Skulle vara kul att skriva ett sådant settinglöst rollspel där man pluttade in favorit-mekanismer. Kunde ha ett system där alla RP har en grej som vänder tärningarna, en som höjer slag eller sänker för andra etc. Och en del av session zero är att ge karaktärsspecifik färg till sina mekanismer...
* Skapa setting och kampanjgrund genom att gå rundor och turas om att hitta på saker.
* Alla rollpersoner har hemligheter för de andra (kan vara att spelare känner till varandras hemligheter eller är de hemliga även för andra spelare)
Alltså man behöver verkligen inte ett "spel" för att spela...
• Nedräkningar/ eskaleringar/ listade bomber som SL-förberedelser
• Uppmana spelarna att skapa intressanta relationer med namngivna SLP
• SLP-trianglar
• Session zero
• Ställa frågor till rollpersonen
• Lyssna dubbelt så mycket som jag pratar
• Klippa mellan scener
• Meta-prata då och då
• Det...
PASS 4.
Under natten i den iskalla och läckande stugan (med igensatt skorsten) får Yaromir en vision av hur han vandrar uppe på tundran. Isen spricker och han faller ner i den. Där fångas han av ett väldigt och vänligt lejon. Men lejonet förvandlas till en grå staty, illvillig. Statyn suger...
PASS 3.
Vi har spelat två pass Oktoberlandet under våren, som jag glömt skriva om.
Pass 3 inleddes med att de två predikanterna Yaromir och Tadeus (båda fauner) vaknade under sin första natt på värdshuset Tindran i Arkansk. De såg en procession av slavfolk tåga ut från samhället mot isen...
Otroligt coolt att ni använder Väsen för att spela Krickdala!!! Det blir man glad av att höra :) Hade gärna sett Krickdala som ett eget spel, eller varför inte en värld till Väsen?
Håller helt med om att det är roligt (roligare) med lite mer fokus på hemmabasen och vad som sker i Upsala. När...
När jag pratar om författar-perspektiv menar jag att spelarna förväntas förhålla sig till sin rollperson som om de är författare, snarare än immersion.
Svårt att prata om bra eller dålig berättelse, vad är det? För mig är berättelsen en bieffekt av att leva sig in i sin karaktär.
Det var bara ett exempel på ett move. Kändes generellt som att det fanns ett författarperspektiv, alltså att det ska vara kul som spelare att göra saker som misslyckas, för då blir det en bra story. Och så tycker inte jag AW ska spelas. Och så är inte grundspelet skrivet. Har sålt mitt ex så jag...
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.