För att vara lite för seriös för tråden - vad tror ni om att lyfta Beast: The Primordial som ett av de sämsta någonsin?
@Robert Jonsson och
@God45 är väl våra lokala WoD/CoD-experter. Har ni tankar och åsikter?
Min bild är att spelet kändes väldigt tonårsedgey, alla de sämsta delarna av WoD:s försök att vara "coolt" nedkokt till ett eget koncept. Sen kom kontroversen om dess skapare, och nu vill jag inte ta i spelet annat än med eldkastare.
Problemen med Beast är:
1: Det du gör för att överleva + få energin som driver dina superkrafter är att du torterar folk på olika sätt, fysiskt, emotionellt, socialt eller mentalt. Det är som Vampire grejen där du måste skada folk för att leva blandat med Changling grejen där du äter känslor. Det är… Okej. Men det framställs i boken inte som en hemsk grej man tvingas göra eller så utan som att det är rad och awesome. Alla offren är sexister eller är mobbare. Det känns som hämndfantasier. Författaren var på nätet och kallade Beasts goda samt jämförde dem med minoriteter också så…
2: Skurkarna i spelet är ”Heroes”. Heroes är typ magiska monsterjägare, de får lite superkrafter och blir besatta av att jaga Beasts. Men… Boken är besatt av att Heroesen är onda. Alla exemplen på en Hero i grundboken stöttar detta, med exemplet som MRA:en med en fedora som säger ”My lady”. Heroes är också för svaga för att faktiskt vara ett ordentligt hot och jobbar uttryckligen inte i grupp. Så de är mesigare än en grupp vanliga monsterjägare.
Men mest, Gaston från Skönheten och odjuret är inte ett koncept du kan basera ett helt spels fiender på!
3: Beasts är ett crossover splat så de får krafter som gör att andra monster blir deras vänner och får bonusar av att hänga med dem. Detta hade kunnat vara bra men det framställs jättehårt som ”Whenever Poochies not on screen, all the other characters should be asking, "where's poochie?". De förmågorna bryter hårt mot stämningen i de andra spelen. Jag älskar dock att Demons från Demon the Descent tycker Beasts är cringe och lame så krafterna funkar inte på dem.
4: VARFÖR FÅR JAG INTE BLI EN KRAKEN?!! Look, värsta med owod var alla splats som var en normal människa med en magisk själ. De fixade detta i NWOD! Changlings var faktiskt satyrer och grejer men såg normala ut, inte tvärtom. Beast fuckade upp detta. Om det är spelet där jag kan spela en drake vill jag faktiskt spela en drake, inte en snubbe som känner att han är en drake och därför förgiftar barns godis med laxermedel eller överfalls misshandlar mobbar när de sover.
5: Vad gör man i Beast? Alltså… Du är typ Dexter från böckerna där han faktiskt hör en demonisk röst och så… Hänger du med sexiga varulvar? Det är det mest ”Låt oss vara magiska och hänga” wod spelet.
6: Det är ett spel om att du har en mörk hunger du måste tillfredställa och folk som försöker stoppa dig är onda… Av en kille anklagad för våldtäkt mot ett barn.
Jag har haft en spelarkaraktär i en crossover kampanj som var en Beast. Det funkade okej mekaniskt. Men karaktären kändes som det mest random ockulta weirdot i världen istället för som en godzilla kaiju som de skulle göra.