We've all been there...Mitt första spel där jag hade 250 olika vapen (olika skada, hastighet, längd, vikt etc etc). Kanske lite att ta i?
PS. I mitt nästa spel skiljs vapen bara av 3 olika storlekar (små, normalstora, stora).
Tanken svindlar! Det här betyder ju att... det finns ingen gräns för hur realistiskt (d.v.s. bra) ett rollspelssystem kan bli!!!Jag skrev ett BRP-liknande spel som 14-åring som hade promilletärning, eftersom färdigheter som beskrivs i tusendelar är tio gånger så realistiskt som procent!
Jag himlade med ögonen när Kickstartern till The Expanse var så stolt över sin D1000.Tanken svindlar! Det här betyder ju att... det finns ingen gräns för hur realistiskt (d.v.s. bra) ett rollspelssystem kan bli!!!
Åh, det påminner mig om mitt superdetaljerade utrustningssystem! Jag ritade upp väskor och prylar på millimeterpapper för att ta reda på ungefär hur många kubikcentimeter de var! Sedan räknade man ihop hur många gram allt vägde och jämförde med en tabell för vikt och styrka modifierat av storlek för att se vilka effekter det gav. Det fanns ett värde för flexibilitet på utrustning och utrymmen som avgjorde hur många kubikcentimeter man förlorade när man har flera föremål i samma utrymme. Detaljerat absolut, det var featuren, och det finns ju miniräknare!Jag skrev ett BRP-liknande spel som 14-åring som hade promilletärning, eftersom färdigheter som beskrivs i tusendelar är tio gånger så realistiskt som procent!
Träffytorna för varelser och spelarfigurer (var vapnet träffade) beskrevs enligt mallar uppritade på millimeterpapper.
Ett sommarlov av att skriva det, ett spelmöte på hösten för att förkasta det.
Det här är väl något som det skulle behövas datorstöd för att genomföra, om man nu tyckte det var viktigt. Men jag minns när min son spelade Skyrim 2012 nån gång och hade en uppenbarligen helt oreglerad utrustningslista. Där fanns bland annat en jättes stortå och ungefär 70 purjolökar, för denna grönsak var spelets standard-matranson.Åh, det påminner mig om mitt superdetaljerade utrustningssystem! Jag ritade upp väskor och prylar på millimeterpapper för att ta reda på ungefär hur många kubikcentimeter de var!
Alla rollspel borde publiceras i blyerts så att man kan sudda ut och skriva omJag tror redan jag nämnt den gången jag skrev att ett fummel ledde till något negativt för spelaren (dvs. inte karaktären) vilket ledde till straffarmhävningar. I samma spel lyckades jag även skriva in en rustning som det snabbt visade sig att inget vapen i spelet kunde penetrera. Det retconnade jag dock enkelt då hela spelet vad skrivet med blyerts.
Det här är väl något som det skulle behövas datorstöd för att genomföra, om man nu tyckte det var viktigt. Men jag minns när min son spelade Skyrim 2012 nån gång och hade en uppenbarligen helt oreglerad utrustningslista. Där fanns bland annat en jättes stortå och ungefär 70 purjolökar, för denna grönsak var spelets standard-matranson.
Är det bara jag som tycker det är svintråkigt med micro management? Jag slutade i princip att spela Baldurs Gate för att det kändes som om hälften av min tid gick åt till att mickla med packningen. Är det vad spelet går ut på? Vari ligger det roliga i att få sitta och plocka om sin packning om vartannat?som blir som ett litet pussel för att få plats med grejer.
Det finns en hel genre datorspel (jag spelade Backpack Hero) som handlar om backpack management, och som kan vara skitkul.Är det bara jag som tycker det är svintråkigt med micro management? Jag slutade i princip att spela Baldurs Gate för att det kändes som om hälften av min tid gick åt till att mickla med packningen. Är det vad spelet går ut på? Vari ligger det roliga i att få sitta och plocka om sin packning om vartannat?
En gång ... fine. Trettiofemte gången? Nej.
Det där antingen världens största attachéväska eller vapen man krympt med Pym-partiklar!Något som faktiskt hade varit kul hade varit något i stil med Resident Evil 4s attacheväska, som blir som ett litet pussel för att få plats med grejer.
![]()
Ja, men då är det vad spelet handlar om. En helt annan sak. CRPG och deras packningsmani har förstört för mig en del av nöjet med att spela dom.Det finns en hel genre datorspel (jag spelade Backpack Hero) som handlar om backpack management, och som kan vara skitkul.