Mest overkill bakgrunds arbete ni gjort för en kampanj?

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
20,298
Såg den här grejen:

BF4AAB10-0477-490D-AFAF-EC3B2A6ACAC8.jpeg


Och tänkte på den där gången jag skrev 10k ord om hur olika källor till superkrafter interagerar metafysiskt, var olika superserum kommer från, hur den svarta marknaden för magi ser ut och vilka psykologiska problem olika krafter kan leda till. Och sedan använde jag inget alls av det! Inte en enda jäkla grej.

Vad är det mest overkill onödiga ni förberett till ett rollspel?
 
Jag läste Undergångens arvtagare till Mutant, totalt 900 sidor, kanske 2-3 gånger samt Zoonernas Zoologi (urk).

Vi spelade klart detta på sju spelmöten. Visst, sista tredjedelen övergav vi då kampanjmaterialet föll samman och vi fick till ett bra slut i ett tidigare skede.
 
Last edited:
Inför att jag skulle spelleda Upsalasvitens första del Mörkret mellan stjärnorna saknade jag information om hur en typisk diet kunde se ut i början av 1900-talet, så jag mejlade gastronomen Edward Blom (som argt svarade att han var föräldraledig) och Richard Tellström, docent i måltidskunskap, (som var betydligt mer hjälpsam). Jag fördjupade mig i olika matsedlar och kokböcker och kunde vid spelmötet stolt presentera "ni äter pyttipanna till lunch!".
 
Inför att jag skulle spelleda Upsalasvitens första del Mörkret mellan stjärnorna saknade jag information om hur en typisk diet kunde se ut i början av 1900-talet, så jag mejlade gastronomen Edward Blom (som argt svarade att han var föräldraledig) och Richard Tellström, docent i måltidskunskap, (som var betydligt mer hjälpsam). Jag fördjupade mig i olika matsedlar och kokböcker och kunde vid spelmötet stolt presentera "ni äter pyttipanna till lunch!".

Ändå fint att det var en välresearchad pyttipanna!
 
Till Eon 2 eller om det var 3 så körde vi en superkampanj där varje spelare styrde ett land i mundana och skulle kriga mot varandra för att samla ihop X antal magiska pärlor. Skapade hela system för ekonomi, fältslag, rustning av arméer, fortifieringar. Massor med SLP rådgivare för varje samt formulär för var som hände under varje spelaren tur.

Som mest var det nog 5-6 spelare som turades om att sitta med mig som SL medan de andra hängde i ett annat rum. Under fältslag så kunde de vara flera men kommer ihåg att jag även satt själv och gjorde massa beräkningar för vem som van.

Galet massa mikromanagment men det var kul och episkt.
Kommer inte ihåg hur länge det tog men var många kvällar efter plugget.
 
Jag tycker att nästan alla Call of Cthulhu-äventyr/kampanjer som jag eller min sambo spelleder innebär att vi lägger 5-10 gånger så mycket tid på research och bildsökning, än vi faktiskt lägger på att spela :p När man lagt flera timmar på att hitta en bild på en interiör från ett hotell i Uddevalla på 1920-talet, hittar en bild från ett hotell i Trollhättan, men letar vidare för att Uddevalla och Trollhättan ju inte är samma sak :ROFLMAO:
 
För min del måste det vara Altdorf-kartan.


Fast å andra sidan har fler andra WFRP-spelare haft stor glädje av den så allt arbete kanske inte var helt i onödan. Men frågan är om "effekten" motsvarar insatsen. :D
 
Gissningsvis äventyret Tidskuben till Eon, där jag lusläste gamla Thalamur-modulen och korsrefererade till andra gamla moduler, samt faktiskt skapade två handouts. Ca 40 förberedda SLP (men oftast bara en rad eller två beskrivning).
 
FANTASTISK FRÅGA!

Jag har generellt en tendens att jag vill beskriva hela landet, alla län, alla byar och vägar, hur många byar finns i länet= 200, genomsnittlig befolkninng är 200 = 40000 invånare (ofta mer komplext än så 10 byar a 300, 100 byar a 200 oh så 450 byar a 100osv...) för hela landet samt utväderaom befolkningstäthet per län är rimligt och hur stor arme det sedan är rimligt att olika aktörer kan uppbåde osv osv osv....

Mitt "problem" (det är ju KUL!!!) är att jag ofta fastnar i detta
 
Det klassiska är ju att ha kartlagt folkvandringar under tusen år, teckna ner kulturella influenser mellan folkgrupper och hur det påverkat språk, kläder, bilder/mönster, skriva ett fiktivt språk och sånt där världsbyggande.
Tolkien Style !
 
Jag har hundratals sidor AI-sörja som gjordes för Kuf Texas-kampanjen.

Varje gång vi preppar Burning Empires känns som det är dåliga proportioner mot det faktiska spelandet. Men det är nog för att folk hoppar av Burning Empires-kampanjer med mig. Hade man spelat dem till slutet så hade förberedeleserna nog känts proportionerliga.
 
Back
Top