Dina bästa speldesignsfuckups

Jag tror redan jag nämnt den gången jag skrev att ett fummel ledde till något negativt för spelaren (dvs. inte karaktären) vilket ledde till straffarmhävningar. I samma spel lyckades jag även skriva in en rustning som det snabbt visade sig att inget vapen i spelet kunde penetrera. Det retconnade jag dock enkelt då hela spelet vad skrivet med blyerts.
 
Jag skrev ett BRP-liknande spel som 14-åring som hade promilletärning, eftersom färdigheter som beskrivs i tusendelar är tio gånger så realistiskt som procent!

Träffytorna för varelser och spelarfigurer (var vapnet träffade) beskrevs enligt mallar uppritade på millimeterpapper.

Ett sommarlov av att skriva det, ett spelmöte på hösten för att förkasta det.
 
Jag skrev ett BRP-liknande spel som 14-åring som hade promilletärning, eftersom färdigheter som beskrivs i tusendelar är tio gånger så realistiskt som procent!

Träffytorna för varelser och spelarfigurer (var vapnet träffade) beskrevs enligt mallar uppritade på millimeterpapper.

Ett sommarlov av att skriva det, ett spelmöte på hösten för att förkasta det.
Åh, det påminner mig om mitt superdetaljerade utrustningssystem! Jag ritade upp väskor och prylar på millimeterpapper för att ta reda på ungefär hur många kubikcentimeter de var! Sedan räknade man ihop hur många gram allt vägde och jämförde med en tabell för vikt och styrka modifierat av storlek för att se vilka effekter det gav. Det fanns ett värde för flexibilitet på utrustning och utrymmen som avgjorde hur många kubikcentimeter man förlorade när man har flera föremål i samma utrymme. Detaljerat absolut, det var featuren, och det finns ju miniräknare!

Satt en hel sommar, så nöjd, inte ett enda speltest! Sen kom hösten och fem minuter behövdes för att visa att det var helt oanvändbart! Allt jäkla räknande av millimeterrutor fullständigt förjäves! 😭😂
 
Åh, det påminner mig om mitt superdetaljerade utrustningssystem! Jag ritade upp väskor och prylar på millimeterpapper för att ta reda på ungefär hur många kubikcentimeter de var!
Det här är väl något som det skulle behövas datorstöd för att genomföra, om man nu tyckte det var viktigt. Men jag minns när min son spelade Skyrim 2012 nån gång och hade en uppenbarligen helt oreglerad utrustningslista. Där fanns bland annat en jättes stortå och ungefär 70 purjolökar, för denna grönsak var spelets standard-matranson.
 
Jag tittade på skadebonus och naturligt skydd i Drakar och demoner och funderade på om jag inte kunde strömlinjeforma det. Jag tänkte mig att Styrka och Fysik kan slås ihop och att baschans för den nya grundegenskapen var naturligt skydd och skadebonus. En jätte skulle exempelvis ha mycket i både skadebonus och naturligt skydd med detta - en människa skulle göra lite mer i skada och vara lite mer skadetålig än en halvlängdsman.

Jag testade och insåg att om alla var människor så skulle man alltid lägga till +3 på sin skada och alltid dra ifrån 3 från inkommande skada. Det blev en ständig beräkning som aldrig gjorde något. Kastade bort systemet efter första speltestet.

År senare insåg jag att styrkegrupper på ett sätt i sig är en skadebonus, eftersom högre styrkegrupper gav tillgång till vapen som gjorde mer i skada.
 
Jag tror redan jag nämnt den gången jag skrev att ett fummel ledde till något negativt för spelaren (dvs. inte karaktären) vilket ledde till straffarmhävningar. I samma spel lyckades jag även skriva in en rustning som det snabbt visade sig att inget vapen i spelet kunde penetrera. Det retconnade jag dock enkelt då hela spelet vad skrivet med blyerts.
Alla rollspel borde publiceras i blyerts så att man kan sudda ut och skriva om
 
Jag försökte spela igenom Fallout 1 som en rollspelskampanj, där jag överförde reglerna från spelet (det byggde ju ändå på tärningsslag). Vid striden mot skorpionerna vid Shady Sands insåg vi hur mycket matte det var och sedan rann det ut i sanden.
 
Det här är väl något som det skulle behövas datorstöd för att genomföra, om man nu tyckte det var viktigt. Men jag minns när min son spelade Skyrim 2012 nån gång och hade en uppenbarligen helt oreglerad utrustningslista. Där fanns bland annat en jättes stortå och ungefär 70 purjolökar, för denna grönsak var spelets standard-matranson.

Något som faktiskt hade varit kul hade varit något i stil med Resident Evil 4s attacheväska, som blir som ett litet pussel för att få plats med grejer.

hed.jpg
 
som blir som ett litet pussel för att få plats med grejer.
Är det bara jag som tycker det är svintråkigt med micro management? Jag slutade i princip att spela Baldurs Gate för att det kändes som om hälften av min tid gick åt till att mickla med packningen. Är det vad spelet går ut på? Vari ligger det roliga i att få sitta och plocka om sin packning om vartannat?

En gång ... fine. Trettiofemte gången? Nej.
 
Är det bara jag som tycker det är svintråkigt med micro management? Jag slutade i princip att spela Baldurs Gate för att det kändes som om hälften av min tid gick åt till att mickla med packningen. Är det vad spelet går ut på? Vari ligger det roliga i att få sitta och plocka om sin packning om vartannat?

En gång ... fine. Trettiofemte gången? Nej.
Det finns en hel genre datorspel (jag spelade Backpack Hero) som handlar om backpack management, och som kan vara skitkul.
 
Det finns en hel genre datorspel (jag spelade Backpack Hero) som handlar om backpack management, och som kan vara skitkul.
Ja, men då är det vad spelet handlar om. En helt annan sak. CRPG och deras packningsmani har förstört för mig en del av nöjet med att spela dom.
 
Back
Top