DoD DoD-23 Hur rullar ni andra grundegenskaperna?

Slå 27 T6. Ta bort de 9 lägsta resultaten. Räkna ihop resten till en totalsumma och placera ut resten som du vill. Har inte testat i praktiken men metoden lockar.
Tack för tipset.
Men….Är inte det som det där rollspelet Pathfinder? Jag hörde att man slog 24T6 och då plockar ut de 18 bästa och sedan pillar ihop sina egenskaper. Men med mina spelare blir det bara Min/Max.
Bra förslag men jag känner jag mig övertygad om att köra på originalet med att slå och placera efter varje slag. Och sedan byta plats på två.
 
Man skulle juni så fall om man vill kunna strunta i att slå och helt enkelt placera ut 80 poäng över grundegenskaperna?
 
Man skulle juni så fall om man vill kunna strunta i att slå och helt enkelt placera ut 80 poäng över grundegenskaperna?
Man skulle kunna slå och om det är under ett visst värde (ex. 70) får man poäng för att höja motsvarande skillnaden.
 
Vad är genomsnittresultatet av det systemet?
Om du kör 27T6 och droppar de 9 lägsta så blir det i snitt 13.3 på grundegenskaper (80 poäng totalt).
Kör vi med 24T6 och droppar de 6 lägsta så hamnar vi på 12.6 i snitt (76 poäng)

Efter ha läst igenom alla intressant förslag och metoder så lutar jag starkt att välja det som står i reglerna men med följande tillägg.
  • Välj två grundegenskaper som Tier 1 (t.ex INT och PSY). Sätt gräns på 13
  • Välj två grundegenskaper som Tier 2 (t.ex. Fys och Smi). Gräns 10-12
  • Välj 2 grundegenskaper som Tier 3 (T.ex. Kar och STY). Sätt gräns 9 och lägre
  • Slå 4T6 och droppa den lägsta.
    • Om värdet är 13 eller högre så placera på Tier 1.
      • Om 10-12 på Tier 2
      • Annars Tier 3
  • Slå 4T6 igen och upprepa.
  • Byt plats på två värden om du vil
Rent statistiskt sätt så borde Minst 1 värde vara 13 eller bättre.
Likaså borde 1-2 vara 9 eller lägre.

Efter ha prövat att rulla 6 karaktärer så ser det ut att fungera hyfsat bra. Dock lägger jag in en brasklapp: Om inget värde över 13 eller bättre så slå om de två lägsta grundegenskaperna.

Tack allihopa för era input. Det var intressant att läsa hur olika personer ser på det hela. Tack. Jag hoppas att jag inte skapade något dåligt blod eller gjode någon för upprörd. Det var inte min avsikt.
 
Om du kör 27T6 och droppar de 9 lägsta så blir det i snitt 13.3 på grundegenskaper (80 poäng totalt).
Kör vi med 24T6 och droppar de 6 lägsta så hamnar vi på 12.6 i snitt (76 poäng)

Efter ha läst igenom alla intressant förslag och metoder så lutar jag starkt att välja det som står i reglerna men med följande tillägg.
  • Välj två grundegenskaper som Tier 1 (t.ex INT och PSY). Sätt gräns på 13
  • Välj två grundegenskaper som Tier 2 (t.ex. Fys och Smi). Gräns 10-12
  • Välj 2 grundegenskaper som Tier 3 (T.ex. Kar och STY). Sätt gräns 9 och lägre
  • Slå 4T6 och droppa den lägsta.
    • Om värdet är 13 eller högre så placera på Tier 1.
      • Om 10-12 på Tier 2
      • Annars Tier 3
  • Slå 4T6 igen och upprepa.
  • Byt plats på två värden om du vil
Rent statistiskt sätt så borde Minst 1 värde vara 13 eller bättre.
Likaså borde 1-2 vara 9 eller lägre.

Efter ha prövat att rulla 6 karaktärer så ser det ut att fungera hyfsat bra. Dock lägger jag in en brasklapp: Om inget värde över 13 eller bättre så slå om de två lägsta grundegenskaperna.

Tack allihopa för era input. Det var intressant att läsa hur olika personer ser på det hela. Tack. Jag hoppas att jag inte skapade något dåligt blod eller gjode någon för upprörd. Det var inte min avsikt.
Nu är jag som sagt nöjd med RAW men det du föreslår är faktiskt en ganska bra metod.

En annan variant på det ovan är att slå 1t6+12 i Tier 1, 2t6+6 i Tier 2 och 3t6 i Tier 3.
 
Back
Top