Initiativreglerna är rakt av stulna från Ligans Drakar och Demoner. Det är ju i grunden samma variant med kort som i År noll-spelen. :)
Ja, du kan bara byta med någon som har sämre initiativ än dig, fast någon annan med bättre initiativ kan byta med dig så att du får gå före. Och du agerar bara...
Mitt lokala gäng är 14 spelmöten in i en kampanj i Askhem (skapat av forumets egen @Lemur). Vi har spelat Skugga över Västerklint, Vaxkabinettet, Dö vid denna källa (skrivet av @Bifur) och är nu tre fjärdedelar in i Skyarna tjockna. Under tiden har jag samlat på mig en del idéer till husregler...
För mig som konsument är bra äventyr absolut något som ökar intresset för ett spel. Till exempel köpte jag Kutulu efter att ha läst en väldigt positiv recension av Kaskelot. På motsvarande sätt hoppas jag som spelskapare att kommande äventyr till De fördömda ska locka fler att köpa regelboken.
De fyra jag tycker känns mest aktuella i sammanhanget är:
Anders Blixt
Erik Granström
Gunilla Jonsson
Michael Petersén
Finns flera andra som är duktiga men de fyra ovanstående tycker jag utmärker sig som de mest betydelsefulla.
Jag kommenterade punkt 1 tidigare och har tagit mig tid att fundera på vad jag tycker om punkt 2.
För mig är det naturliga att prata om äventyrsupplägget innan vi börjar spela. Därför vore det tämligen fult om spelledaren inte nämner att det finns en räls och sedan rälsar. Om rälsen har nämnts...
Det är även ett problem om spelledaren upplever det som problematiskt. Personligen kan jag stå ut med ett visst mått av räls när jag är spelare, åtminstone om jag fått förutsättningarna klara för mig redan från början. Som spelledare tycker jag däremot att det är både jobbigt och tråkigt med...
Det enda rätta är att du redan nu skriver en arg insändare. Förutsätt att Fria Ligan och @Magnus Seter kommer att besudla Trudvang och dina personliga minnen av rollspel i den världen på värsta möjliga sätt.
Jag använder aldrig ordet railroading. Räls eller rälsning använder jag knappt heller men om jag gör det så är det främst i negativ bemärkelse. Att händelseförloppet känns förutbestämt och därmed begränsande för både spelare och spelledare.
Är det verkligen så? Eller snarare, är det verkligen så i någon större omfattning? Jag gissar att det kan vara så i vissa grupper som spelar 5E eller liknande spel där det gäller att optimera sin rollperson. Min personliga erfarenhet är annars att spelare inte köper en enda rollspelsbok, varken...
Medhåll. Jag spelleder gärna samma äventyr flera gånger förutsatt att det är ett äventyr med en öppen struktur och potential att sluta på många olika sätt. Särskilt på konvent tycker jag att det är skönt med beprövade äventyr. De ger lite extra trygghet. Sedan är det kul att testa nya äventyr...
Jag skulle säga att det är en fråga om perspektiv. Jag uppfattar att @clarence redd ställer frågan ur perspektivet spelledare/spelare, inte kommersiell utgivare.
Jag fantiserar om att någon gång göra en andra utgåva av De fördömda med lite justeringar, förtydliganden och tillägg. Betyder det att det behövs en ny version av spelet? Nej, men en ny version har absolut potential att bli bättre. Behöver andra rollspel nya versioner? Tämligen sällan. Faktiskt...
Jag törs inte generealisera. Har spelat med bra spelledare som var besvärliga spelare samt bra spelare som aldrig någonsin spellett. Jag tror främst att förståelse för och förmåga att anpassa sig till spelstilen och gruppdynamiken är viktigt.
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.