Jag tycker inte om de här jävla 3e parts licenserna! De behövs inte! Man kan inte skydda game mechanics och folk gjorde 3e parts böcker till spel långt innan licenserna fanns. Det var en grej när de var de stora företagen men nu håller indie spelen på. Död åt licenserna!
Licensiering har aldrig handlat om spelmekaniker och har alltid handlat om varumärken. Det är en överenskommelse mellan dig och licensägaren att de är medvetna om och ok med att du använder deras varumärke i någon utsträckning.
Jag funderar lite på vad exakt en sådan här licens låter en göra. Om man ansöker om och får licens, är det tillgång till logga och varumärke? Blir main hypad i Tuesday Night Games' nyhetsutskick? Hamnar ens grejer i deras flöde? Är det att få säga typ "det här är en tredjepartsprodukt men den är officiellt sanktionerad"?
Ja i princip. Eller det du får är ju rätten att använda begränsade delar av varumärket.
Fördelarna utöver det är ju att du bland annat kan marknadsföra dina grejer i deras communities (discord med 15k användare, Reddit med 17k osv), plus att de regelbundet hypar tredjepartsmaterial i sitt nyhetsbrev, det får mer word-of-mouth spridning inom communityt, de köper in en del tredjepartsmaterial och säljer/marknadsför i sin webshop mm.
Helt enkelt vill man skriva något som är avsett att spelas med Mothership så verkar det sunda valet vara att lösa den royalty-fria licensen med TKG snarare än att inte göra det.
Man får dessutom skriva ut "kompatibel med Mothership och D&D5" på spelet, eftersom det är kundupplysning och inte innefattas av varumärkeslagen. Däremot får man inte ge sken av att det är Mothership eller D&D5.
Precis, den enda egentliga skillnaden är att man får rätt att använda specifika loggor/designer, och att varumärkesägaren också är medveten om och ger tumme upp till det. Intressant i sammanhanget är ju hur den innan OGL-skandalen var
extremt vanligt inom 3PP-industrin till 5e att företagen skrev ut klart och tydligt "For use with Dungeons & Dragons 5e!" eller "a brand new setting for Dungeons & Dragons!" etc. Licensavtalet skrev uttryckligen att det inte var tillåtet, men typ alla sket i det för det var inget som kunde förbjudas.
Orsakerna till att folk undviker sådant utanför DnD-sfären handlar inte om rädsla att bli stämd, utan att man vill upprätthålla goda relationer i en pytteindustri.
Jag tycker det är helt rimliga krav. De bestämmer förutsättningarna när det är deras spel. Uppfyller man kraven får man använda loggan, annars går det ju att släppa sin produkt helt fristående från Mothership.
Jag tycker också det är helt rimliga krav och tycker det är helt omotiverat bölig stämning i den här tråden över något som dels ingen är tvingad att göra, och som dels är gratis om man väljer att göra det (Motherships tredjepartslicens är alltså royaltyfri). Det handlar inte så mycket om att skapa begränsningar som att skapa tydlighet, ett sätt att bjuda in folk att skapa, och en sorts "seal of approval" från spelets skapare.
Loggan man får använda genom 3PP licensen är denna:
