Himla skoj med så mycket kreativitet och engagemang kring detta! Snyggt jobbat allihop 👏
Jag skickar in ett litet bidrag jag också, såhär vid målsnöret.
Edit: Jag justerade en otydlighet i epiloginstruktionerna.
För mig har tänket kring spelledarmoves från PbtA varit inflytelserikt. Jag tycker resonemanget här är rätt vettigt för hur man ska hitta på bra moves (vilket motsvarar konsekvenser som vi har pratat om här i tråden): https://blackarmada.com/breaking-down-hard-moves/
Jag vet inte om det var en kommentar på vad jag skrev, men jag kan inte se vad det annars skulle syfta på.
Jag menar att planerade händelser (så som jag tolkar räls) är en sorts prepp, och kartor är en annan sorts prepp - som förvisso kan användas i kombination.
Jo, jag håller med att ingen improviserar utifrån intet. Alla improviserar åtminstone utifrån sig själva och sina egna erfarenheter.
Att ha läst en massa fantasy är ju skitbra om man ska spelleda fantasyrollspel. Sådana förberedelser (antar att det är detta du menar som outtalad prepp) tror jag...
Ja det var från kapitlet om reincorporation!
Min poäng är att jag inte tycker det kan kallas "inte planera för framtiden" om man har preppat platser, händelser osv som rollpersonerna kan komma i kontakt med. Vilket styrker att det kan vara svårt att improvisera om man också har såna saker att...
Ah! Just det, det här har vi ju diskuterat oss emellan. Det är en viktig poäng:
När jag skriver prepp menar jag sådant som är (eller kommer att bli) *sant* i spelvärlden, med eller utan spelarnas kännedom. T ex:
* I ruta a3 finns ett orchnäste
* Om man drar i facklan öppnas lönndörren
* om man...
Sitter av en händelse och läser Keith Johnstone. En intressant formulering är:
"The improviser has to be like a man walking backwards. He sees where he has been, but he pays no attention to the future."
Det rimmar verkligen inte alls med hur de flesta spelleder traddrollspel. Så att göra ett...
Jag håller med om att improvisation är ett hantverk som kräver viss teknik för att funka bra. Och nej, många rollspel lyfter inte alls några sådana tekniker. Men många spel ger ju listor på spelledarmoves som ju är en slags vägledning till vad som ska improviseras fram.
Systemet kan såklart...
Jag föredrar att spela med lite friare utrymme kring komplikationer/konsekvenser. Jag tänker dels så som @Rangertheman att de inte behöver vara varken direkta, omedelbara eller negativa - de behöver bara förändra fiktionen. Jag tänker också helt annorlunda än @Rickard som benämner konsekvenser...
Det låter kanske lite förmätet, men ja det tycker jag nog. För mig är liksom det här komplikationsgenererandet det roligaste med spelledarrollen. så det är kanske det som är nyckeln - man måste kanske tycka att det är roligt att göra just den grejen.
Edit: när jag har tänkt efter lite till så...
Som spelledare har man väl ofta en tanke om vad som kan gå fel och vilka konsekvenser som en handling kan få. I många fall upplever jag att de är rätt trista -iaf mina egna. Jag upplever alltid att jag som spelledare har mycket tråkigare när spelet inte överraskar mig. Jag ser det nästan som min...
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.