Improvisera konsekvenser

Nu vet jag inte sammanhanget men det är väl bara ett sätt att skriva "planera aldrig för framtiden, ta stöd av sådant som etablerats". @Mogger hade ett jättebra exempel med zombier i katakomberna. Zombierna var en etablering.

Också, Johnstone snackar en hel del om "reincorporation" (återinförande) som ett sätt att knyta samman historier och signalera att historien är på väg att ta slut.
Ja det var från kapitlet om reincorporation!

Min poäng är att jag inte tycker det kan kallas "inte planera för framtiden" om man har preppat platser, händelser osv som rollpersonerna kan komma i kontakt med. Vilket styrker att det kan vara svårt att improvisera om man också har såna saker att förhålla sig till.

Min poäng är att jag inte tycker det kan kallas "inte planera för framtiden" om man har preppat platser, händelser osv som rollpersonerna kan komma i kontakt med. Vilket styrker att det kan vara svårt att improvisera om man också har såna saker att förhålla sig till.
Man kan låsa tankarna med prep, ja. Å andra sidan brukar jag säga att "för att improvisera bör man ha förberett sig väl". Ingen kan bara improvisera utifrån intet. Många i den här tråden har lärt sig tekniker/tankesätt och förmedlat dom som självklarheter, exempelvis. Normalt har man läst in sig på en värld eller utgår från erfarenheterna i vår egen värld.

Theory of Fun brukar tala om outtalade regler och uttalade regler. Båda är regler. Samma gäller för prep. Outtalad prep och uttalad prep.

Det här har inget med tråden att göra. Jag blir också lite besviken när folk pratar om prep i formen av rälsning.

Man kan låsa tankarna med prep, ja. Å andra sidan brukar jag säga att "för att improvisera bör man ha förberett sig väl". Ingen kan bara improvisera utifrån intet. Många i den här tråden har lärt sig tekniker/tankesätt och förmedlat dom som självklarheter, exempelvis. Normalt har man läst in sig på en värld eller utgår från erfarenheterna i vår egen värld.

Theory of Fun brukar tala om outtalade regler och uttalade regler. Båda är regler. Samma gäller för prep. Outtalad prep och uttalad prep.

Det här har inget med tråden att göra. Jag blir också lite besviken när folk pratar om prep i formen av rälsning.
Jo, jag håller med att ingen improviserar utifrån intet. Alla improviserar åtminstone utifrån sig själva och sina egna erfarenheter.

Att ha läst en massa fantasy är ju skitbra om man ska spelleda fantasyrollspel. Sådana förberedelser (antar att det är detta du menar som outtalad prepp) tror jag är jättebra som bas för att improvisera utifrån.

Det är väl just den här andra (uttalade?) preppen i form av föreskriven fiktion (platser, händelser, npcer, mm) som gör det svårare att improvisera. Men samtidigt tycker jag att det är skoj att slumpa fram ett äventyrsupplägg som jag sen måste improvisera fram ett äventyr utifrån. Det blir ju litegrann att förbereda sådant man kommer till senare, men det är en kortsiktig avgränsad bit att fylla ut som gör att man inte lika lätt överbelastar sig.

En karta är prep. Om prep är räls, är att ha karta ett rälsat spel.
Jag vet inte om det var en kommentar på vad jag skrev, men jag kan inte se vad det annars skulle syfta på.

Jag menar att planerade händelser (så som jag tolkar räls) är en sorts prepp, och kartor är en annan sorts prepp - som förvisso kan användas i kombination.

Att börja och sluta med fiktionen är som sagt en grundläggande princip, inte ett tips. Och SL-dragen bygger på den principen. Tärningsslaget utgår från vad som händer i fiktionen, triggar en förändring, och hanterar den i fiktionen. Ingenstans står det att man ska improvisera fram något hemskt efteråt som inte följer det. Men det är klart att om det är ett riktigt farligt läge i fiktionen, eller rollpersonen försöker sig på något som kan få allvarliga konsekvenser, så blir draget betydligt hårdare (längre ner på listan i till exempel Daggerheart (se nedan)) än om det är en mindre farlig situation.
För mig har tänket kring spelledarmoves från PbtA varit inflytelserikt. Jag tycker resonemanget här är rätt vettigt för hur man ska hitta på bra moves (vilket motsvarar konsekvenser som vi har pratat om här i tråden): https://blackarmada.com/breaking-down-hard-moves/

Back