Jag tycker att med en sådan bakgrund skall man ha mytologiska äventyr av slaget, Ernalda feeds the tribe.
https://kingofdragonpass.fandom.com/wiki/Ernalda_Feeds_the_Tribe
Spelarna står kanske inte inför något de förut inte har sett.
Man får fundera över verkligheten, och vilken nivå man vilka...
Haha - det måste vara Theodors teorier.
Glöm inte att han också bevisade att atlantiderna flydde till en svensk ö ute vid kusten, och där skapade germanerna. I sanning en underlig människa och också en mystiker.
Med en sådan miljö blir ditt jobb lättare. Spelarna måste redan köpa så många...
https://en.wikipedia.org/wiki/Vikings_(RuneQuest)
Nu är det 35 år gammalt och kan vara svårt att få tag på.
Fördel:
Som vanligt med spel som RQ får man ett antal rimliga karaktärsbakgrunder. Vilken man själv får kan man slumpa om man vill. Minns jag rätt fanns det jägare, herde, bonde, skald...
Det var intressant, för var det annars inte du som talade om att tärningar sällan användes?
Där kan man kanske tänka sig en skillnad mellan när du spelleder och när du spelar.
Mycket av grejen med blorb är väl just att man vill ha ett konsekvent handlande, och att spelarna vill ha någon form av genomlyslighet, så att de faktiskt inte bara spelar SLs dröm.
Där tror jag att varje SL måste finna en egen lämplig nivå som fungerar i spelgruppen. Om jag minns 2097 ords...
Det där hade jag problem med när det gällde Rolemaster. Mer detalj gjorde det bara krångligare. En typisk karaktär kunde vara en bonde/fighter, men ingen spelare sätter gärna några poäng på sådant som en bonde bör kunna.
En lösning som jag funderade över var att ge en karaktär en stor påse med...
Ja.
Det går lätt att bygga om spel som RQ, och det har gjorts många gånger.
Ett enkelt sätt är att kolla efter varje lyckat skillslag ifall man blir bättre. Man kan ta samma slag, vända på tärningarna och se om man då misslyckas. Ifall man gör det får man 1%. Ex. man slår 07. Har man då 69...
Är inte många äldre %-system sådana?
I RQ2 och 3 kryssade man varje skicklighet man använde. Mellan själva spelandet fick man sedan rulla för varje skicklighet, och hade en chans att få 5% i RQ2, eller d6 eller 3% i RQ3.
Men det kanske inte var det du tänkte på?
Det finns för- och nackdelar...
Nej, jag tror inte det, vad jag vill se är ett system som kan beskriva verkligheten, och jag tror man kan göra det även med d100. I någon förlängning av skicklighetsvärden för RM fanns det ju exempel på varelser som kunde strunta i att fumla; exempelvis Tulkas OB, där - om han hade haft sådana...
Efter en artikel i GT 81/82.
Bröderna köpte Basic DnD men fastnade aldrig för det.
En kort tid efteråt träffade jag en som hade varit på Göta Lejon i Göteborg: åkte dit en lördag och det var det. Jag blev en speljunkie.
Spelet som verkligen fick mig att börja spela var då Oldtimers MDD, vad...
Att kunna ha olika kategorier på hur svårigheter ser ut är ingen dum idé just för hur spelarna kan komma att tänka på vad de gör.
Jepp, som RM fungerar är det mycket svårt att få till några multiplar av det man behöver, och beskrivningen av hur man lyckades var ofta ett procenttal.
Jag minns...
På vissa nivåer finns det folk som klär ut sig till annat, och kan attackera spelarna. Låt dig inte ha en utklädd vara en äkta ogre. Spelarna kommer tycka att de skulle se skillnad mellan en sådan och en uppklädd människa.
Som jag utsatte en spelare för det för 30 år sedan. Han var inte glad...
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.