Idag har jag spelat...

Körde Little Fears, som jag velat ha i 20 år. Liite besviken på innehållet, då jag själv lika gärna hade kunnat komma på det. Gjorde förskapade karaktärer då vi hade en nybörjare med. Scenariot var linjärt med fokus på "upplevelse" och spelarna ville ha mer. "Synd" att det var en one-shot. En spelare ville spela igen efter att karaktärerna åldrats några år, men hela spelet tar slut när karaktärerna fyller 14. Annars blev det en rätt skön "IT"-känsla med rätt vrickade karaktärer.

Har mitt rättesnöre att jag bara köper spel jag kan se mig spela inom tre månader. Detta var ett av tre inköp...
 
Last edited:
Äventyr i EON i staden Lagath fortsätter. En av våra spelare hade fått sin själ överförd till min kropp, vilket inte riktigt var optimalt så vi förde honom vidare till räv tills vi kunde hitta hans kropp. Det var ingen annan än en enligt min karaktär en självutnämnd Lord.

Efter en lång diskussion och ett av mig misslyckat slag för ett försöka snoka runt och efter det ett avvärjt försök av vår värd att slänga magi på mig så fick vi till slut kroppen tillbaka och vår spelare slapp springa runt i en rävkropp
 
Jag vet att det inte var idag, men häromveckan var min dotter med sambo på besök från Amsterdam och hon ville förstås få spela rollspel med pappa. Så jag köpte ett äventyr på DriveThruRpg - Into the Darkness - och konverterade det till Dunder & Drakar. Fast hennes sambo är ju nederländare och behärskar inte svenska, så jag fick konvertera det till Thunder & Dragons istället. :)

Jag gjorde färdiga rollfigurer åt dem och eftersom äventyret hade en liten dragning åt det mörka, fick de spela en grupp "Property Reclaimers" anförda av Gorthak Groincrusher, en gryle-rackare|härförare. De andra tre medlemmarna i gruppen var en illvätte-nekromant, en vätte-shaman och en kobold-trollkonstnär. Riktiga mammas gossar.

Vi hann inte klart men vi hade otroligt roligt. Och nu vet vi vad de skall spela när de kommer hit till jul. ;)

I övermorgon börjar den årliga spelveckan med min vanliga spelgrupp. Jag lär inte hinna posta om allt vi spelar, men det jag vet än så länge är ett kapitel av Masks of Nyarlathotep (Kairo) och fortsatta äventyr i Sagan om den brinnande himlen, där de är på väg genom ett levande luftskepps inre för att hitta och dräpa biomanten som skapat det. De är grad 27 just nu och närmar sig kampanjens final.
 
I går: Delta Green
Räden mot de ryska agenternas (GRU-SV8) lägenhet, som började dåligt med eldstrid, fortsätter utvecklas till en riktigt dålig dag. Vi lyckas bara nätt och jämnt genomföra operationen utan att oskyldiga skadas eller blir vektorer för skadlig information. Polisen köper våra lögner men är misstänksamma. En agent tvingas möta media (under falsk identitet) men ett lyckat luck-slag innebär att ingen som kan identifiera honom ser inslaget på lokalnyheterna. Det biologiska specimen som rymmer infångas och oskadliggörs tack och lov, men när en stulen hårddisk ska återtas blir en agent biten av stora spindlar och blir ett offer i kampen.
Edit: Och så har vi de två agenterna som hamnade i häktet för att en av dem fick för sig att köpa narkotika för att medicinera en tredje agents mentala ohälsa...
 
Last edited:
Jag ledde Swords of the Serpentine för tre av mina sex spelare under den gångna kvällen. Det var första sittningen av 10-15 stycken i vårt speltest av G. Ryder-Hanrahans kampanjmanus Pillars Built On Sand. Kul och trevligt, rälsat utan att någon var missnöjd.
 
196. Vilddjurets märke (Symbaroum). Bra stämning! Äventyret enligt förväntningarna (vilka iof är sviiin höga).

Vi är nu framme i Thistla fäste och har stött på en del olika grupper. Vi har börjat skrapa lite i historiken, men det tassas mycket på tå för att inte reta upp någon grupp. Men känslan är att förr eller senare kommer det vara omöjligt att undvika. Flåmördaren dräptes (kändes inte helt rätt när vi fått all fakta på bordet) och skallen med kopparkronan krossades.
 
Vi spelade färdigt  Wurm-äventyret Laukis klagan. Culture gaming om neandertalare i istidens sydvästeuropa. Spelet har ganska stort fokus på den dagliga överlevnaden, strapatser i naturen och att tillverka/reparera de få men värdefulla verktyg man har. Rollpersonernas animistiska världsbild gestaltas genom deras olika egenskaper och tabun baserade på totemdjur. Stammarnas relationer och sedvänjor har en framträdande roll.
Det var ett roligt och intressant scenario där vi överlevde i vildmarken, mäklade fred med en grannstam, utförde heliga begravningsriter, och jagade både ibex och bison.
Förhoppningsvis blir det fler äventyr med Svarta flodens stam!
 
Vi spelade färdigt  Wurm-äventyret Laukis klagan. Culture gaming om neandertalare i istidens sydvästeuropa. Spelet har ganska stort fokus på den dagliga överlevnaden, strapatser i naturen och att tillverka/reparera de få men värdefulla verktyg man har. Rollpersonernas animistiska världsbild gestaltas genom deras olika egenskaper och tabun baserade på totemdjur. Stammarnas relationer och sedvänjor har en framträdande roll.
Det var ett roligt och intressant scenario där vi överlevde i vildmarken, mäklade fred med en grannstam, utförde heliga begravningsriter, och jagade både ibex och bison.
Förhoppningsvis blir det fler äventyr med Svarta flodens stam!
That sounds like a super awesome experience.
 
I veckan spelade vi färdigt Tjurmannen från Kungsskär. Det tog oss 14 spelmöten.

I sann Call-anda överlevde bara en karaktär (inte min), och den karaktären var medvetslös sista halvan av "slutstriden". Så ingen överlevare vet vad som egentligen hände.

Vår grupp uppskattade verkligen äventyret.
 
Har spelat en variant av Good Society: a Jane Austen rpg där vi spelade hobbitar.
"Sense & Second Breakfast"

Vi körde 1 session med att göra karaktärerna och sätta upp delar av settingen. Sedan 3 sessioner där vi spelade ut diverse saker. Mycket kaos.

Vi började med en marknad i byn. En hobbit (Ponto Chubbs) från en annan by längre bort kom på besök och stötte ihop med en hobbittess (Esmeralda "Merry" Diggle) som var djupt ångerful för att hon råkat förstöra relationen mellan den manliga hobbitten och en fd vän till henne (Everarda Took) för 10 år sedan. En get hade ätit upp kärleksbrevet hon skulle leverera, och hon råkade säga det så väninnans föräldrar hörde det varvid de såg till att resa hem. Min huvudkaraktär (Reginald Diggle) var storebror till Merry och försökte hitta någon passande person som hon skulle kunna gifta sig med. Han hade viss rivalitet med Damanta Hornblower. både ville hela tiden visa sig vara den bästa hobbiten. I det här fallet var det en dance-off under marknaden. För er som vet Bransle Gay dar musikerna spelar snabbare och snabbare och dansarna skall visa upp sin virilitet. (ringdans med enkla steg och höga sparkar)

Vi hade även en tebjudning som Merry arrangerade, och hon hade gjort upp med Ponto att de skulle spela ett spratt med Everarda. Det gick inte så bra. Drama med missförstånd om känslor mellan Everqarda och Ponto skedde i köket, och det var upp till Reginald att försöka rädda situationen och agera som den perfekta värden. Merry hade bakat pajer som var lite väl kryddstarka. slutade med att Adamanta och Reginald åt en av dessa och båda sedan raskt sprang ner till floden för att svalka sig efter hettan. De kom överrens om att för bådas värdighet så skulle de aldrig nämna incidenten med pajen.

Merry insåg dock efteråt att hon hade verkligen ställt till saker så hon bestämde sig för att lämna byn och ge sig ut på äventyr i Shire för att baka pajer. Reginald var upprörd över detta och sprang ihop med Adamanta som hjälpte honom leta efter henne. de stannade naturligtvis till på värdshuset "The Ninth Ring" för att får Second breakfast. Världshusvärldens dotter Adaldrida "Addy" Goodbody trode att hon skulle kunna få mass apenagra genom att gifta sig med Ponto såp hon skulle kunna öppna ett eget världshus. Visade sig att han dock inte hade mcyket, och han ahde bara känslor för Everarda. Han och Everarda försonades och beslöt att gifta sig efter en del förvecklingar som involverade en "loving spoon". Slutade även med att Reginald och Adamanta gifte sig, och Merry sedan lämnade byn för att ge sig ut på äventyr..

Vi körde med konstant möjlighet för brevskrivning via discord under spelet. spelade 1 session i veckan. det gjorde att vi hade saker i bakgunden som var kaos. Ex en maid (Marigold Cotton) till Merry som skrev och klagade till Everardas gamal Nanny som var tjäsntefolk hos familjen Took. Marigolds äldre bror, som var en tidigare affärsbekant till Reginald försökte dra in honom i en get-rich-scheme i form av ett pyramidspel.

edit:
Merry och Reginald hade background "New Money", och rollerna "The Meddler" respektive "The Cornerstone
Ponto hade background "Foreign" och rollen "The New Arrival"
Adamanta hade background "Military" och hade rollen "The Socialite"
Everarda hade background "Old Money" och hade rollen "The Heir"

Flera karaktärer kan ha samma bakgrund, men rollerna är unika.

Vi konstaterade att inga andra raser i Middle Earth utom möjligtvis människor hade funkat i spelet.
 
Last edited:
Igår spelade vi klart sista delen av Another Bug Hunt till Mothership och tackade samtidigt av en spelare som varit med i min spelgrupp sedan nuvarande konstellation startade, alltså för lite mer än 7 år sedan, som hoppar av pga flytt.

Det var ett fantastiskt spelpass på alla sätt, läskigt, spännande, dramatiskt, kaotiskt och fantastiskt.

Fy fan vad det är kul att spela rollspel alltså!
 
Igår spelade vi klart sista delen av Another Bug Hunt till Mothership och tackade samtidigt av en spelare som varit med i min spelgrupp sedan nuvarande konstellation startade, alltså för lite mer än 7 år sedan, som hoppar av pga flytt.

Det var ett fantastiskt spelpass på alla sätt, läskigt, spännande, dramatiskt, kaotiskt och fantastiskt.

Fy fan vad det är kul att spela rollspel alltså!
Gud vad sugen jag är på att spela mer Mothership. Har spellett det exakt en gång och älskade det, sen har det bara inte blivit av igen.
 
Gud vad sugen jag är på att spela mer Mothership. Har spellett det exakt en gång och älskade det, sen har det bara inte blivit av igen.

Älskart!

Reglerna är inte fantastiska, men de är inte svårhackade om det är så.
Styrkan med spelet är ju helt klart dess implicita setting, SL handledningen och de fantastiska äventyren!
 
Älskart!

Reglerna är inte fantastiska, men de är inte svårhackade om det är så.
Styrkan med spelet är ju helt klart dess implicita setting, SL handledningen och de fantastiska äventyren!
Helt klart modulerna och viben som är den stora styrkan. La till Gradient Descent till min backning av Wages of Sin. Har den digitalt sen innan och är duktigt sugen på att köra.
 
We set up for Mutant89. The setup is a (currently underpaid and understaffed) independent security agency, tasked with keeping an eye on budding terrorist threats and whatnot.

The initial mission involves a new drug appearing on the streets, causing massive mental overloads. They did some basic investigation and we had fun discussing how the characters were disguising themselves, as one of the players suggested that the current fashion trend in the CITY was "faux retro 80s".

Part of the idea is that the resources, gear and money they have available will be increased as they complete more missions.
 
Back
Top