Hjälp mig med Enemy in Shadows (spoilers)

Lemur

lemur i ur och skur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,988
Jag är i startgroparna att börja preppa Enemy in Shadows (1a delen av Enemy Within till Warhammer Fantasy Roleplay) och jag känner på mig att jag kommer att ha en massa frågor och funderingar, så därför startar jag denna tråden.

Tråden kommer alltså att innehålla MASSVIS AV SPOILERS, ni har blivit varnade.

Min första fundering är angående rollpersoner och deras motivationer. I den första delen Stolen Identity känns det som om rollpersonerna är opportunistiska trashankar som försöker sko sig genom lögner och lur. Men sen, efter att de nått Bögenhafen, är förväntningen att de drivs av renaste alturism och hjältemod - vilket sedan ska hålla i sig i resten av den långa kampanjen. Så frågan som jag ställer mig är; vilka är dessa rollpersoner? De måste verkligen hata kaos - men samtidigt gilla pengar - men inte tycka mer om pengar än vad de hatar kaos. Ni som spelat eller spelledit äventyret, vad har funkat bra/mindra bra? Finns det någon bakgrundshändelse man kan baka in i rollpersonernas bakgrund som hjälper till att få det att flyta på?
 
Last edited:
Jag är i startgroparna att börja preppa Enemy in Shadows (1a delen av Enemy Within till Warhammer Fantasy Roleplay) och jag känner på mig att jag kommer att ha en massa frågor och funderingar, så därför startar jag denna tråden.

Tråden kommer alltså att innehålla MASSVIS AV SPOILERS, ni har blivit varnade.

Min första fundering är angående rollpersoner och deras motivationer. I den första delen Stolen Identity känns det som om rollpersonerna är opportunistiska trashankar som försöker sko sig genom lögner och lur. Men sen, efter att de nått Bögenhafen, är förväntningen att de drivs av renaste alturism och hjältemod - vilket sedan ska hålla i sig i resten av den långa kampanjen. Så frågan som jag ställer mig är; vilka är dessa rollpersoner? De måste verkligen hata kaos - men samtidigt gilla pengar - men tycka mer om pengar än vad de hatar kaos. Ni som spelat eller spelledit äventyret, vad har funkat bra/mindra bra? Finns det någon bakgrundshändelse man kan baka in i rollpersonernas bakgrund som hjälper till att få det att flyta på?
Kolla med @Kaspar von Velten vars WFRP-kampanjer sträcker sig bakåt till 80-talet. ;)
 
Min tanke när jag körde det är att lättaste sättet att få kampanjen att fungera är att göra äventyrarna till big damnd heroes som vill hjälpa folk och slåss mot chaos. De är ändå en hög luffare, men luffare med hjältemod i sina hjärtan.

Så jag gick efter tonen i tidiga Gotrek & Felix.

Annars är det svårt att få dem att slåss mot daemonen i Bögenhafen.
 
Inledningen av kampanjen är verkligen katastrof. Lite oklart varför den har så gott rykte. Men hoppas ni har superkul med den :)
Usch vilket neggigt svar, sorry! Jag preppade kampanjen en gång men gav upp innan spel? Just av den anledningen, det hänger inte riktigt ihop. Men den boken där man reser på en flod verkar superskoj!
 
Jag taggar @Rymdhamster som spelleder The Enemy Within för mig och några till. Jag anar att hamsterns metod har varit att knyta in personer ur rollpersonernas förflutna i kampanjen. Kanske till och med byta ut vissa förskrivna spelledarpersoner i kampanjen mot bifigurer som spelarna hittat på i anslutning till sina rollpersoner.
 
Jag taggar @Rymdhamster som spelleder The Enemy Within för mig och några till. Jag anar att hamsterns metod har varit att knyta in personer ur rollpersonernas förflutna i kampanjen. Kanske till och med byta ut vissa förskrivna spelledarpersoner i kampanjen mot bifigurer som spelarna hittat på i anslutning till sina rollpersoner.
Låter bra, det är sådana ideer jag labbar med. Funderar bland annat på att lägga in någon slags uppdragsgivare, då det helt saknas i äventyret. Tvärtom verkar alla SLPer mest försöka vilja stoppa rollpersonernas utredningar.
 
Låter bra, det är sådana ideer jag labbar med. Funderar bland annat på att lägga in någon slags uppdragsgivare, då det helt saknas i äventyret. Tvärtom verkar alla SLPer mest försöka vilja stoppa rollpersonernas utredningar.

Det här tror jag är en dålig idé. En bra sak med kampanjen är att gruppen verkligen är de enda på spåret av detta. Hade någon annan varit inblandad hade det förtagit saker senare.
 
Det här tror jag är en dålig idé. En bra sak med kampanjen är att gruppen verkligen är de enda på spåret av detta. Hade någon annan varit inblandad hade det förtagit saker senare.
Men det kanske finns en illa ansedd och paranoid stadsvakt i Bögenhafen som misstänker att något är skumt och ber RP snoka runt lite?
 
Men det kanske finns en illa ansedd och paranoid stadsvakt i Bögenhafen som misstänker att något är skumt och ber RP snoka runt lite?

Gillar det inte:

-För du tar ifrån äventyrarna att hitta grejen själv och det är något de måste lära sig inför resten av kampanjen.

-Du kommer ha det här problemet igen. Ska du ha fler random quest givers för varje grej?

-Om dina spelare inte reder ut Bögenhafen kommer de inte klara av resten av kampanjen för det är inte som om saker blir tydligare eller lättare. Behöver du dra fram stadsvakten som questgiver kan du lägga ner kampanjen efter Bögenhafen för det kommer inte funka. Jag hade gått över till en annan Wfrp kampanj då (vilket kan göras med samma karaktärer så det är inte som du behöver bryta spelet).
 
Jag har haft stor behållning av att läsa @Theo's betraktelser kring The Enemy Within, så försöker att frammana honom här.
 
Men det kanske finns en illa ansedd och paranoid stadsvakt i Bögenhafen som misstänker att något är skumt och ber RP snoka runt lite?
Uppmuntra hellre spelarna att göra paranoida och kaoshatande rollpersoner som möjligtvis kan tänka sig att lita på kejsaren, påven och sin mamma (och varandra såklart, annars blir det väldigt jobbigt).
 
E
Gillar det inte:

-För du tar ifrån äventyrarna att hitta grejen själv och det är något de måste lära sig inför resten av kampanjen.

-Du kommer ha det här problemet igen. Ska du ha fler random quest givers för varje grej?

-Om dina spelare inte reder ut Bögenhafen kommer de inte klara av resten av kampanjen för det är inte som om saker blir tydligare eller lättare. Behöver du dra fram stadsvakten som questgiver kan du lägga ner kampanjen efter Bögenhafen för det kommer inte funka. Jag hade gått över till en annan Wfrp kampanj då (vilket kan göras med samma karaktärer så det är inte som du behöver bryta spelet).
Enig. Det här är lite av USPn med kampanjen; motarbetade, misstrodda, misstänkliggjorda, oavlönade, förbigångna etc. När man tror man äntligen skall belönas rikligt, t ex efter Power Behind the Throne; vad händer, jo man skickas på närmast en straffkommendering till fjärran österled för att inte störa ytterligare.
 
Som spelare i samma grupp som @luddwig ska jag hålla mig borta från spoiler. Men det ska finnas ett fan-kompendium till 1a versionen som ska lösa flera av frågorna.

Sen bör väl @Theo ha en del att säga.
 
Jag testade och spelledde en gång. Dock mina spelare älskade introt. Så de var investerade i att ta sig vidare.
Men sen i Bögenhafen efter introt rann ut i sanden så var de inte så sugna längre. Samt de spelade en del på dödligheten i regelsystemet och såg inga anledningar till varför de skulle sätta sig upp mot en demon. (Efter första striden i äventyret så hade en person en ryggskada i ett par månader...)
Så för mina spelare var Bögenhafen ett misslyckad del av äventyret. Och jag vet inte riktig hur jag skulle motiverat dem till att plötsligt se sig vara sanna hjältar när de hittills sett sig främst som samhällets bottenskrap...
 
Så för mina spelare var Bögenhafen ett misslyckad del av äventyret. Och jag vet inte riktig hur jag skulle motiverat dem till att plötsligt se sig vara sanna hjältar när de hittills sett sig främst som samhällets bottenskrap...

Om du får det här problemet gå över till Thousand Thrones kampanjen istället som löser alla de problemen.
 
Back
Top