När började du spela rollspel och vilket spel var det? Har du haft en rollspelsdöd och i så fall varför?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
1. Vilket var ditt första rollspel (glöm inte ange utgåva!) och vilket år började du spela?

Drakar och Demoner -82, 1982

2. Har du haft några uppehåll i ditt rollspelande, och om "ja" vilka år och varför?

Ja. 1994 till 1999, på grund av att jag då flyttade runt till olika delar av världen, kom in på arbetsmarknaden på allvar, och sedan flyttade till Stockholm. 1999 hjälpte Internet mig att komma igång igen.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
OK, så av folk som postat hittills:
Medelåret för att börja spela är 1991. Medianåret är 1988.
Av de som angivit ålder när de började spela är medelåldern 12,2 år. Medianåldern är 11.
Genomsnittsåret för att få en dipp är 2001, och för att återhämta sig 2010. Medianmotsvarigheterna är 1998 och 2013.

Det man kan se är att det verkar rätt vanligt att man slutar spela efter ungefär tio år. Om man räknar med att folk ofta är i mellan-/högstadieåldern när de börjar känns det rätt rimligt. Det lär också förklara varför en sådan "rollspelsdöd" upplevdes på 90-talet -- det var den största kullen rollspelare, så det blev en märkbar dipp. Rollspelare som är födda på åttiotalet snarare än sjuttiotalet har en dipp under 2000-talet istället.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
1. Jag började spela Gamla Mutant med några kompisar i skolan år 1995. Jag var då elva år.

2. Åren mellan 2010 och 2014 spelade jag nästan inget rollspel alls. Orsakerna till detta är många, men det berodde dels på att medlemmarna i rollspelsgruppen spridde ut sig över landet, att lite tid fanns samt att Drakar och Demoner Trudvang, som jag spelade mest under denna tid, övergick till en onlinetjänst som var så bedrövlig att den dödade mitt intresse för rollspel i flera år.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Vill du fånga lite yngre röster så kanske du kan ställa samma fråga i Bräd och Rollspelsforum på Facebook. Det verkar vara lägre snittålder där. (Dvs rollspelens heliga graal heter YZE, inte DoD91 :) )
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
En klassisk historia tror jag.

1. Spelade version 82 (tror jag) av DoD. Tätt följt den där cyberpunkversionen av Mutant. Detta var någon gång på 90-talet, gissar på 93-95 nått.

2. Slutade spela när jag började på gymnasiet (1997) eftersom det ansågs nördigt och för att ingen av mina nya polare spelade. Började spela gitarr i band och festa istället och gjorde sen det tills att jag blev 28-29. Då var jag trött på festande etc, lärde känna lite nya människor och tog upp spelandet igen.
 
Last edited:

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
433
Location
Uppsala
1. Mutant Undergångens Arvtagare var mitt första Rollspel, någon gång i tonåren så ca 2008- 2009 någonstans.

2. Har haft uppehåll, men oftast haft folk i min närhet som velat spela till och från. Torrperidoen mellan nya kampanjer och äventyr har generellt sett varit kort
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
534
Location
Mörkmården (småland)
1. Drakar och Demoner '87, jag var runt 10-11 när jag spelade första gången 1988. Men trots att det var mitt första rollspel så spelade vi det inte så ofta, vi fastnade mer för Mutant och ibland en Chock-avstickare. Och vi var alla väldigt mycket arbetarklass, rollspel var billigt och gav längre spelande än brädspel.

2. Hade ingen spelgrupp från 1993 till... 2006 tror jag — en kort undantag var när Mutant: Undergångens Arvtagare släpptes. Men även så, så var 2006 till 2010 rätt sporadiskt med spelande, däremot började jag läas en hel del av spelen igen. För någon som bor i skogen har Internet och bredband med video/audio-mjukvara varit en väldigt bra uppfinning.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,856
Location
Port Kad, The Rim
Hade förresten varit kul att se vilken ålder folk började spela rollspel i, men baserat på min fördom att de flesta av oss är 70-80-talister så får jag en misstanke att normala rollspelare börjar spela i tonåren eller lägre och inte mot slutet av gymnasieåren som jag.
Jag var 18 när jag började med rollspel -- det var då jag mötte D&D för första gången på det första Gothcon 1977.
 

Ekorren

Warrior
Joined
10 Nov 2009
Messages
297
Location
Gävle
Drakar och demoner, 1995. Jag var 8 år. Köpte första Eon 1998 på min 11:e födelsedag. Försökte spela det under högstadiet men lyckades inte få mina kompisar intresserade. Satt och gjorde karaktärer för mig själv istället. Slutade med rollspel under gymnasiet. Träffade lite folk när jag var 19 som spelade rollspel och bjöd in mig till en session av Exalted. Nu är jag 33 år och får betalt för att skriva till Exalted.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
498
1. Första rollspelet jag köpte var antingen Drakar Och Demoner 1987 års utgåva eller Mutant 1989, kommer ihåg att jag började spela båda nästan samtidigt så kommer faktiskt ej ihåg vilket som var först. Började spela 90-91 någon gång (var 11 eller 12år).
2. Haft ett uppehåll när det gäller spelandet av rollspel. Har aldrig slutat köpa, läsa och vara intresserad av rollspel. Uppehållet av spelandet var gissningsvis någon gång runt 1998 då det sista vi spelade regelbundet var Mutant Chronicles. Spelgruppen på den tiden var mestadels klasskompisar till mig så när alla splittrades efter skolan så försvann även spelgruppen. Spelföreningen jag var med i något år var så inaktiva när det kom till rollspelandet så blev inte mycket spelande där heller. Äventyrsspel / Target games som jag köpte de mesta av mina rollspel från försvann. Även om jag aldrig släppte rollspel som intresse så kom andra intressen in i bilden. Efter ett tag med bräd och kortspel så började jag och kompisarna spela rollspel igen 13-14.
 
Last edited:

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
För att säkerställa statistiken såg min startgrupp ut som följer åldersmässigt: Fyra 12-åringar, en 7-åring och en 9-åring.
Resterande startåldrar som jag känner till av de ca 70 jag spelat med: 12, 11, 13, 13, 34, 22, 11, 11, 11, 11, 11, 19, 18 och 22. Resten är jag inte säker på men har för det mesta ett hum så har de flesta börjat i högstadiet. Lumpen och högskola har varit den största anledningen till att folk har slutat eller haft uppehåll.
 

MTW2junkie

Veteran
Joined
4 Jul 2019
Messages
24
Efter en artikel i GT 81/82.

Bröderna köpte Basic DnD men fastnade aldrig för det.

En kort tid efteråt träffade jag en som hade varit på Göta Lejon i Göteborg: åkte dit en lördag och det var det. Jag blev en speljunkie.

Spelet som verkligen fick mig att börja spela var då Oldtimers MDD, vad än han tycker om det idag.

Sedan 95 har jag i princip inte spelat något annat än på nätet. Vi brukade spela mycket Rolemaster, men trollformlerna var så sjuka att det gick till slut inte att få ihop det. Vad jag har spelat de senaste åren är det franska spelet Dofus.

dofus.jpg

Det är ett rpg som går på klocka och inte realtid. Alla har sin egen omgång med ett antal manövrar. I bilden ovan har joppen 53 HP, 6 manövrar och 3 förflyttningar. Attacker kan kosta flera blåa poäng, men varje ruta är en grön poäng, såvida man inte är zocad.

Klart kul spel, men precis likadant som alla andra, jaga ett monster, som sällan dyker upp. Var 200e gång man vunnit kan det droppa en sak man vill ha till the precious, och när man väl snickrat ihop den saken; ja då skall man jaga grejer till en ny sak.
 

Lirarn

Veteran
Joined
14 Feb 2015
Messages
113
1. I slutet på 80-talet. Mutant. Första äventyret jag spelade var Mos Mosel.
2. Det har varit spel hyfsat regelbundet med undantaget småbarnsperioden.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
1. Utöver något scenario i Mutant (andra utgåvan?) 1989 så var det Drakar och Demoner, Elric-boxen, runt 1993 (i femman). Jag spellede Skönheten och Odjuren på ett superdåligt sätt.

2. Mer uppehåll än spelande, är jag rädd, och för mycket tid för att spåra. Spelade Stars without Number i några år en gång i veckan fram till i våras. Utöver det så spelar jag rollspel någon gång om året, under GothCon.
 

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
Joined
5 Jun 2011
Messages
207
Location
Mariestad
1. Drakar och Demoner 84' (även Mutant).
2. Uppehåll i slutet på 80-talet då jag tyvärr gjorde annat. Hittade dock tillbaka till ett bättre liv med bl.a. Wastelands (det var väl 90' eller 91' eller så).
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
1. Titan Games D&D och/eller Drakar och Demoner 85', 1986.
2. Uppehåll ca 2000-2019. Min spelgrupp flyttade till olika orter, och jag gjorde några försök att spela med andra/nya vänner i början av 2000-talet, men det blev aldrig något.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
Hade förresten varit kul att se vilken ålder folk började spela rollspel i, men baserat på min fördom att de flesta av oss är 70-80-talister så får jag en misstanke att normala rollspelare börjar spela i tonåren eller lägre och inte mot slutet av gymnasieåren som jag.
Jag brukar säga att jag var tolv år gammal, men jag kan ha varit tio eller fjorton eller sexton. Jag har bara väldigt vaga minnesfragment av tiden innan typ 18 års ålder.
 

enstoering

Veteran
Joined
13 May 2020
Messages
11
1. Första spelet var Drakar och demoner (1984) - jag var 10-11 år och min första rollperson var en typisk standard-Alv (a’la Nisses illustration i regelboken) som döptes till ’Simon Swix’. Onödigt vetande: när jag införskaffar ett nytt fantasy-lir så gör jag ALLTID en rollperson som motsvarar denna Alv.

2. Har bara ingått i två ”spelgäng”. Den första var mer en introduktionsgrupp där jag var med under ett halvår, max. Avslutades p.g.a dålig stämning i gruppen, typ. Medan den andra gruppen var mer eller mindre intakt till vuxen ålder. Kontinuerligt helg-och-lov-spelande från 1984 till 1989, ungefär. Har därefter haft flera uppehåll under åren (anledningar: nya kompisgäng, gymnasiet, högskola, festande, flyttar, annan ort, o.s.v) men återkom regelbundet till spelgänget innan detta beteende upprepades igen. Slutade spela någon gång kring millennieskiftet p.g.a ja, livet.
 
Top