Typ ja.
Men som många nämnt, mitt intryck är att det mer handlar om personlighet och engagemang för hobbyn [hos dem som även vill vara SL] än några unika lärdomar från att spelleda. Sen skadar det säkert inte, precis som det är nyttigt att öva sig i olika spelstilar i allmänhet.
Nåja, fast skribenten är ju även, i alla fall för de flesta mindre spel, och i stort sett alla äventyr, också konstruktör. Dvs hen gör allt det där med.
Självklart är det önskvärt att låta skribenter synas i recensioner (och tycker det sker ibland) men jag förstår också varför det inte alltid...
En helt annan infallsvinkel som jag reflekterar över ibland: att tydligt och konsekvent låta något ta plats vid spelbordet är ett sätt. Ofta genom repetition. Ibland är det genom återkommande men fria moment. Ett exempel är när jag som SL ganska detaljerat återberättade drömmar som RP har i...
Jag är nog oftast likadan. Sen är det inte alltid jag vill ha handling. Men ofta tycker jag det är lättare att dekonstruera från ett existerande sammanhang än konstruera från fria delar.
Tycker inte att byta skådis är fel som princip. Ibland är det fel ibland rätt (tex om det handlar om att gestalta långa tidshopp). Sen har det så klart i praktiken ofta större risker än möjligheter.
Nej Uppsalasviten är de konventsäventyr @StradhLestat syftar på. Men jag tycker som sagt inte den tekniken är vad vi pratar om här. Det är mer att kort byta RP, spela ut en scen i det förflutna och sedan byta tillbaka.
Aldrig själv spelat Fantasy!, men det fyllde ensamt en viktig nisch som svenskspråkigt vaniljfantasyrollspel, när allt annat hade annan inriktning. Min sons spelgrupp hade mycket behållning av det flera år. Inte minst är dess lättillgängliga tilltal och stora mängd korta äventyr en styrka.
Det jag inte hänger med på är vart det leder? Vad blir slutsatsen? Det är meningslöst att diskutera om en kampanj i sin skrivna form är är bra eller ej? Är Konfluxsviten en bra kampanj för att de öppnar för att spela en förvisad ädling? Eller gör spelaren den bra genom att tillföra detta? Men är...
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.