Ett sätt att göra detta på mekaniskt jag kom att tänka på är att definiera ett antal kategorier
* kropsdelar
* vänner
* allierade
* underhuggare
* överordnade
och sen ge en stor mekanisk fördel när man offrar någon av dem, med den twist att fördelen minskar för varje gång ett offer i samma...
Fast är inte lite av charmen med eons magisystem ändå att man kan använda saker på sätt de inte avsätts. Om poängen var att man skulle kasta relativt likartade besvärjelser likt D&D så skulle man ju inte behöva krångla till det så med effekter och aspekter till den grad man gör?
Jag tycker att din uppdelning är bra men min personliga uppfattning är att
är något negativt och
är något possitivt, antar att det beror på spelstiil och vilka historier man vill berätta.
Ett tipps kan vara att karaktärer och deras moståndare är så mäktiga att sånt kan leda till blodsfejder eller rättsliga efterspel. Om du spelar i consaber till exempel, även om du spelar en greve så kan du inte hugga ner grannbaronen för att du ogillar honnom. Gör du det kommer hans länsherre...
Jag har ett liknande projekt jag jobbar på. Nämligen att konvertera Burning Wheel till att köra i mundana. Och som nämns i tråden är margisystemet den stora saken man måste översätta.
Jag ska försöka återkomma med mer om detta när jag hunnit längre.
Jag får inte riktigt ihop hur du resonerar där.
Om jag förstår dig rätt så är följande OK:
X är en dålig författare för X är usel på miningsbyggnad.
Men inte följande:
X är en dålig författare då X beskriver ett samhälle i sina verk som äcklar mig.
Är det vad du menar?
/Lijat - hoppas det...
Fast det är lite av problemet (har blädrat lite i några). De ger alternativ till vad som händer snarare än att ge nya hooks.
Den modul jag kikat mest på (Invictus) verkar besatt av att säga, såhär är inviktus, istället för att säga hur inviktus fungerar i olika städer. Dvs de ger generella...
Jag spelar endast requiem sen det kom ut. Jag gillar slimandet av regelsystemet men framförallt av settingen.
Mina favorit förändringar:
* generation försvann
* kostnad för att skapa nya vampyrer
* klanernas centralstyre försvinnre, covenants är en trevligare lösning
Spelar för tillfället en...
Jag har de senaste åren haft som filosofi att mina kampanjer ska utspela sig innom ett begränsat område vilket i praktiken ineburit att få händelser är längre bort en ett par timmar in game tid från någon central punkt. Oftast har jag löst detta med ett begränsat geografiskt område, som en stad...
Ok, du har en poäng men då tråden handlade om "flaggan" för cirfaliska samhället kändes det inte relevant. Det känns som ett fall av signalflaggor som enligt mig är ett separat beteende.
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.