Recent content by lijat

  1. L

    Hur kompakt är rimligt att beskriva ett regelsystem

    Som den akademiker jag är är det exakt att göra det som jag fått en massa kritik för. Det som man tryckt på i akademin när någon faktiskt korrläst är att skriv enklare meningar och krångla inte till det i onödan. Sen finns det akademiker som skriver skitsvårläst, men det tror jag mer handlar om...
  2. L

    Hur kompakt är rimligt att beskriva ett regelsystem

    Jag får återkomma när jag hunnit uppdatera dom inledande styckena till vara kompatibla med konflikt systemet igen. Tack för tippset, jag får kika på det. Och jo du har nog rätt i att jag kommer behöva jobba på långa meningar. Verkar som att jag hamnar där mest hela tiden i mitt skrivande.
  3. L

    Hur kompakt är rimligt att beskriva ett regelsystem

    Tack för bra feedback alla Jag har skrivit om lite baserat på vad ni skrivit och i mina ögon ser det tydligare ut i alla fall Det jag fokuserat på är att få bort generiska saker och hellre dubblera information som finns längre fram så jag kan vara specifik. Skadar kanske inte med lite...
  4. L

    Hur kompakt är rimligt att beskriva ett regelsystem

    Jag har suttit sen i höstats och småsnickrat på ett rollspel. En sak jag börjar känna nu är att det blir väldigt många ord för att beskriva reglerna. Termer som tärningspöl och initiativ ska förklaras hur det funkar i spelet och någonstans känns det som att jag skriver väldigt ineffektivt med...
  5. L

    Regelsystem, hur lika kan man vara

    Att ändra till sifferboxar tror jag försämrar läsbarheten, jag tror att just att det är pluppar gör rollformulären enkla att läsa, men iof, jag kan ju ha nån form av fyrkant, typ såhär ◇ Mjo, grafisk design går definitivt att förbättra, men steg 1 är att faktiskt skriva klart ett första utkast
  6. L

    Regelsystem, hur lika kan man vara

    för skills var jag inne på alfabetisk sortering per kolumn, kolumnordningen var tänkt att vara som den är för att minska betoningen på fysiska skills genom att sätta dom sist för att underförstått minska betoningen på strid. Är det en dålig ide enligt dig?
  7. L

    Regelsystem, hur lika kan man vara

    Var väll främst juridiskt och andra praktiska problem. Jag har varit rätt inne på att skriva något om vilka mina inspirations källor är (vampire the requiem och burning wheel främst) så följdfrågan blir då. Vore det en dålig sak att planka i mina ögon ett vinnande uppläg på regler. Det finns en...
  8. L

    Regelsystem, hur lika kan man vara

    Jag fick en ide till en abstrakt rollspels setting för ett tag sen, och hade en hög system saker som jag ville använda i den så det verkar som att jag lite spontant börjar skriva ett rollspel. Det jag märker när jag börjar är att jag gärna skulle inspireras rätt kraftigt av hur rollformulären...
  9. L

    Nekromanti Memento mori!

    Ett sätt att göra detta på mekaniskt jag kom att tänka på är att definiera ett antal kategorier * kropsdelar * vänner * allierade * underhuggare * överordnade och sen ge en stor mekanisk fördel när man offrar någon av dem, med den twist att fördelen minskar för varje gång ett offer i samma...
  10. L

    Nekromanti Hjälp på förslag åt Lucius, en nekrolog.

    Fast är inte lite av charmen med eons magisystem ändå att man kan använda saker på sätt de inte avsätts. Om poängen var att man skulle kasta relativt likartade besvärjelser likt D&D så skulle man ju inte behöva krångla till det så med effekter och aspekter till den grad man gör?
  11. L

    Nekromanti Ny bloggpost - Fedaki

    Nu vet jag inte vad neogames tänkt men liknande bilder finns för andra folkslag, jag anar ett tema.
  12. L

    Nekromanti Maskeraden kontra Requiem

    Jag tycker att din uppdelning är bra men min personliga uppfattning är att är något negativt och är något possitivt, antar att det beror på spelstiil och vilka historier man vill berätta.
  13. L

    Nekromanti Hur fixar man Eons Zzz-dvärgar?

    Tråkigt att detta inte blev av, konflikten consaber thalamur är fortfarande i min mening en av de mest intresanta sakerna i eon.
  14. L

    Nekromanti Intrigspel med Eon

    Ett tipps kan vara att karaktärer och deras moståndare är så mäktiga att sånt kan leda till blodsfejder eller rättsliga efterspel. Om du spelar i consaber till exempel, även om du spelar en greve så kan du inte hugga ner grannbaronen för att du ogillar honnom. Gör du det kommer hans länsherre...
  15. L

    Nekromanti Övergång mellan vapenfärdighet och stridskonst?

    Tack för tipset att kolla gamla inlägg, jag hade just tänkt be dig posta husreglerna. /lijat som varit inne på liknande lösningar
Top