Förvånande gräsrotsfinansiering

Samtidigt är det lätt att jämföra äpplen och päron. Kikar man på större internationella svenska kickstarterkampanjer så är andelen backare från Sverige runt 5-15% av totalen. Coriolis, med nästan 7000 backare, hade "bara" 423 från Sverige (vi får ju anta en bunt expats med, så säg 500).

Det krävs DoD, Mutant eller liknande för att komma över 7-800 backare.

Sverige har "per capita" en väldigt stor grupp aktiva rollspelskickstarterbackare (det var ett ord). Globalt talar ca 10.5 miljoner människor svenska, någon halvannan miljon fler än antalet med svenska som modersmål. Detta medans 400 miljoner människor globalt har engelska som modersmål, och språket talas av ungefär ytterligare en miljard människor. Utifrån det perspektivet är det rejält imponerande att svenska utgivare ändå skapligt regelbundet kan mönstra 500 backare till sina projekt.

De flesta rollspelskickstarters drar betydligt mindre publik än så, och även flera av de aktörer som anses stora och har välkända spel har svårt att få in några större volymer. Fria Ligan är ju i princip marknadsledande när det kommer till att mönstra backare till sina kickstarters, och antalet rollspelsutgivare som relativt konsekvent kan dra 5000+ backare till sina kampanjer, i vart fall utanför 5e-sfären, är lätträknad.

Ur det perspektivet är 500+ backare till spel som Neotech Edge och Call of Cthulhu Sverige enormt stort, och att supplement som Lund drar ihop 450 backare och Ereb Altor över 670 är helt otroligt.
 
Misstänker att kanske iaf Riotminds Ereb Altor borde vara med på listan. Var kanske något oklart under kickstartern men kom iaf regler och komplett system för att skapa karaktärer i den boxen. 528 Backare varav 474 i Sverige. https://www.kickstarter.com/projects/riotminds/ereb-altor/description.

En annan kandidat är Freeway Warrior som startade en kickstarter för soloäventyrsböcker men som låste upp ett rollspel som stretch goal. Av den anledningen kan det nog bli svårt att ta backarsiffror rakt av då inte alla backade för rollspelet. https://www.kickstarter.com/projects/1152089861/freeway-warrior/description
 
Sverige har "per capita" en väldigt stor grupp aktiva rollspelskickstarterbackare (det var ett ord). Globalt talar ca 10.5 miljoner människor svenska, någon halvannan miljon fler än antalet med svenska som modersmål. Detta medans 400 miljoner människor globalt har engelska som modersmål, och språket talas av ungefär ytterligare en miljard människor. Utifrån det perspektivet är det rejält imponerande att svenska utgivare ändå skapligt regelbundet kan mönstra 500 backare till sina projekt.

De flesta rollspelskickstarters drar betydligt mindre publik än så, och även flera av de aktörer som anses stora och har välkända spel har svårt att få in några större volymer. Fria Ligan är ju i princip marknadsledande när det kommer till att mönstra backare till sina kickstarters, och antalet rollspelsutgivare som relativt konsekvent kan dra 5000+ backare till sina kampanjer, i vart fall utanför 5e-sfären, är lätträknad.

Ur det perspektivet är 500+ backare till spel som Neotech Edge och Call of Cthulhu Sverige enormt stort, och att supplement som Lund drar ihop 450 backare och Ereb Altor över 670 är helt otroligt.

Exakt. Det var min poäng. Att nå 800-1000 svenska backers är en otrolig bragd och att "bara" nå hälften är absolut inget misslyckande. Jag tror dessutom att etablerade varumärken som ex Eon har hyfsad butiksförsäljning.
 
Apropå inget noterar jag att Arkand & Magiboken samlade 1326 svenska backare. Det skulle placera den som 2a i antal bakom grundspelet Drakar och Demoner av Fria Ligan (3849) och precis för Riotminds DoD Retro (1320, @luddwig har fel i sin tabell här).
 
(1320, @luddwig har fel i sin tabell här)
Har jag? Om jag minns rätt ska tabellen ange "totalt antal backare" för produkter enbart på svenska, och "backare från Sverige" för produkter som gräsrotsfinansierades på flera språk samtidigt. Och DoD retro, som enbart gavs ut på svenska, hade 1435 backare totalt.
 
Just det. Det är det där med språken.
Ja, de ställer till det lite. Men siffrorna bör ändå vara hyfsat korrekta och jämförbara. För övrigt börjar det väl vara dags för en uppdaterad tabell så här fem år senare. Kanske att jag tar itu med det när vädret blivit svalare så jag orkar tänka.

Edit: Såg nu att jag hade gjort en ny lista 2024 så då känns en uppdatering inte lika relevant.
 
Last edited:
Ja, de ställer till det lite. Men siffrorna bör ändå vara hyfsat korrekta och jämförbara. För övrigt börjar det väl vara dags för en uppdaterad tabell så här fem år senare. Kanske att jag tar itu med det när vädret blivit svalare så jag orkar tänka.
Du har en från 2024 på sidan 10.
 
Från 981 för EON4 på Indiegogo. Är det ett allvarlig tapp vi ser?

Ja det är ett tapp. Men svårt att veta varför. Kanske inte tillräckligt stor skillnad?

EONiterna har blivit gamla och det har inte fyllts på underifrån?

Hade varit coolt att få datan om några år hur bra EON5 har sålt. Så man skulle kunna jämföra med 4an
 
Ja det är ett tapp. Men svårt att veta varför. Kanske inte tillräckligt stor skillnad?

EONiterna har blivit gamla och det har inte fyllts på underifrån?

Hade varit coolt att få datan om några år hur bra EON5 har sålt. Så man skulle kunna jämföra med 4an

För egen del var eon 4 ett rätt stort avsteg i ton från eon 1-3. Iof hade eon över tid skiftat från en ganska ljus fantasy värld till mer fokus på mörkret men när jag fick hem och läste eon 4 kände jag att det inte längre var samma spel jag en gång fastnat för varför jag i och med drt slutar köpa eon böcker. Att magin är splittrad i ett stort antal böcker har fått mig att stå fast vid mitt beslut.

Jag har efter detta faktiskt kört en kampanj i eons spelvärd men basserat på de gamla böckerna jag redan hade.

Så sammanfattningsvis, tonen har blivit mörkare än jag föredrar för fantasy.
 
Det man får komma ihåg är att när Indiegogo-kampanjen för Eon 4 gick våren 2014 så var både svensk och internationell rollspelshobby i stort på väg tillbaka efter en rätt lång period av dvala, det fanns ett enormt sug efter nya rollspel (eller nyutgåvor av gamla) och nostalgimaskinen hade inte betat av vartenda möjligt och omöjligt IP än. Crowdfunding var något väldigt nytt och det var på sin höjd bara en handfull svenska rollspel som överhuvudtaget hade testat (om något alls?) innan Eon 4.

981 backare för en svensk crowdfundingkampanj är fortfarande idag 10+ är senare extremt mycket.
 
Inser att jag borde ha tagit med årtal i tabellen. Då hade den kunnat ge ett hum om utvecklingen över tid. Som @adrian_of_arcane_lore är inne på verkar det rimligt att Eon 4 kom vid en lämplig tidpunkt och det - eller motsatsen - kan såklart ha stor inverkan på antalet finansiärer.
 
Inser att jag borde ha tagit med årtal i tabellen. Då hade den kunnat ge ett hum om utvecklingen över tid. Som @adrian_of_arcane_lore är inne på verkar det rimligt att Eon 4 kom vid en lämplig tidpunkt och det - eller motsatsen - kan såklart ha stor inverkan på antalet finansiärer.
Intressant att notera också att av 981 backers drog de in 770k 2014
Den nya Kickstartern med 393 backers drog in 825k

Beloppen är alltså i ungefär samma nivå. Betyder det att potentiella backers avskräcktes av högre priser eller att priserna var ovanligt låga 2014?
 
Intressant att notera också att av 981 backers drog de in 770k 2014
Den nya Kickstartern med 393 backers drog in 825k

Beloppen är alltså i ungefär samma nivå. Betyder det att potentiella backers avskräcktes av högre priser eller att priserna var ovanligt låga 2014?
Inflationen inräknat. 770 = 1020

2024 drog alltså in cirka 80% av totalen men med 40% av backers.
 
2024 var snittet 2100 SEK/backer (utan inflation) dvs 825000/393
2014 vad snittet 1031 SEK (inflation inräknat) dvs 1070000/981 (784 SEK utan inflation)

Så i dagens penningvärde så var det dubbelt per backer.

Detta är tvåeggat. Å ena sidan är där färre potentiella personer att sälja expansioner till. Å andra sidan så är de som är intresserade kanske mer villiga att köpa allt.
 
2024 var snittet 2100 SEK/backer (utan inflation) dvs 825000/393
2014 vad snittet 1031 SEK (inflation inräknat) dvs 1070000/981 (784 SEK utan inflation)

Så i dagens penningvärde så var det dubbelt per backer.

Detta är tvåeggat. Å ena sidan är där färre potentiella personer att sälja expansioner till. Å andra sidan så är de som är intresserade kanske mer villiga att köpa allt.
Det är svårt att räkna på inflationens faktiska påverkan på folks konsumtionsmönster också, eftersom löner i olika sektorer ökar olika och inflationen slår olika på olika varor.

Det är inte heller säkert att det är samma personer som backat; någon som hade noll inkomst 2014 kan ha en medianlön idag och bestämma sig för att backa. Någon som hade medianlön 2014 kanske fortfarande har det idag men har fler familjemedlemmar och ett bolån. Några hundra personer är inte ett tillräckligt stort urval för att se om det finns en faktor som har en generell påverkan.
 
Back
Top