Idag har jag spelat...

Igår hade vi fjärde sittningen med Swords of the Serpentine. Sällskapet ägnade sig enbart åt att kajka runt i Sjunkstaden, hälsa på folk och fråga ut dem om mordet på en ockrare. Inte en enda tärning slogs, men inte för att vi ignorerar reglerna. Det var för att i Gumshoe-spel slår man inte tärning för utredningsfärdigheter.
 
Igår hade vi fjärde sittningen med Swords of the Serpentine. Sällskapet ägnade sig enbart åt att kajka runt i Sjunkstaden, hälsa på folk och fråga ut dem om mordet på en ockrare. Inte en enda tärning slogs, men inte för att vi ignorerar reglerna. Det var för att i Gumshoe-spel slår man inte tärning för utredningsfärdigheter.

I mysteriespel så föredrar jag verkligen när tärningar hålls borta från mysterielösandet.
Min personliga tier-list ser därför ut så här: CoC < Gumshoe < Kutulu. Har inte provat Cthulhu Dark än, så kan inte uttala mig!
 
Nyss en omgång Shadowdark med Rollspelsklubben (Grupp 2).

Ungdomarna lämnade Hopesend och är på väg mot Järnkorallen (vill säga, vi har påbörjat äventyret The Iron Coral från Into the Odd-boken). Några slumpmöten och en mindre strid hann vi med.
 
Last edited:
Jag är spelare, inte sl, men jag tror det stämmer.
Hoppas ni får kul! Vill tro mina spelare hade, eller vad fan, vi hade det. Började en kampanj med Ex Oblivione, och det är ännu en del grejer kvar från då som påverkar (även om mest sånt jag själv introducerat från sidan) när vi nu går in i slutfasen.

Ser fram emot att läsa om du skriver mer.
 
Hoppas ni får kul! Vill tro mina spelare hade, eller vad fan, vi hade det. Började en kampanj med Ex Oblivione, och det är ännu en del grejer kvar från då som påverkar (även om mest sånt jag själv introducerat från sidan) när vi nu går in i slutfasen.

Ser fram emot att läsa om du skriver mer.
Vi utger oss för att vara fbi-agenter och har hittills talat med polisen som lett utredningen (fram till att vi nu tagit över) och obducenten, samt åkt ut och kollat genom brottsplatsen. Vi har hittat en del rörande tonårsdottern och hennes bebis som vi kommer vilja följa upp. Ett bioteknologiskt företag verkar ha med saken att göra. Pojkvännens härkomst är förmodligen också av vikt.
 
Rollspelsklubben på biblioteket. Grupp 1 har kommit in i Slottet Ravenloft - jag tog en sida ur youtubern Sly Flourishs bok och lät en enormt gästvänlig Strahd von Zarovich meddela att "om tre timmar kommer jag att döda er". Tills dess kommer ungdomarna ha fri tillgång till slottet, sen kör vi en bossfight!

(I6 Ravenloft med Shadowdark-regler)
 
Last edited:
Jag har spellett en hop 10-13-åringar i mitt lokala biblioteks regi. Vi spelade DoD23 och tog oss igenom första halvan av äventyret Fasornas isberg. Hjältarna fick slåss mot ett hungrigt snötroll och tampas med läskiga vandöda iskrigare. Kallt var det också.
 
Igår spelade vi en omgång Knight Forlorn. Det var lite stappligt och det kändes inte som att vi pushade narrativet tillräckligt hårt - vilket gjorde att det gick alldeles för bra för Riddaren i början. Men så var det också första gången vi spelade själva. Förra gången guidades vi av spelskaparen @ceruleanfive :)

Idag var det dags för spelpass 2 i vår Daggerheart-kampanj. Nu börjar det flyta på bättre. De flesta börjar greppa sin rollpersons förmågor och övrig mekanik. De fick nys om att Verra - gudinnan över Hopp och Förtvivlan, hölls fängslad någonstans i underjorden och att Keldan, gruppens Firbolg Seraph (ungefär Paladin/Cleric), kanske kunde vara Ljusbringaren som räddar henne. Spelpasset slutade med att Keldan trillade ner i ett enormt gravvalv, men räddades av att Faerie:n Bren bromsade hans fall. Men faran är inte över - locken på flera av de stora stenkistorna glider upp med ett fasansfullt skrapande. Jag gillar att sluta med en cliffhanger :)
 
Last edited:
I helgen fick vår lilla spelgrupp Kerbango (@Hakoon666, @Henkedge och jag) äntligen till en hel helgs spelande i Henkedge's sommarstuga, fredag kväll till söndag eftermiddag.

Vi spelade klart introäventyret till Star Wars D6 1e, "Rebel Breakout" (vi hade haft en sittning med det tidigare), äventyret är väldigt styrt och ganska enkelt, men vi hade kul med det och fick till riktig matinékänsla. Vi kommer nog fortsätta med fler gamla SW-äventyr framåt.

Sedan var det dags att påbörja "Dunkeldäld" till Drakar och Demoner, det hann vi långt ifrån färdigt, utan vi ser fram emot att fortsätta med det de närmaste veckorna hemma i Lund.

Vi hann även med att spela lite bräd- och frågespel och laga en massa mat. Väldigt lyckat koncept som vi hoppas kunna göra om nästa höst.
 
Första träffen med Afterworkspel, rollspel med kollegor. Något slags session noll där vi skapade karaktärer och körde en introscen där två av rollpersonerna ärver detektivbyrån Hudson & Brand.

Mina spelare fick varsin plastmapp med karaktärsblad, anteckningspapper och plastficka för eventuella handouts.

En riktigt bra start, kollegorna är superpepp - vissa har spelat någon enstaka gång förut och för andra var detta första gången.1000020498.jpg
 
Last edited:
Så vi fortsatt Witch-light.

Gruppen tog sig upp för ett torn för att frigöra en filur när de kom in Prismeer. De valde sedan att utforska tornet för att se om det fanns något av intresse i tornet som sakta sjunk ned i sankmarken. Det fanns föga att finna där, de lyckades dock förhandla bort de två ormarna som vaktade ingången till tornet.

Det blev vårt sista spelmöte. Jag som spelledare kastade in handduken då det började ta allt för mycket på mitt välmående att tvinga mig igenom det hela. Jag tror och hoppas spelgruppen fortsätter vidare, för det är en bra grupp. Bara inte rätt för mig. Så slutade mina många år med en grupp jag arbetat hårt med att hålla samman och hålla igång. Allt är i ständig förändring, inget består.
 
Så vi fortsatt Witch-light.

Gruppen tog sig upp för ett torn för att frigöra en filur när de kom in Prismeer. De valde sedan att utforska tornet för att se om det fanns något av intresse i tornet som sakta sjunk ned i sankmarken. Det fanns föga att finna där, de lyckades dock förhandla bort de två ormarna som vaktade ingången till tornet.

Det blev vårt sista spelmöte. Jag som spelledare kastade in handduken då det började ta allt för mycket på mitt välmående att tvinga mig igenom det hela. Jag tror och hoppas spelgruppen fortsätter vidare, för det är en bra grupp. Bara inte rätt för mig. Så slutade mina många år med en grupp jag arbetat hårt med att hålla samman och hålla igång. Allt är i ständig förändring, inget består.

Oj. Berätta mer, på vilket sätt var det inte rätt på dig och varför tar det på ditt mående?
 
Så vi fortsatt Witch-light.

Gruppen tog sig upp för ett torn för att frigöra en filur när de kom in Prismeer. De valde sedan att utforska tornet för att se om det fanns något av intresse i tornet som sakta sjunk ned i sankmarken. Det fanns föga att finna där, de lyckades dock förhandla bort de två ormarna som vaktade ingången till tornet.

Det blev vårt sista spelmöte. Jag som spelledare kastade in handduken då det började ta allt för mycket på mitt välmående att tvinga mig igenom det hela. Jag tror och hoppas spelgruppen fortsätter vidare, för det är en bra grupp. Bara inte rätt för mig. Så slutade mina många år med en grupp jag arbetat hårt med att hålla samman och hålla igång. Allt är i ständig förändring, inget består.
Tråkigt att höra! Men bra att du känner att det är rätt beslut, spel ska kännas lustfyllt eller åtminstone meningsfullt. Hoppas du hittar rätt grupp småningom!
 
Back
Top