexter nånsin tidigare varit så lätta att ta till sig som nu.

Min egen hypotes, som det dessutom finns visst stöd för i forskningen, är att läsförståelsen hos framförallt unga är på väg utför. Och att mängden läsande generellt minskar i ganska snabb takt.

Jag skulle gärna se att man i första hand åtgärdar det, istället för att försöka kompensera för det på annat håll, t.ex genom att minska texten eller göra den fattigare än den egentligen behöver vara.

Med det sagt så finns det såklart inget egenvärde i att göra texten otillgänglig och svårläst. Men en beskrivande text tycker jag ändå är en väldigt bra utgångspunkt för att förmedla ett spel.

:t6b-2: :t6b:
//EvilSpook
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,520
Location
Helsingborg
Om du tror att skönlitterära texter är samma sak som historie- och geografiboksupplägg så har vi väldigt olika uppfattningar om vad som är "skönlitterär text".

Och att ha sammanhängande brödtext behöver varken betyda skönlitterär text eller historie/geografibok. Det behöver s a s varken bli Oktoberlandet eller Eon.
Min poäng är att rollspelsböcker främst är skrivna för folk som gillar att läsa utanför spel, mer än att är skrivna för att användas i spel.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Min poäng är att rollspelsböcker främst är skrivna för folk som gillar att läsa utanför spel, mer än att är skrivna för att användas i spel.
Det är en grov generalisering som jag inte håller med om. Fria Ligan är ett bra exempel på spel utan massor av lore. Finns inget sånt alls i nya DoD och det är utan tvekan Sveriges absolut största rollspel. Jag skulle säga att deras spel är skrivna för folk som gillar att spela spel.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,520
Location
Helsingborg
*Myten här är att rollspel är fulla av tråkig text som ingen vill läsa.
Skulle säga att myten är att rollspel är fulla med text som få gärna vill läsa. Som att du tycker Zoonernas Zoologi till Mutant: Undergångens arvtagare är vettig medan jag tycker den är helt värdelös eftersom det är så himla mycket jag måste arbeta med texten för att kunna använda den i spel.
 

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
Tycker iofs att det där är en del av myten*. Mörk Borg är helt fullständigt genomsyrat av sin setting. Det går liksom inte att ta bort den och få något begripligt kvar.

*Myten här är att rollspel är fulla av tråkig text som ingen vill läsa.
Men det är just den myten jag menar att MB bryter mot; jag tycker den är mycket lätt att använda i spel, såväl regeldelarna som lore-delarna och formgivningen bidrar för mig på ett mångsidigt sätt till att skapa bilder av spelet.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
874
Motargument: Mörk Borg och CY_Borg :gremlaugh:
Jag kanske missuppfattat vilken myt ni pratar om nu, men väldigt mycket av kritiken (som jag inte håller med om) mot dem på engelskspråkiga forum är ju just "de är till för folk som inte vill spela rollspel utan bara vill ha en cool bok som de kan låtsas att de spelar".
 

Quasimodo

Fiskmånglare
Joined
7 Apr 2014
Messages
124
Location
Stockholm
När jag ger mina elever uppgifter i textform brukar jag t.ex. göra såhär (med ledning från råd jag fått från specialpedagog etc):
  • På första sidan finns en punktlista. Läser man bara den och inget annat så kommer man fortfarande att lösa uppgiften och kan komma igång. Det viktigaste överst i listan.
  • På nästa sida finns mer detaljer kring uppgiften, hur den bäst utförs, inspiration, hjälplänkar etc. Förklaringar i löptext, länkar som listor.
  • Efter det finns en mer detaljerad punktlista med vilka saker man bör försöka få med för att den betygsgrundande uppgiften ska bli komplett och eleven inte ska behöva komplettera något i efterhand. (Det hade hamnat högre upp om inte ämnet till sin natur prövar alla kriterier i varje uppgift/projekt).
  • Slutligen, för de elever som behöver det, en 3-4 sidors väldigt detaljerad uppspaltning av exakt vad jag letar efter i deras kod när jag bedömer, uppdelat efter kursens betygskriterier. Väldigt konkretiserade betygskriterier med andra ord
Detta får mig att tänka på hur jag skriver offerter och projektplaner som mindmaps. Mindmaps är rätt överlägset när det kommer till att pytsa ut information i detaljsteg. Vissa vill ha alla detaljerna för att stilla kontrollbehovet och vissa struntar helt i dem – och den stora massan känns som de mest blir förvirrade av för mycket info.

Nu glider jag lite från ämnet, men för offerter är mindmaps väldigt för att det går att förmedla komplexiteten i det jobb jag ska utgöra; samtidigt som kunden snabbt kan ta till sig "vad", "varför" och "kostnad".

I rollspel ser jag dock ett litet problem. Jag uppmuntrar alla att använda mindmaps för sin egen tankeprocess och struktur i sitt arbete, men som alla som gjort en fishtank, sandbox eller ritat upp en relationskarta vet, så tar mindmaps rätt mycket plats. Och för varje gren du måste kapa av och ha på en ny sida, så förlorar kartan lite av sin funktion.

Personligen har jag alltid en mindmap eller två i spelledarskärmen, för att få snabb översikt. Även i mer rälsade scenarier, då de ofta mer tar formen av flödesscheman. Men jag har aldrig skrivit ett större äventyr i det.

Nu blev jag iofs väldigt sugen på att prova.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Men det är just den myten jag menar att MB bryter mot; jag tycker den är mycket lätt att använda i spel, såväl regeldelarna som lore-delarna och formgivningen bidrar för mig på ett mångsidigt sätt till att skapa bilder av spelet.
Jag menar att de inte är undantag. Rätt många spel ligger på den nivån när det gäller mängden settinginfo. Nu är det osedvanligt snygga och välskrivna rollspel båda två men tycker absolut att de hamnar inom ramen för hur rollspel, om vi enbart ser till mängden settinginfo, ser ut.

Andra exempel är Oktoberlandet, Bastionland, Drakar och Demoner och Troubleshooters, men listan kan göras rätt lång.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Skulle säga att myten är att rollspel är fulla med text som få gärna vill läsa. Som att du tycker Zoonernas Zoologi till Mutant: Undergångens arvtagare är vettig medan jag tycker den är helt värdelös eftersom det är så himla mycket jag måste arbeta med texten för att kunna använda den i spel.
Där hängde jag inte med. Är min eller din åsikt en myt? :)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
Jag har inget emot löptext men jag upplever att många rollspelsprodukter innehåller för många ord. Om jag ska gissar tror jag att det beror på två saker. 1) Många rollspelsskribenter gillar att skriva mer än de gillar att bearbeta sina texter. 2) Många rollspelskonsumenter uppfattar en längre text som mer fullkomlig.
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
261
Som ung köpte jag flera Chronopia-böcker men fick aldrig möjlighet att spela det med någon. Min stora behållning med de böckerna var just dessa guidade turer!
Jag spelade en del, men att läsa berättelserna om staden var mer givande. Det var min första kontakt med fantasy som inte var den handfull med Tolkien-imitatörer från åttiotalet som svenska förlag valde att översätta och ge ut eftersom Äventyrsspels översättningar av Conan, Elric med mera hade försvunnit från bokhandlare och bibliotek sedan länge när jag började läsa.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Båda är nog lika mycket. :D
Tror att det enda jag vill säga är att om man vill spela spel med lite text så finns det gott om dem. Om nu Mörk Borg är något slags undantag så finns det ju massvis, massvis, med material till det spelet. Och ganska många spel i samma anda.

Det är alltså oerhört, oerhört, enkelt att hitta de spel man vill spela. Om man inte är @Genesis men även han tycks ju finna, eller skapa, de spel han vill åt.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,958
Location
Örebro
Det är alltså oerhört, oerhört, enkelt att hitta de spel man vill spela.
Det är oerhört lätt för den som redan är inne i hobbyn, och knappt för den är det enkelt. I regel sätter den första boken du möter normen, är min upplevelse när jag mött folk som spelat ett eller fåtal spel, vilket fått dem att tänka "rollspel är inte för mig".

Jag tror vi som hänger här på forumet inte kan ses som norm i sammanhanget. Vi är mer undantaget som sedan bekräftar undantaget istället för att se problemet som begränsar vår egen hobby.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Det är oerhört lätt för den som redan är inne i hobbyn, och knappt för den är det enkelt. I regel sätter den första boken du möter normen, är min upplevelse när jag mött folk som spelat ett eller fåtal spel, vilket fått dem att tänka "rollspel är inte för mig".

Jag tror vi som hänger här på forumet inte kan ses som norm i sammanhanget. Vi är mer undantaget som sedan bekräftar undantaget istället för att se problemet som begränsar vår egen hobby.
Ja, då spelar det ju ingen roll alls. Ren slump. Det blir som det blir.

Eller anar jag en vilja att instifta...ROLLSPELSVERKET? ;)
 
Top