Gustav Holtenäs är en spännande illustratör med en väldigt distinkt och icke-traditionell stil. Jag gillar att han ofta ligger i gränslandet mellan impressionistiskt hantering av ljus och färger och surrealism som påminner om lite äldre fantastikkonst innan genren blev konformistisk. Det får...
Precis, därför måste du i första hand utgå ifrån dig själv.
Dels vad du tycker om/tycker är bra, men kanske framförallt vad du tycker är spännande och stimulerande att göra.
Den viktigaste komponenten i allt skapande är ju skapandeprocessen, om den inte känns givande (även fast den såklart...
De flesta som doppat tårna i att skapa rollspelsmaterial har säkert redan hört talas om Affinity Suite, som under flera år har varit det enda funktionella alternativet till Adobes svindyra prenumerationstjänst och konsumentvidriga villkor.
Affinity Photo, Designer och Publisher har väldigt...
Det är nästan som att det behövs någon sorts diskussion om vad som är "dåliga" bilder för att vi skall kunna komma någonstans.
Min personliga åsikt är att man kommer väldigt långt med bilder och layout som i samspel med produktens innehåll skapar rätt stämning och intryck, snarare än att...
Om äventyrstexten lägger massa fokus på det som händer "off screen" för att äventyrsskaparen ville skriva en story snarare än att skapa intressanta spelmoment, och det effektivaste sättet att göra det är att stänga ute rollpersonerna från händelseutvecklingen, så är det absolut inte bra.
Om det...
Detta anser jag vara centralt, oavsett på vilken skala spelet rör sig.
Rollpersonerna bör ha agens, deras val bör spela roll, och händelseutvecklingen bör kunna ta en rik mängd olika vägar i det som berör rollpersonerna.
Om det sker stora omvälvande händelser utanför deras inflytande så får...
Detta är verkligen ett grundläggande universaltips som nog gör precis allt rollspelande mycket bättre för alla.
Skriv ut och sätt upp på väggen!
Den ovillige hjälten i klassiskt äventyrsrollspelande är absolut en utmaning, och något man bör undvika att spela om man inte känner sig relativt...
Om spelaren vill delta så existerar inte problemet med omotiverade rollpersoner.
"Starka motiv" är, så som jag uppfattar det, först och främst något som blir viktigt när en problemspelare tenderar att agera obstruktivt under spelpass, ett "min rollperson skulle/skulle inte göra såhär" som någon...
Dels detta, men skulle jag som ibland skriver på äventyr som förhoppningsvis kommer läsas och spelas av andra människor än mig eller någon jag känner sitta och tänka allt för mycket på om mitt äventyr tillräckligt motiverar de sannolikt tiotals, eventuellt hundratals men förhoppningsvis...
Jag tillhör också gruppen "har läst men inte spelat".
Jag råkade köpa på mig mycket mer av Cloud Empress än vad jag hade tänkt, då det blev fel i leveransen från Alphaspel och jag fick hela setet med zines för typ 50kr, utöver grundboken och världsboken.
Jag är mycket förtjust i världsbygget...
Jag sparkar liv i den här gamla tråden.
Den har blivit lite av min variant av den berömda arbetsdagboken som @krank skriver, fast för tecknande.
Generösa föräldrar bidrog till att jag vågade ta steget att köpa en ritskärm till mig själv i 40-års present. Det finns många orsaker till att det...
Syftar du på förskrivna kampanjer?
Vad som är en "bra motivation" är ju väldigt svårt att veta, eftersom det är så otroligt individuellt vad olika spelare tolkar som bra, spännande och motiverande.
Det är ju därför väldigt många förskrivna äventyr börjar med en handfull väldigt generella troper...
Ja, men risken med allkrydda är ju att all mat tillslut smakar likadant.
Om det är något jag tycker mig se som en någon sorts generell tendens i publicerat rollspelsmaterial så är det ju just äventyrsskapare som ofta blir någon sorts generalister, som bemöter och skriver olika sorters äventyr...
Vad som är ett bra äventyr tycker jag beror på två huvudsakliga faktorer, som i sig har flera underfaktorer, så något "recept" är svårt att skriva.
Det som behövs är en kokbok.
De två viktigaste faktorerna, som kommer med väldigt olika metoder och mål är:
1. Är det ett äventyr jag själv skapar...
Om man skall vara ärlig så är det ju så den absoluta majoriteten av alla rollspel och allt rollspelmaterial som publicerats de senaste 50 åren blivit till.
QA inom rollspel är ju nästan obefintligt, och finns det alls så är det någon sorts eftersläp som slängs in hastigt på slutet, och det...
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.