Det finns ju massa sätt att lösa det på, vad du uppnå med en heder-mekanik, begränsa beteenden eller uppmuntra beteenden?
Jag är ju ofta inbiten simulationist, så för mig handlar det om att modellera samhället på intressanta vis. Det man
allra helst vill se, tycker jag, är lägen där man måste ta ett
bökigt beslut.
Exempel, RuneQuest: Långt tidigare i kampanjen hade rollpersonerna lovat en mäktig bandithövding att hjälpa honom med en räd i framtiden mot hjälp just då. Det visar sig vara mot en mäktig magisk granne till rollpersonernas klan (specifikt vampyrer som aldrig ställt till besvär förr), vilket gör att de verkligen
borde be sin klanhövding om lov.
Här uppstår snabbt flera val.
Ska man hjälpa bandithövdingen? Att bryta mot en ed är
jättedåligt, inte bara med en hård Honor-förlust, utan även att man kommer att straffas i dödsriket (en av dödsrikets väktare slår ned edsbrytare i en flod som består av svärd).
OK, så man bör nog hjälpa honom, och dessutom kommer de att få sin share av bytet. Ska man fråga sin egen hövding om tillstånd? Ett alternativ här är att det är enklare att be om ursäkt än tillstånd, så det var vad jag trodde att de skulle göra (det hade inte ens lett någon förlust i Honor, men däremot ett tapp i Clan Loyalty). Men en av rollpersonerna känner sig kaxig med sitt 110% i Orate, lägger fram fallet... och slår 00 för fummel. Det blir tvärt förbud, ingen ytterligare diskussion i frågan, här ska inga klanmedlemmar reta upp mäktiga grannar!
Nu kommer det ge
både förluster i Clan Loyalty och Honor om man utför räden (man ska lyda sina valda ledare), men rollpersonerna bestämmer sig efter litet diskussion att det ändå är bättre att ta den smällen än att bli edsbrytare. I slutänden går allt jättebra och de slår ihjäl alla som skulle kunna hämnas i vilket fall (de var ändå odöda), men eftersom vad man ska göra vid en räd är att låta hövdingen distribuera allt plundringsgods oberoende av om han ingick eller ej, kan ni ju gissa att det blir en väldigt lite share till rollpersonerna. Hade klanen faktiskt drabbats av någon hämnd hade bannlysning definitivt funnits på kartan.
Den här egenmäktigheten är starkt bidragande till att de skickas iväg med litet olika malcontents och udda existenser för att grunda en ny klan senare på mark som tagits tillbaka från kaoslandet.