verlandes.
rollspelskollektivet
En av mina favoritsaker i (ofta) lovecraftska mysteriespel är de organisationer som agerar uppdragsgivare. De har en dubbel funktion i att 1) ge spelvärlden en tydlig ram och däri fördjupa den och 2) förenkla det ofta så klånkiga momentet i att hitta en ursäkt för rollpersonerna att kasta sig huvudstupa in i ett tentakeläventyr.
En bra organisation har i mina ögon tre beståndsdelar:
Delta Green är potentiellt den mest kända rollspelsorganisationen vi har. Den bockar av alla de punkter jag listat, särskilt kanske den sista. Genom åren har dess lore verkligen fläskats ut rejält (lite väl mycket i mitt eget tycke) och det gömmer sig hela kampanjer bakom kulisserna. En sak jag ogillar med Delta Green är distansen mellan rollpersonerna och organisationen, tycker det blir lite omständligt att rollpersonerna inte egentligen vet vilka som anlitar dem, och knappt vilka deras agentkollegor är. Hade nog hellre sett att man hade lite mer insyn i agenturen - utan att ha tillgång till de allra mörkaste av dess hemligheter.
Angelicasällskapet är en utmärkt organisation (såtillvida rollpersonerna tillhör samhällets "lyckobarn"). Det fungerar som en pool av både rollpersoner och uppdrag och tillåter för flera olika stilar av lovecraftska äventyr. Det finns ett mysterium i form av grundarens, Sir Hamilton, försvinnande, men möjligen hade jag gett sällskapet lite mer spice. Det är ju lätt gjort, skapa en inre cirkel som har lite fluffens på gång och du är good to go.
Sist jag nämner jag min egna Teufelsamlingen, som jag använt sedan långt innan jag formulerade den i ett litet häfte (som ser ut att få en fysisk och reviderad utgåva inom kort!). Det jag själv tycker om med Teufelsamlingen är att den har ett särskilt fokus på konstverk och artefakter, det ger kampanjerna ett väldigt specifikt fokus. Därtill tycker jag om att den har möjligheter att vara en mer tvivelaktig organisation, med självintresse som främsta drivkraft.
Fyll på (eller utmana mina förslag!).
En bra organisation har i mina ögon tre beståndsdelar:
- En egen motivation till varför de vill undersöka det bortomvärdsliga
- Ett organiskt sätt att engagera rollpersoner av olika bakgrunder och kompetenser
- Ett eget, inre, mysterium som kan fungera som ett eget äventyr
Delta Green är potentiellt den mest kända rollspelsorganisationen vi har. Den bockar av alla de punkter jag listat, särskilt kanske den sista. Genom åren har dess lore verkligen fläskats ut rejält (lite väl mycket i mitt eget tycke) och det gömmer sig hela kampanjer bakom kulisserna. En sak jag ogillar med Delta Green är distansen mellan rollpersonerna och organisationen, tycker det blir lite omständligt att rollpersonerna inte egentligen vet vilka som anlitar dem, och knappt vilka deras agentkollegor är. Hade nog hellre sett att man hade lite mer insyn i agenturen - utan att ha tillgång till de allra mörkaste av dess hemligheter.
Angelicasällskapet är en utmärkt organisation (såtillvida rollpersonerna tillhör samhällets "lyckobarn"). Det fungerar som en pool av både rollpersoner och uppdrag och tillåter för flera olika stilar av lovecraftska äventyr. Det finns ett mysterium i form av grundarens, Sir Hamilton, försvinnande, men möjligen hade jag gett sällskapet lite mer spice. Det är ju lätt gjort, skapa en inre cirkel som har lite fluffens på gång och du är good to go.
Sist jag nämner jag min egna Teufelsamlingen, som jag använt sedan långt innan jag formulerade den i ett litet häfte (som ser ut att få en fysisk och reviderad utgåva inom kort!). Det jag själv tycker om med Teufelsamlingen är att den har ett särskilt fokus på konstverk och artefakter, det ger kampanjerna ett väldigt specifikt fokus. Därtill tycker jag om att den har möjligheter att vara en mer tvivelaktig organisation, med självintresse som främsta drivkraft.
Fyll på (eller utmana mina förslag!).
Last edited: