Alien RPG

Maskwa

Veteran
Joined
26 Dec 2022
Messages
81
Hej
Jag spelade Alien på Spelkongressen och gillade upplägget på rollspelet med scenario. Jag har dålig koll på det rollspelet. Jag är intresserat av att ha ett rollspel i min samling som mer är Scenarios man kan spela i en sittning eller 2-3. Jag har fattat det som att Alien är byggt så, det finns en campaignsetting, men att de andra är så.
Hur är rollspelet. Bör man slå till på vilka delar då av Alien? Den nya som ska komma ersätter den de gamla eller är det samma system? Kan någon ge mig en bra beskrivning av rollspelet och rekommendera lite lätt.

MVH
Fredrik
 
Hej
Jag spelade Alien på Spelkongressen och gillade upplägget på rollspelet med scenario. Jag har dålig koll på det rollspelet. Jag är intresserat av att ha ett rollspel i min samling som mer är Scenarios man kan spela i en sittning eller 2-3. Jag har fattat det som att Alien är byggt så, det finns en campaignsetting, men att de andra är så.
Hur är rollspelet. Bör man slå till på vilka delar då av Alien? Den nya som ska komma ersätter den de gamla eller är det samma system? Kan någon ge mig en bra beskrivning av rollspelet och rekommendera lite lätt.

MVH
Fredrik
Jag är vanligtvis lite halvsval inför Fria ligans År Noll-motor, men tyckte det funkade i Alien RPG. Känslan av stress och angelägenhet emuleras väl i stressmekaniken.

Det finns som du säger både oneshot-äventyr (eller Cinematic Play som de kallar det) och kampanjmaterial tillgängligt. Jag har bara kört one shots, och föreställer mig att det är vad systemet trivs bäst i - men det är såklart en smaksak, jag föredrar alltid kortare äventyr framför långkörare.
Det finns en trilogi av oneshot-äventyr som börjar med Chariot of the Gods, fortsätter med Destroyer of Worlds och landar i Heart of Darkness. Jag har bara kört de två första och särskilt Chariots är smått otroligt, tycker jättemycket om det.

Angående nya eller gamla utgåvan hade jag valt den senare, tror jag? Inga stora regeländringar, men den nya verkar ha en mycket stiligare formgivning (igen, smaksak, men jag tycker första utgåvan har en enormt ful och svårnavigerad inlaga).

En sista joker-åsikt: Du kan också överväga att köpa rollspelet Mothership. Båda spel är skapade för att bära samma typ av äventyr, men Mothership passar åtminstone mig bättre. Har kört Chariot of the Gods med både Mothership och Alien RPG och det översattes med lätthet till det andra systemet.

En fördel som Alien RPG har är dock att spelboken också är en uttömmande källhandbok över Alien-universumet, det märks att skaparna tagit sig tid att förstå världen och inkluderar saker från andra medier, romaner, serieböcker osv. Som Alien-fan tycker jag den är kul att bara bläddra i, liksom.
 
Last edited:
Jag är vanligtvis lite halvsval inför Fria ligans År Noll-motor, men tyckte det funkade i Alien RPG. Känslan av stress och angelägenhet emuleras väl i stressmekaniken.

Det finns som du säger både oneshot-äventyr (eller Cinematic Play som de kallar det) och kampanjmaterial tillgängligt. Jag har bara kört one shots, och föreställer mig att det är vad systemet trivs bäst i - men det är såklart en smaksak, jag föredrar alltid kortare äventyr framför långkörare.
Det finns en trilogi av oneshot-äventyr som börjar med Chariot of the Gods, fortsätter med Destroyer of Worlds och landar i Heart of Darkness. Jag har bara kört de två första och särskilt Chariots är smått otroligt, tycker jättemycket om det.

Angående nya eller gamla utgåvan hade jag valt den senare, tror jag? Inga stora regeländringar, men den nya verkar ha en mycket stiligare formgivning (igen, smaksak, men jag tycker första utgåvan har en enormt ful och svårnavigerad inlaga).

En sista joker-åsikt: Du kan också överväga att köpa rollspelet Mothership. Båda spel är skapade för att bära samma typ av äventyr, men Mothership passar åtminstone mig bättre. Har kört Chariot of the Gods med både Mothership och Alien RPG och det översattes med lätthet till det andra systemet.

En fördel som Alien RPG har är dock att spelboken också är en uttömmande källhandbok över Alien-universumet, det märks att skaparna tagit sig tid att förstå världen och inkluderar saker från andra medier, romaner, serieböcker osv. Som Alien-fan tycker jag den är kul att bara bläddra i, liksom.
Tack för bra svar. Tänkt skaffa nyutgåvan och någon äldre scenariobox. Jag gillar däremot år noll och tycker verkligen stressmekaniken funkade bra på kongressen.
 
En möjligen udda lösning är att utgå ifrån Mothership, som har bra stöd för just kortare scenarion, och kombinera det med ett par böcker om Alien-filmerna. Jag tycker att de ger väl så bra stöd som Alien RPG där det mest relevanta settingmaterialet enligt min mening är alltför utspritt och luddigt.

Tänker på följande tre ej direkt rollspelsrelaterade Alien-böcker:
1. Perfect Organism: An Alien Isolation Companion.
2. Alien: The Blueprints.
3. Alien: The Weyland-Yutani Report.

De här böckerna finns att köpa på nätet. Särskilt den förstnämnda rekommenderas som (oväntat bra) resurs för bordsrollspel! Om det är billigare att skaffa dem istället för att köpa grundboken och supplementen till Alien RPG vet jag inte. Vilket som är bäst antar jag också beror på hur sugen man är på att skapa eget. Mothership innehåller ovanligt bra stöd för det.

 
Last edited:
Tack för bra svar. Tänkt skaffa nyutgåvan och någon äldre scenariobox. Jag gillar däremot år noll och tycker verkligen stressmekaniken funkade bra på kongressen
Jag förstår det som att de gamla modulerna kommer funka felfritt med den uppdaterade utgåvan. De tre äventyren jag nämnde kan spelas i vilken ordning som helst (har t.om. noterat att somliga rekommenderar en omgjord ordning), men jag kan inte nog rekommendera det första, Chariot of the Gods.
Stressmekaniken är verkligen spelets stora behållning, och om du redan trivs i År Noll-motorn så är det ju en done deal (och vill man ändå kolla på Mothership så är PDF:en till grundboken gratis)!
 
En möjligen udda lösning är att utgå ifrån Mothership, som har bra stöd för just kortare scenarion, och kombinera det med ett par böcker om Alien-filmerna. Jag tycker att de ger väl så bra stöd som Alien RPG där det mest relevanta settingmaterialet enligt min mening är alltför utspritt mellan olika böcker.

Tänker på följande tre ej direkt rollspelsrelaterade Alien-böcker:
1. Perfect Organism: An Alien Isolation Companion.
2. Alien: The Blueprints.
3. Alien: The Weyland-Yutani Report.

De här böckerna finns att köpa på nätet. Om det är billigare att skaffa dem istället för att köpa grundboken och supplementen till Alien RPG vet jag inte. Vilket som är bäst antar jag också beror på hur sugen man är på att skapa eget. Mothership innehåller ovanligt bra stöd för det.

Hm, löser ju inte problemet med utspridd information när man i stället rekommenderar tre separara böcker...!

Men jag är som sagt en tillskyndare av Mothership, så jag ger ändå bifall!

(därmed sagt, är man bekväm i År Noll tycker jag man ska köra på det)
 
Som redan påpekats så finns det stöd för både kortare scenarier av one shot-typ och längre kampanjspel. Jag har faktiskt bara själv kört det de kallar Cinematic-scenarier men jag ser inget hinder för att spelet inte även skulle fungera i kampanjform.

Och om du inte vill hitta på själv så innehåller, mig veterligen i alla fall, båda tilläggsböckerna Building Better Worlds och Colonial Marines Operations Manual, om inte helt färdiga, men så i alla fall skeletten av kampanjer man kan utveckla själv.
 
Hm, löser ju inte problemet med utspridd information när man i stället rekommenderar tre separara böcker...!

Det beror på hur man ser det. Den direkt spelbara informationen är oerhört väl samlad i Motherships Warden’s Operation Manual, den mest kärnfulla och användbara SL-bok jag har läst. Att hitta motsvarande info i Alien RPG är betydligt mer tidskrävande och kräver köp av flera böcker.

Böckerna jag tipsade om innebär för visso tre köp och en del lästid, men de ger ändå en hel del som jag inte riktigt tycker finns i rollspelet. Men det kräver förstås att man, som jag, verkligen är intresserad av just Alien-franchisens många detaljer. Det är något annat än att snabbt komma igång med spelandet, som en del eller många säkert föredrar.
 
Last edited:
Hej
Jag spelade Alien på Spelkongressen och gillade upplägget på rollspelet med scenario. Jag har dålig koll på det rollspelet. Jag är intresserat av att ha ett rollspel i min samling som mer är Scenarios man kan spela i en sittning eller 2-3. Jag har fattat det som att Alien är byggt så, det finns en campaignsetting, men att de andra är så.
Hur är rollspelet. Bör man slå till på vilka delar då av Alien? Den nya som ska komma ersätter den de gamla eller är det samma system? Kan någon ge mig en bra beskrivning av rollspelet och rekommendera lite lätt.

MVH
Fredrik
Hej!
ALIEN RPG i cinematic mode fungerar exakt som det du efterlyser, tajta scenarier som är skrivna för att spelas på 2-3 sittningar, med färdiga rollpersoner, kartor, handouts, osv.

Det du spelade på Spelkongressen var Hope's Last Day som ingår i nya Starter Set. Det givna nästa steget är Rapture Protocol, ett helt nytt och lite mer omfattande cinematiskt äventyr (men fortfarande spelbart på 2-3 sittningar).

Som av en händelse finns Rapture Protocol, Starter Set och nya Core Rulebook från idag uppe för preorder på Ligans hemsida: https://freeleaguepublishing.com/shop/alien-rpg-2/
 
Det finns en trilogi av oneshot-äventyr som börjar med Chariot of the Gods, fortsätter med Destroyer of Worlds och landar i Heart of Darkness. Jag har bara kört de två första och särskilt Chariots är smått otroligt, tycker jättemycket om det.
Jag har spelat alla tre äventyren och håller med om att Chariot of the Gods är särskilt bra. Destroyer of Worlds är också bra men för mig kändes det mer rälsat, antagligen eftersom det inte har samma naturliga avgränsningar som Chariot. Heart of Darkness funkade tyvärr sämre för det gäng jag spelade med. Det berodde nog dels på att situationen var mer svåröverskådlig, dels på att flera rollpersoner dog hastigt vid olämpliga tillfällen. @Bifur som var spelledare har kanske lust att fylla på med sina åsikter om de tre äventyren.
 
Heart of Darkness funkade tyvärr sämre för det gäng jag spelade med.
Jag har bara läst Heart of Darkness och upplevde den som rätt rörig, vilket var varför den aldrig kom till bord. Chariots har däremot en definierad spelyta, tydliga karaktärsmotivationer och flera sätt för SL att styra tempo - allt som jag letar efter i ett rollspelsäventyr!
 
Jag har bara läst Heart of Darkness och upplevde den som rätt rörig, vilket var varför den aldrig kom till bord. Chariots har däremot en definierad spelyta, tydliga spelledarpersoner och flera sätt för SL att styra tempo. Allt som jag letar efter i ett rollspelsäventyr!
Nya Rapture Protocol är klart mest lik Chariot av de äldre äventyren.
 
Nya Rapture Protocol är klart mest lik Chariot av de äldre äventyren.
Är faktiskt rätt sugen på den, kom en fan-made kortfilm för några år sen som utspelar sig i gruvmiljö och som jag tyckte mycket om.

Sen är jag förtjust i boxade äventyr (samtidigt som jag är allergisk mot boxade spelregler).
 
Jag har spelat alla tre äventyren och håller med om att Chariot of the Gods är särskilt bra. Destroyer of Worlds är också bra men för mig kändes det mer rälsat, antagligen eftersom det inte har samma naturliga avgränsningar som Chariot. Heart of Darkness funkade tyvärr sämre för det gäng jag spelade med. Det berodde nog dels på att situationen var mer svåröverskådlig, dels på att flera rollpersoner dog hastigt vid olämpliga tillfällen. @Bifur som var spelledare har kanske lust att fylla på med sina åsikter om de tre äventyren.
Nä, det är ganska bra sammanfattat. Destroyer är väl inte rälsad, men kan nog upplevas så dels för att det finns några händelser på klocka RPna inte kan påverka och dels för att RPna i mycket högre grad drar åt samma håll än i övriga två och då naturligt betar av vissa punkter i viss ordning.

Heart of Darkness är lite rörigare än de andra, absolut, och ja vi nog led både av att några RP dog lite tidigt och av att vi spelade väldigt uppstyckat.

Men om något skulle jag snarare säga att alla tre äventyren lämpar sig bäst för att spela runt ett bord, gärna tror jag i långa sittningar nära inpå varandra. (Dvs helt motsatt som vi spelade HoD ;)). Är man en sådan där grupp som spelar långhelger är flyter de nog på ett helt annat vis - man kan konspirera bakom varandras ryggar naturligt, alla kan se hela kartan hela tiden etc. Det är nog sant för många spel men min känsla att det var extra mycket så för dessa äventyr.
 
Hej!
ALIEN RPG i cinematic mode fungerar exakt som det du efterlyser, tajta scenarier som är skrivna för att spelas på 2-3 sittningar, med färdiga rollpersoner, kartor, handouts, osv.

Det du spelade på Spelkongressen var Hope's Last Day som ingår i nya Starter Set. Det givna nästa steget är Rapture Protocol, ett helt nytt och lite mer omfattande cinematiskt äventyr (men fortfarande spelbart på 2-3 sittningar).

Som av en händelse finns Rapture Protocol, Starter Set och nya Core Rulebook från idag uppe för preorder på Ligans hemsida: https://freeleaguepublishing.com/shop/alien-rpg-2/
Ditt inlägg skedde ungefär samtidigt som jag slängde iväg mina pengar till er :D

Kommer ni evt ge ut Chariot igen då den ser ut att vara slut överallt?
 
Ditt inlägg skedde ungefär samtidigt som jag slängde iväg mina pengar till er :D

Kommer ni evt ge ut Chariot igen då den ser ut att vara slut överallt?
Ingår inte den i starter set:et? Jag köpte den när den fanns tillgänglig som ett separat litet häfte, men såna finns nog inte kvar.

I värsta fall finns den ju digitalt, dock otroligt utskrifts-ovänlig.
 
Last edited:
Ingår inte den i starter set:et?
Chariot of the Gods följde med det första Starter Setet. Men det har vad det verkar fasats ut till förmån för det nya setet anpassat till den nya utgåvan av spelet, som i sin tur innehåller den utvecklade versionen av Hadley's Last Hope som i förkortad version ingick i första regelboken.
 
Det måste ju också sägas att nya Alien RPG är sjukt snyggt! Det är förvisso Mothership med men där finns en drös tillbehör som inte håller hela vägen grafiskt. Alien däremot! Om det fysiska spelet bara känns hälften så snyggt som man kan förvänta sig från PDF:en så blir det bland det snyggaste som släppts i rollspelsväg!
 
Att spela de filmiska scenariona till Alien var det roligaste jag rollspelat på mycket länge. Regelmotorn funkar mycket bra till detta. Stressmekaniken gjorde att man som spelare hade hög puls. Kul.
 
Back
Top