Recent content by adrian_of_arcane_lore

  1. adrian_of_arcane_lore

    Svag motivation i äventyr

    Nej men skillnaden här är ju att Aliens är en serie filmer (som dessutom inte håller ihop sådär jättekonsekvent), Mothership är ett rollspel. Självklart kommer ju då sättet teman utforskas på därför vara annorlunda. Ingen skrev någonstans att det enbart är genom att saker är dyra som ett...
  2. adrian_of_arcane_lore

    Svag motivation i äventyr

    Drivkraften är att överleva. Man sparar inte några pengar, allting kostar och det mesta man får ihop på sina jobb kommer spenderas på sk "shore leave". Det är nog i praktiken omöjligt för en spelare att skapa sig en förmögenhet i Mothership, även om det kanske är rent tekniskt möjligt. Hon...
  3. adrian_of_arcane_lore

    Svag motivation i äventyr

    Halva temat i Mothership, som inte marknadsförs så väl som det borde, är ju cyberpunkig rovkapitalism och corporate-horror. Dessutom är det ju ett väldigt OSR-influerat spel, din karaktärs motiv är ju en ursäkt för att hamna i hemska situationer som du skall försöka (men antagligen inte kommer)...
  4. adrian_of_arcane_lore

    Svag motivation i äventyr

    I Mothership börjar alla nya rollpersoner med jättelite pengar. Däremot så kostar allting jättemycket, inte bara att köpa utrustning utan allt är jättedyrt. Det finns ett helt system för vad en rollperson kan få i lön för att göra ett jobb, vilket är det sätt man tjänar pengar på i spelet...
  5. adrian_of_arcane_lore

    Tcho-tcho

    Jag är inte heller superintresserad av att utforska inneboende ondska så sätt. Jag har bara inget problem med det som premiss, det är enligt mig inte särskilt "problematiskt" att utmåla någon sorts fantasymonster eller aliencivilisation som "ond", om man nu vill det. Jag tycker heller inte det...
  6. adrian_of_arcane_lore

    Tcho-tcho

    Jag har, i fantasy och science fiction, inga som helst problem med "dessa varelser är inneboende onda och har från ett mänskligt perspektiv inga inneboende förmildrande egenskaper". Just för att fantasy och SF helt enkelt kan presentera verkligheter och världar som är väsensskilda från vår egen...
  7. adrian_of_arcane_lore

    R.I.P. Tomas Lindberg

    Det tog fan hårt detta, var tvungen att skriva av mig på facebook när beskedet kom. Vila i frid Tompa!
  8. adrian_of_arcane_lore

    Svag motivation i äventyr

    Det kan funka på nåder enligt mig om det är väldigt kort (ett par meningar, något stycke på sin höjd), väldigt välskrivet (vilket det sällan är) och om det genuint assisterar både SL och spelarna att komma igång med spel.
  9. adrian_of_arcane_lore

    Svag motivation i äventyr

    Ett av mina vanligaste redaktörsingrepp inom rollspelsutgivning är uppmaningen "stryk det" till "läs högt för spelarna"-texter ;)
  10. adrian_of_arcane_lore

    WRNU:s filmklubb 2025 v38

    Spirited Away En delkomponent i att dra ner min sambo djupare i nörd-träsket är att göra henne mer mottaglig för animerad film. Hon gillar Pixarfilmer sedan tidigare (Inside Out var en stor hit, och Toy Story-filmerna älskar hon), kan se disneyfilmer som hon har en nostalgisk relation till, och...
  11. adrian_of_arcane_lore

    Professionella spelledare

    Det finns ju en orsak till att det är en så liten marknad och priserna ändå är relativt låga (om man ser till rimlig arbetskostnad för en SL som lever i ett modernt västland). Just för att behovet nästan inte existerar. Men då har du inte betalat för en spelledare utan för en privat...
  12. adrian_of_arcane_lore

    Svag motivation i äventyr

    Du får bikta dig hos rollspelspåven för att få förlåtelse för gamla synder!
  13. adrian_of_arcane_lore

    Svag motivation i äventyr

    Jag har också mängder av äventyr som jag läst och tänkt "nä fyfan, det här tänker jag inte leda!". Däremot kan jag inte komma ihåg att inledning eller eventuell karaktärsmotivation har varit orsaken till det, då brister i det nog är det jag oftast tycker är enklast att hantera/åtgärda som SL...
  14. adrian_of_arcane_lore

    Professionella spelledare

    Jag tror det finns två sidor av just denna situation: 1. Marknaden för proffs-SL är egentligen ganska liten. Självklart finns det ju en handfull personer som lyckas försörja sig på det, men om det hade funnits ett stort behov av proffs-SL för att det är vanligt förekommande att genuint nyfikna...
  15. adrian_of_arcane_lore

    Svag motivation i äventyr

    Det jag reagerar mest på är varför det är skrivet som om hela texten skall läsas innantill av spelarna? Vill äventyret vara en roman? Det där kunde varit typ tre rader text.
Back
Top