Recent content by JohanL

  1. JohanL

    Svag motivation i äventyr

    Jag tycker att det är bra om publicerade äventyr är kompetent utförda.
  2. JohanL

    Svag motivation i äventyr

    Där är väl också premissen att alla uppdragsgivare är skumma, och att det ingår i ens jobb som spelare att se till att man faktiskt inte blir lurad?
  3. JohanL

    Svag motivation i äventyr

    Är din tanke att en spelare ska utbrista till exempel "Vad, Siv-Gudrun! Hon är ju min gudmor, vi måste rädda henne?" Det funkar i vissa sorters spelupplägg, men inte i de mer traditionella där antagandet är att din agens bara sträcker sig till din rollperson.
  4. JohanL

    Svag motivation i äventyr

    Jag håller faktiskt inte med här. Visst, spelarna har att göra äventyrare till rollpersoner, men de bör faktiskt agera utifrån sina egna motivationer och vad världen (SL) presenterar åt dem. Det är obra om äventyret är konstruerat så att man antas göra saker utan rimliga interna skäl. Det är...
  5. JohanL

    Svag motivation i äventyr

    I Symbaroum spelar vi just nu Mörkrets moder, och säkert en timme in i äventyret var vi osäkra på om vi skulle hoppa på det, just för att vi saknade omedelbar motivation. Men när vi började gräva i vad som pågick och pratade med våra kontakter, kom vi fram till att vi visst behövde agera...
  6. JohanL

    Svag motivation i äventyr

    Robin Laws har sagt något i stil med om man inleder äventyret med att rollpersonerna faller handlöst genom luften utan fallskärm, har man omedelbart givit dem en motivation att agera.
  7. JohanL

    Svag motivation i äventyr

    Ashen Stars är upppdragsbaserat. Ni är hyrsnutar som löser lokala problem för pengar. Man kan göra antagandet att om ni har bättre ekonomi lever ni bättre också, men det är inte vad äventyren handlar om. Det är litet som att det enda man kan använda pengar till i en Star Wars-film är för att...
  8. JohanL

    Svag motivation i äventyr

    Särskilt när det gäller CoC är det spelarnas förbannade skyldighet att göra rollpersoner som visst vill utforska den läskiga källaren! ToC kodifierar detta med Drives. Det är visserligen sant att den överväldigande delen av mänskligheten inte skulle göra på det viset, men så är ju inte de...
  9. JohanL

    Små historiska fakta som kan vara intressanta i rollspel

    Jag har sällan sett mina spelare se så skyldiga ut som när de kom i en stor klump ute i obygden i RQ och en fattig familj envisades med att ge dem gästfrihet på en nivå som uppenbart skulle få dem att hungra efteråt. Det löste sig med gåvor som tack för det efteråt och att prästinnan välsignade...
  10. JohanL

    Små historiska fakta som kan vara intressanta i rollspel

    Så här ser gästfrihetsritualen ut i Glorantha, med salt som den näst högsta nivån. Man kan välja att avbryta när som helst i processen (för tidigt kan se ut som en förolämpning och för sent kan binda främlingar hårdare till varandra än vad man egentligen vill).
  11. JohanL

    Professionella spelledare

    Här finns en annan sak man kan testa intuitionerna mot: är det skillnad på om ni som spelare anlitar spelledaren, eller om någon annan köpt en rollspelssession som t.ex. julklapp åt er?
  12. JohanL

    Behövs regler för hur olika fantasyraser är?

    Fast även Dragonbane har det, bara inte inbakat i de reguljära grundegenskaperna.
  13. JohanL

    Behövs regler för hur olika fantasyraser är?

    Visst, men rimligtvis kan man i det spelet ta Superstyrka (Ogre) men inte Superstyrka (människa). Alltså, det finns en förklaring till varför man har superstyrkan, i alla fall.
  14. JohanL

    Behövs regler för hur olika fantasyraser är?

    FATE är en litet annan sorts konstruktion, och där kommer du att lösa det med stunts och aspekter. Vad för sorts fefolk du är hamnar rimligtvis i en av dina aspekter, och då får det en spelteknisk betydelse, även om man måste komma överens om vad den är.
  15. JohanL

    DoD Konfluxsviten till DoD23?

    Teach the controversy!
Back
Top