DoD DoD-23 Hur rullar ni andra grundegenskaperna?

Torbern Klason

Gammal rollspelsräv
Joined
28 Feb 2025
Messages
62
Location
Veberöd Skåne (Lund kommun)
Hej hopp

Jag undrar precis om jag öppnat pandoras lilla ask med min fråga om grundegenskaper och hur dessa slumpas, rullas, standard-arrayas eller köps fram. På ett DnD forum gick tongångerna förfärligt höga när frågan kom upp om hur man ska göra med grundegenskaperna.
Men hur gör ni andra här på forumet?

Jag började initialt med att gå tillbaka till den svarta boken i DoD original med 3T6 i tur och ordning.
  • Fy farao vad dåliga karaktärer. Jag tror jag fick en 13 och sedan en massa 4-9 resten. Lade jag ihop summan blev det 53. De dög ju inte ens som SLP!!
Sedan prövade vår gamla EDD: 3T6 i tur och ordning men slå fram för 3 st RP och välj den som är bäst
  • Resultatet blev nämnvärt bättre (total summa på 62) men fortfarande inte bra
Sedan blev det 4T6k3 men även här så verkade tärningarna vara antingen riggade eller något var fel för de blev lika illa som 3T6. Det är samma gröna tärningar som kom med boxen och jag har studerat dem noggrant med de rullar ovanligt dåligt.....EDIT: Jag testade tärningarna härom dagen och då rullade de ovanligt bra så antingen var det fel på handleden eller om gravitiationen ställde till med problem.....

Så det hela slutade med att jag tittade på de färdiga karaktärerna som kom med boxen och noterade att de hade i snitt 78-84 i totalsumma... så jag lät spelarna slå 4T6 men slå om alla 1:or och blir någon egenskap 6 eller lägre så slå om den också. Här fick jag superstarka karaktärer så drakkejsarens hemlighet blev lite väl lätt. Om de inte ville slå så fick de välja min standard array på 18, 16, 14, 12, 10, 8.

Inför Ärans väg så testade jag något nytt. Fick de först rulla 4T6k3 (rulla om 1:or) och rulla 7 ggr och välj de 6 bästa. Det blev inte bra. Spelarna fick alldeles för höga grundegenskaper. Så jag blandad ihop 18 kort från en kortlek med valörerna 4 st 6:or, 5:or, 4:or, 3:or och 2 st 2:or. Sedan får de dra 3 kort 6 ggr och välja var de ska placeras. Men karisma får inte vara lägst. Det blir en total på 76 och medeltal på 12.67. Det har faktiskt fungerat bra. Spelarna slår dödsslag i varje äventyr och måste även fly från fienden. Det hände inte i Dimmiga dalen....

Hur som helst, hur gör ni andra? Vilka metoder använder ni?
 
Jag vet inte riktigt, krånglar du inte till det lite? Grundreglernas förslag är 4T6, behåll de tre bästa, vilket ger ett snitt på 12,24.
Du måste placera ut slagen på en grundegenskap direkt efter att du slagit, men kan efter att alla är slagna byta plats på två.

Det verkar fungera väldigt bra för mig.
 
Jag kör RAW. Jag tycker den funkar utmärkt. Jag gillar att man har visst inflytande över hur värdena blir men inte fullkomlig kontroll.

Vad är det med den metoden som skaver så att du känner att du måste husregla?
 
Vi körde RAW först men numera så kör vi med det fantastiska köpsystemet som @Dante gjorde, självklart. Eftersom jag har tre spelare så lät jag dom köra med den högre poängsumman (84).
 
Jag vet inte riktigt, krånglar du inte till det lite? Grundreglernas förslag är 4T6, behåll de tre bästa, vilket ger ett snitt på 12,24.
Du måste placera ut slagen på en grundegenskap direkt efter att du slagit, men kan efter att alla är slagna byta plats på två.

Det verkar fungera väldigt bra för mig.
Jo…. Jag satt här och undrade om jag inte gör det för krångligt. Därför min fråga 😇
Men när jag satt och provrullade med mina tärningar så blev allt så illa lågt. Nu tog jag fram dem igen och de rullade faktiskt bra.
Jag gjorde 8 st test-magiker enligt regelboken. Ingen fick någon grundegenskap under 8. Alla fick INT som var 14 eller bättre

Helt klart bra metod
 
När vi spelat DoD-23 har vi gjort exakt som det står i regelboken och accepterat resultaten.

(Efter att ha spelat olika OSR-spel blir man extatisk när man får en rollperson med ett tvåsiffrigt antal Kroppspoäng!)
 
Men när jag satt och provrullade med mina tärningar så blev allt så illa lågt. Nu tog jag fram dem igen och de rullade faktiskt bra.
Jag gjorde 8 st test-magiker enligt regelboken. Ingen fick någon grundegenskap under 8. Alla fick INT som var 14 eller bättre
Det här är ett väldigt ovetenskapligt sätt att utvärdera speldesign.

”Jag provslog 1T20 några gånger och konstaterade att en 20-sidig tärning väldigt sällan slår resultat under 12, och aldrig resultat under 7”
 
Jag kör enligt 4T6, ta bort den lägsta. Och så placerar man ut som man vill.
Efter varje slag eller när alla slagen är gjorda? Den DoD23-unika(?) metoden att placera ut värdena vartefter man slår dem och sedan eventuellt switcha plats på två istället för att vänta tills man slagit klart tycker jag är pricken över i:et.
 
Efter varje slag eller när alla slagen är gjorda? Den DoD23-unika(?) metoden att placera ut värdena vartefter man slår dem och sedan eventuellt switcha plats på två istället för att vänta tills man slagit klart tycker jag är pricken över i:et.
Slå alla, sen placera ut.

Men DoD-grejen funkar också, förstås. Jag är inte religiös över vilken metod som används och kan hoppa lite beroende på hur gruppen känner.
 
Om man placerar ut värdena efteråt räcker det IMHO att slå 3T6 eftersom niche protection bara kräver 1-2 höga värden. Skulle alla resultat vara under tio kanske man kan slå om (eller bara dubbla dom, eftersom det bara är 0,28% chans att slå alla under 10).
 
Last edited:
Du skulle kunna dubbla slaget om det är under 8, om du slår 3T6. Ger 11,5 i normalfördelning med (3*2=) 6 som lägsta värde.

Det ger ett sammanlagt medelvärde på 69. Om du istället dubblar värdet om du slår lägre än 9 blir medelvärdet 73.5.

 
Last edited:
Finns det något i DoD23 som gör låga GE-värden intressanta? Som att ett lågt värde leder till anpassningar i spelstilen, att olika kombinationer av starka och svaga GE ger distinkta beteenden. Eller blir man bara allmänt sämre, eller får bara mindre valfrihet, utan att kunna anpassasig till en meningsfull grad?
 
Finns det något i DoD23 som gör låga GE-värden intressanta? Som att ett lågt värde leder till anpassningar i spelstilen, att olika kombinationer av starka och svaga GE ger distinkta beteenden. Eller blir man bara allmänt sämre, eller får bara mindre valfrihet, utan att kunna anpassasig till en meningsfull grad?
Ja, jag brukar föredra att designa in nackdelar som kommer ut i spel eller ge bonus till färdigheter eller förmågor vid lägre värden.

Fast grundegenskaper i BRP-system spelar sällan stor roll. Jag kan inte senaste versionen av Drakar och demoner så det kan jag inte uttala mig om.
 
Mestadels är det bara negativt såklart, men det påverkar ju lite. Något som skulle påverka direkt är ju kombinationer av lågt/högt STY/SMI för vapenval.

Det här ger mig en idé: Det borde skrivas ett tillägg med hjälteförmågor som kräver låga värden (många hjälteförmågor i grundreglerna ställer istället krav på högre färdighetsvärden.
 
Jag kör RAW. Jag tycker den funkar utmärkt. Jag gillar att man har visst inflytande över hur värdena blir men inte fullkomlig kontroll.

Vad är det med den metoden som skaver så att du känner att du måste husregla?
Samma här. Tycker det är den perfekta balansen på att man kan styra hur sin karaktär blir och spänningen med att slå tärningarna.
 
Slå 27 T6. Ta bort de 9 lägsta resultaten. Räkna ihop resten till en totalsumma och placera ut resten som du vill. Har inte testat i praktiken men metoden lockar.
 
Back
Top