Nytt rollspel eller mer material ?

marknadskrafterär ju representerade av oss här i tråden. det är vi som köper, ingen obestämbar marknad som på börsen.
Det var därförjag skrev kommentaren om att tråden inte verkar representativ för de påstådda marknadskrafterna...
De som skriver här är inte det minsta representativa för den breda rollspelsmarknaden, nej.
 
Mer material, men marknadskrafterna belönar nya rollspel i stället, och då blir det så.

Jaa, jo, kanske men det verkar som att marknadskrafterna i Sverige är…extra kapitalistiska?

I kapitalilsmens urmoder - de anglosaxiska länderna - så sprutar det ut moduler till spelen. Dnd, Pathfinder, CoC, warhammer fantasy osv etc. De största spelen är också alltid de som får mest moduler.

Om marknadslogiken ALLTID är att bara pumpa ut nya spel så är många av de brittiska och amerikanska förläggarna sämre marknadskapitalister….
 
Är det inte lite risk feltänk att säga att grundregler säljer bättre än spel.
Nä, det tror jag inte. Däremot behövs en viss mängd moduler för att stödja spelet så att folk faktiskt köper grundspelet, där pengarna finns.

Det är anledningen till att rollspelsspeltillverkare är så extremt öppna med fanprodukter så länge det inte gäller regler (Chaosium tillåter inte regelmoduler och Fria Ligan tillåter dig inte att ta modifiera något i grundspelet) - kan man få andra att supporta spelet så att man kan sälja grundspel och dra in pengar där är det perfekt.
 
Alltså allt detta snack om marknadskrafter… Är det så många makare i sverige som skapar rollspel som företagsidé och efter marknadsmässiga principer?

Ligan — kanske.

Annars skulle jag säga att vi som är makare i det här landet i första hand skapar det vi tycker om att skapa, snarare än utifrån en tanke om vad som ska sälja bäst. Vi är ju ett gäng hobbyknypplare mest hela bunten.
 
Liten reflektion från hur jag har förändrats.

Förr: jag ville ha material som expanderade reglerna, gav mer val, fler saker att pilla med på min rollperson.

Nu: Jag kunde inte bry mig mindre om regeltillägg (undantag PF2, där kan jag tycka det är intressant men det är på grund av spelets premisser). Exempelvis nu när jag köper Shadowrun böcker, böcker som ger mer saker och regler hamnar längre ned på listan, än böcker som handlar om de tio största företagen och olika scenarion. Samma när jag läser böcker nuförtiden, jag har typ slutat läsa speldata som presenteras i värden, i monster böcker har jag endast börjat läsa om monsters habitat, temprament osv. Speldata i form av värden får mig mer att somna.
 
Historiskt var GURPS-moduler ofta så välresearchade att man kunde köpa dem som bakgrund till annat i samma genre, som ett exempel.
Och att spelare köpte "sin" klanbook till Vampire även om de inte hade spelet var väl en del av hela upplägget?
 
Gammal data (innan e-handeln slog igenom); har läst att en expansion (bräd-/rollspel) normalt säljer som 30% av grundspelet.
 
Jag föredrar normalt en levande produktlinje framför nya produktlinjer. Men det betyder ju inte att jag tänker köpa allt som släpps i den produktlinjen, utan jag kommer plocka det som intresserar just mig.

Jag kan tänka mig att det där sista inte är särskilt ovanligt bland andra, i synnerhet efter ett tag när de kanske börjar inse att de inte spelar spelet, utan att det bra tar upp mer och mer plats i bokhyllan. Så jag kan förstå varför det som spelskapare kan vara mer attraktivt att släppa ett helt nytt spel i stället för att starta om cykeln.

Men jag föredrar fortfarande levande produktlinjer.
 
Gammal data (innan e-handeln slog igenom); har läst att en expansion (bräd-/rollspel) normalt säljer som 30% av grundspelet.
dvs det kan fortfarande vara lönsamt men pga lägre upplaga per styck så måste man ha lite bättre marginal (större skillnad mellan kostnad och pris) för att det skall vara länsamt och om man säljer 4 expansioner så har de redan tillsammans sålt mer än grundspelet
 
Drar till med en till TYCKA fråga.
Tyck vad ni vill men respektera att vi får tycka olika

Jag vill ofta ha mer material till existerande rollspel än nya rollspel, men det verkar som om skaparna ofta helst vill skapa nya spel och regler.
De verkar sälja bättre med så jag kanske är i minoritet?

Det jag oftast vill ha (ex ToR, Symbaroum, Drakar och Demoner är kanske ett undantag-lite regler och kommer mycket 3e part nu, Svärdet Sång, och gamla DoD) är länder, län/områden med frön, samtäventyr, gärna äventyrslandskap men även jättekampanjer som Törnettronen. Jag saknar sällan regler, yrken mm (om de saknas så hittar jag lätt på själv), inte heller super sugen på nya varelser /raser om de inte har en geografi modul med så att säga

Vad tycker ni och vad köper ni? Nya spel eller nytt material? Om material - vilken sorts ?
Innan vi slutade med Symbaroum (en tredjedel in i Väktarens Vrede) så kommenterade en i spelgruppen nåt i stil med "det här känns som en värld som hade varit toppen i högstadiet när det fanns obegränsad tid till att läsa in sig på setting och leva sig in i miljöer".
Och det passar bra som kommentar på hur troligt det är att jag kommer köpa tilläggsmaterial till rollspel. Jag är inte målgruppen på världsböcker (och högst troligen inte på jättekampanjer heller).

Ge mig en grundbok som går att köra med och så blir det bra så. Det är höga odds på att vilket spel det nu än är så kommer det köras en vända och sedan är vi nöjda med det och ställer upp det i hyllan igen.

Det enda spel som återkomms till om och om igen är Call/Trails of Cthulhu, men då är det scenarion snarare än världsinfo som lockar.
 
Både och. Jag har i huvudsak kört GURPS, där jag har ett regelsystem, och i princip regelfria världar till det. Jag har ytterst sällan köpt flera böcker till en värld, utan gått på mängd snarare än detaljer.
 
Beror på.

Det enkla korta svaret är att jag vill ha bra material, sedan spelar det mindre roll om det är regler, äventyr, grundbok. etc. Är det välskrivet och tillför något NYTT så är det värt att läsa.

Jag vill betona "NYTT". Det jag inte vill se mer av är nya versioner av spel som egentligen inte tillför något som verkligen är nytt och innovativt. Jag vill inte läsa om samma spel (och dess moduler) om och om igen när det bara är lite modifierat (ja, ADD/DnD jag tittar på dig!).

Sen är det så klart så att olika typer av moduler tilltalar mig olika mycket (men som sagt så är kvalitén på produkten viktigare). Någon form av rangordning:
1. Grundboken. Här finns grundtanken och själva kärnan i både regler och värld. Det är oftast bara det jag vill åt. Läser sällan mer om det inte är något jag verkligen fastnar för.
2. Världsmoduler. Om det är en värld jag gillar så vill jag ha mer av den. Nya områden, fördjupning av raserna, religionerna, platser, etc. Är världen lite sämre från början (grundboken) så vill jag inte läsa mer moduler om den.
3. Första monsterboken. Vill bara ha en. Eventuellt också första magiboken om det inte är inkluderat i grundreglerna. Det är i första boken av dessa som det göttiga kommer med, sedan blir det bara inflation och slöseri med tid.
4. Riktigt bra kampanjer. En riktigt välgjord fet kampanj är något jag gärna tar till mig och jag tyckte att världen var bra till att börja med. Var världen inte bra så är jag oftast inte intresserad.
5. Regelmoduler. Om reglerna var bra från början så kan jag vara intresserad av fördjupningar inom vissa områden. Här väljer jag bara ut godbitarna.
6. Äventyr. Egentligen inte intresserad eftersom jag har överskott på äventyrsidéer själv. Bara kul om det är något exceptionellt bra (vilket det aldrig är).
7. Mera magiska föremål, skatter, monster, etc. Bläh! Typ 1% nyttig innehåll, resten är bara slöseri med tid.
8. Medelmåttiga eller sämre kampanjer. Vill inte ha alls, bara slöseri med tid.

Generellt material halkar ner ett flertal snäpp på min lista. Jag gillar material som är ordentligt förankrat i världen med en fet ankare och tjock kätting. Undantaget är korta idéer/tankar/uppslag som jag kan bearbeta vidare själv (det är även sådant jag gillar mest att skriva).
 
Back
Top