När det är ett spel där fordon är av central betydelse. 20-30 fordon till Kult? Verkar dumt och helt onödigt. 20-30 fordon till Twilight 2000 eller ett hypotetiskt The Fast And The Furious: The RPG eller Mad Max: the RPG? Givet!
Vad som händer när man bara staplar skumma händelser på varandra utan att på förhand veta hur världen funkar eller vart man är på väg. Det visar sig sedan bli omöjligt att knyta ihop på slutet.
I någon mening har man ju alltid världen för att den ska driva den sortens saker, så jag tror att det handlar mer om att den saknar intern logik utan mer bara är en ursäkt för att kunna göra saker som man vill få med? Som Holodeck i Star Trek, som bara finns där för att någon författare ville ha...
Vilket det är i FATE - det är inte ett renodlat samberättande, utan tanken är mer att spelarna ska kunna introducera coola saker ibland, begränsat av denna metavaluta. Min erfarenhet är att FATE tenderar att bli pulpigt, men inte vad som beskrivs i originalinlägget.
I HeroQuest (som på många...
Påminner litet om hur om man lyckas slå för att hitta en lönndörr i Donjon, så uppstår det en lönndörr där.
Feng Shui går på filmlogik och inte på verklig logik - vad som händer i spelet är vad som skulle hända i en film, inte vad som är realistiskt.
Det där märkte jag i mitt förra jobb också (spelmaskiner i stil med Jack Vegas) - ingen har en aning om vilka spel som kommer att slå och den enda approach som fungerar är hagelgevärsmetoden.
I någon sorts trivial mening, visst, men vi kan ändå meningsfullt skilja mellan mainstream-litteratur och fantasy - att det finns fiktiva personer och händelser gör det inte till fantasy.
En vettig distinktion mellan vår värld och sekundärvärld kunde vara om verket utger sig för att hända i den...
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.