Ja jag tycker det både skiljer sig och har beröringspunkter, men i bägge finns det ju potential att utforma dem antingen som redskap som bjuder in till deltagande eller som väldigt exakta instrument för att kommunicera specifika idéer.
Men det är ju samma sak med mycket annat kultur och hur man...
Jag tänker vi tänker på "världsbyggare" mindre "person som skapar en värld" och mer som "entitet som ser till att värld blir skapad" så blir det kanske också mindre relevant vem som "gjort fel" eller hur enskilda individers psykologiska motiv ser ut, och det blir kanske lättare att prata om vad...
Den här tråden har jag tagit ett gäng vändor nu och det är lite svårt att veta riktigt vad man skall ta avstamp ifrån, men jag försöker samla lite lösa tankar så kanske det ger något eller kanske inte.
Jag tänker att det finns ett helt gäng olika sätt att tänka kring världsbyggen på, men en sak...
Jadå, och jag hävdar att hur förolämpad man också blir har mer att göra med hur viktig rätten att bli det är för en än vad som faktiskt sägs. Det hör, så som jag ser det, väldigt mycket ihop med vad jag skrev ovan.
Om någon säger att "vara registrerad användare på WRNU och delta i...
Ja självklart, men lite av den frågeställning jag vill lyfta är: Är "gamers" ens en grupp?
Och vad är det i så fall som gör det till en grupp, vilka består gruppen av?
Jag menar ju då att spela/gaming är en aktivitet, något man gör, och den enda fungerande definitionen av "gamer" blir ju då...
Samtidigt är det väldigt vanligt att folk slår ifrån sig kritik av fenomen eller aktiviteter genom att antingen tolka det som (eller ibland rent av låtsas som) att det är en kritik av en grupp (och att man sedan då självidentifierat sig som en del av den gruppen) och att den gruppen på något...
Gör du?
Och om så är fallet, hur hamnade du där, och kanske mest relevant då, är det Harrison eller du själv som placerat dig på de anklagades bänk?
Harrisons text är ju inte skriven om eller till någon på det här forumet, så om huruvida man faller under Harrisons beskrivning av det amorfa...
Ja, och jag tror att det mycket är i det här Harrison förlorar folk, och kanske till och med i mångt och mycket helt förbiser potentiellt väldigt viktiga aspekter av kreativitet och skapande.
För jag tror att mycket vägen till det Harrison någonstans lyfter upp som ett ideal ("the best and most...
Tänker väl att
Är något av en giveaway för vart Harrison själv kommer ifrån, om det liksom inte räckte med att en av rubrikerna är "Being & Simulating".
Jag är själv en sketen, outbildad halvdyslektisk svetsare, men jag tänker mig ändå att texten nog i vart fall bör vara enklare att närma sig...
Jag läser det inte riktigt så, men det är ju i vart fall en läsning av texten och något man kan ta avstamp ifrån.
Att världsbygge är tråkigt är ju det första han säger, och det är ju väldigt uppenbart en åsikt han har. Jag tycker själv inte världsbygge är tråkigt, varken som kreativ aktivitet...
Ja någon gång så skall jag försöka testa ordentligt, men för närvarande är det väldigt långt borta att göra den investeringen (även begagnade iPads är ju ofta dyrare än exempelvis många nya ritskärmar) utan att veta säkert om det kommer funka.
Men behöver inte "spela klart" scenen.
Är gruppen uppdelad går det prima att skifta fokus mellan de olika delarna med korta intervaller utan att någonting behöver bli färdigt. De olika scenerna med de olika deltagarna startar samtidigt, spelas parallellt, och avslutas samtidigt. Alla spelare...
Det är det absolut, jag skulle nog till och med vilja påstå att för att kunna ha invändningar mot någonting egentligen så måste man ju börja med att förstå det.
Mitt bekymmer är inte så mycket med huruvida folk förstår texten eller inte, utan att jag upplever att samtalet om den i den här...
Jag tolkar det som att hans huvudpoäng är att problematisera världsskapandeprocessen ur ett politiskt perspektiv där sättet världar skapas på inom fantasy/science fiction är en reflektion av hur vi upplever de världar som skapas runt oss och för oss hela tiden. Att "världen" som konstruktion...
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.