Recent content by adrian_of_arcane_lore

  1. adrian_of_arcane_lore

    PROMOTION Dystopiska "Oceania 2084 - Surplus Edition" på Kickstarter

    Såg att du trillade över målet tillslut, stort grattis!!!
  2. adrian_of_arcane_lore

    Ett försvarstal till utmaningar

    Ja, en utmaning behöver innebära en risk där misslyckande eller inaktivitet får en negativ konsekvens. Men utmaningen (risken för konsekvens) kan ju uppstå redan vid beslutsfattandet, det behöver inte i sig också vara en utmaning (exempelvis vara praktiskt svårt) att genomföra själva handlingen...
  3. adrian_of_arcane_lore

    Tidlösa rollspel

    Samtidigt så är just att "fixa" Call of Cthulhu genom att använda ett annat regelsystem något av en microindustri i sig själv inom rollspel, med ärligt ganska blygsamma resultat. Så om det vore ett så självklart designval idag att använda något annat än BRP till ett Lovecraft-baserat spel...
  4. adrian_of_arcane_lore

    Ett försvarstal till utmaningar

    Jag tror det är väldigt reduktivt, och i slutändan ganska oanvändbart, att förstå begreppet "utmaning" som "någonting som befinner sig över en arbiträr nivå av svårighet" snarare än "någonting som kräver ett beslut och agerande". En utmaning är något som inte sker av sig självt, en punkt i en...
  5. adrian_of_arcane_lore

    Ett försvarstal till utmaningar

    Det är väldigt mycket spår i den här tråden som gör den lite spretig, redan öppningsinlägget hänvisar ju både till GNS-teori och Heroes Journey/Monomyten (två teoretiska ramverk som man nog skall vara lite försiktig med att dra några stora slutsatser utifrån, men det är en annan diskussion), men...
  6. adrian_of_arcane_lore

    Ett karaktärsbygge som vinner alla spel

    Gigantiskt stort medhåll här. Ett spel är en låda med leksaker, vill man inte leka vissa lekar så tar man fram andra lådor, man öppnar inte locket och sedan säger "du får inte leka med den, den, den, den eller den grejen för då har du badwrongfun!". Det finns en orsak till att jag själv drar...
  7. adrian_of_arcane_lore

    Diskussion om AI-genererade bilder

    Väldigt bra video, och oerhört mycket av det han tar upp gäller ju även i allra högsta grad generativ AI även för bilder.
  8. adrian_of_arcane_lore

    Grottkräl: "Ancient and dreadful"

    Detta är, i vanliga fall, en enorm no-no för mig. Jag tycker nämligen också det i normalfallet är dödstråkigt att läsa in mig på äventyr, och en stor orsak till det är att många äventyr (iaf den typen jag leder) innehåller för mycket text och skönlitterära ambitioner från äventyrsförfattaren...
  9. adrian_of_arcane_lore

    Vilken IP borde Fria Ligan göra rollspel på härnäst?

    Med tanke på hur gynnsam relationen mellan R Talsorian och CD Projekt Red varit för bägge parter tror jag det är någonstans mellan svårt och omöjligt för någon annan att få tag i den licensen. Verkar vara några fransoser som sitter på den, de har nått rollspel som heter Mournblade som verkar...
  10. adrian_of_arcane_lore

    Flexa med att spela rollspel?

    Vet inte vad som menas med "flexa" specifikt här. Men rollspel spelas ju mer idag och av fler människor än på oerhört länge. Globalt är hobbyn större än den någonsin har vart, i Sverige är den sannolikt på nivå med början/mitten på 90-talet, och den fortsätter ständigt uppåt. Så att man ser...
  11. adrian_of_arcane_lore

    Chaosium, licenser, Cthulhu och annat som gör folk galna

    Bara för att skapa ordning i klassen så är det även relevant att påminna om att när rollspelet Call of Cthulhu skapades och varumärkesskyddades, så togs det fram under licens från Arkham House då H.P Lovecrafts verk inte var under public domain år 1981, utan rättigheterna till Lovecrafts...
  12. adrian_of_arcane_lore

    Chaosium, licenser, Cthulhu och annat som gör folk galna

    Utan kickstarterhaveri, inget uppköp och omstrukturering. Utan uppköp och omstrukturering, inget modernt Chaosium! Att den gamla ledningen fick lämna skeppet var nog verkligen bara av godo. Den tidigare ledningen dåliga ekonomiska beslut har på sikt nog främst gynnat spelet, men deras dåliga...
  13. adrian_of_arcane_lore

    Chaosium, licenser, Cthulhu och annat som gör folk galna

    Inte för att göra detta till en tråd om Call of Cthulhu, men ja det är en väldigt intressant artikel. Den är publicerad i Juli 2012, vid tiden för intervjun var Mike Masons och Paul Frickers version av Call of Cthulhu 7th edition redan inskickad till (dåvarande) Chaosium. Sannolikt är mycket i...
  14. adrian_of_arcane_lore

    Chaosium, licenser, Cthulhu och annat som gör folk galna

    Det märks extremt väl på CoC 7th ed att regelsystemet är över ett decennium gammalt. Enligt rykten (typ, gamla avsnitt av GFOJE-podden), lades grunderna för den nya upplagan runt 2008, och till 2012 var reglerna i princip klara. Så spelet har i mångt och mycket nånstans mellan 12-16 år på nacken...
  15. adrian_of_arcane_lore

    Chaosium, licenser, Cthulhu och annat som gör folk galna

    Att läsa Stealing Cthulhu bör vara obligatorisk hemläxa för alla som är intresserade av rollspel baserat på Cthulhumyten, den handlar om just det. Sedan sjunde utgåvan av Call of Cthulhu har spelet allt mer tagit riktningen ifrån idén om någon sorts stor sammanhängande spelvärld och blivit mer...
Top