verlandes.
rollspelskollektivet
- Joined
- 14 Mar 2017
- Messages
- 703
Vad är ett recept på ett bra äventyr och har vi några bra exempel? De tre punkter jag nämnde i tråden om Alien RPG är åtminstone vad som brukar få ett äventyr till mitt spelbord:Chariots har däremot en definierad spelyta, tydliga karaktärsmotivationer och flera sätt för SL att styra tempo - allt som jag letar efter i ett rollspelsäventyr!
- Avgränsat spelutrymme. Tycker om när spelarna är relativt medvetna var de ska hålla sig, vare sig det är i en stad eller i en dungeon (eller ett rymdskepp).
- Tydliga karaktärsmotivationer. Jag tycker väldigt mycket om faktioner, eftersom de gör äventyren modulära. Vet jag vad olika karaktärer och faktioner vill så ger det mig som spelledare utrymme att improvisera och reagera på spelarnas val.
- Verktyg för tempo. Att få några redskap att sakta ner eller höja tempot efter behov. Menar inte nödvändigtvis en tickande tidslinje, utan även saker som slumptabeller, "jokrar" i form av spelledarpersoner, osv. Vad som än låter mig styra rytmen runt bordet.
Ett annat äventyr som för mig är smått perfekt är The Hideous Halls of Mugdulblub till Shadowdark som har ett väldigt unikt faktionsspel med en "karaktär" som subtilt styr de andra faktionerna. Körde det som ett heldags-öppet bord på Nördfest Norrtälje och då blev det otroligt tydligt hur Mugdulblubs politiska manipulationer fortgick även när spelgruppen byttes ut mot en annan.
Finns massa fler exempel, men vad har ni för några?
Admin får förlåta mig om det redan finns en sån här tråd i arkivet, försökte leta men hittade ingen som riktigt passade...!
Last edited: