Feature creep

mardak

Veteran
Joined
6 Feb 2023
Messages
175
Har ni några tips på hur man undviker ni att man hela tiden lägger till nya saker vilket gör att det aldrig blir klart? Tycker det är lätt att det blir att man vill få med alla coola saker och tillslut har visionen blivit rörig och inte lika tydlig som den en gång var. Dessutom blir det som sagt aldrig klart. Det blir någon form av korvtårta av det.
 
Fantisera om ditt nästa projekt. Skriv ner alla idéer du kommer på som är bra, men som inte passar med det projekt du håller på med just nu. Då kommer du förhoppningsvis att bli mer motiverad att göra klart det du håller på med, för att kunna förverkliga även de idéerna.
 
Den första viktiga tanken är: "Det här är inte det enda spelet jag kommer att skriva". Då inser man att man inte måste pressa in allting, eller göra just det här spelet perfekt. Det blir enklare att renodla och kapa bort saker.

Nästa grej är att tidigt skapa en struktur för en tänkt grundbok. Jag gör hierarkiska punktlistor med kapitel och vad jag vill ha i varje kapitel. Kommer jag i efterhand på fler grejer jag vill ha in så försöker jag se till så min första tanke är "kan jag lägga det i en expansion istället".
 
Den första viktiga tanken är: "Det här är inte det enda spelet jag kommer att skriva". Då inser man att man inte måste pressa in allting, eller göra just det här spelet perfekt. Det blir enklare att renodla och kapa bort saker.

Nästa grej är att tidigt skapa en struktur för en tänkt grundbok. Jag gör hierarkiska punktlistor med kapitel och vad jag vill ha i varje kapitel. Kommer jag i efterhand på fler grejer jag vill ha in så försöker jag se till så min första tanke är "kan jag lägga det i en expansion istället".
Bra tips, det ska jag testa.
 
Har ni några tips på hur man undviker ni att man hela tiden lägger till nya saker vilket gör att det aldrig blir klart? Tycker det är lätt att det blir att man vill få med alla coola saker och tillslut har visionen blivit rörig och inte lika tydlig som den en gång var. Dessutom blir det som sagt aldrig klart. Det blir någon form av korvtårta av det.
Det är väl bara att ha skapa två foldrar eller dokument. En som är grundbok och en som är expansion.

Alla idéer är inte bra. Skriv ned dom men du behöver inte inkludera dom.

Ställ dig den kritiska frågan: Måste detta finnas för att kunna spela spelet?
 
Last edited:
Det är väl bara att ha skapa två foldrar eller dokument. En som är grundbok och en som är expansion.

Alla idéer är inte bra. Skriv ned dom men du behöver inte inkludera dom.

Ställ dig den kritiska frågan: Måste detta finnas för att kunna spela spelet?
Tycker det inte är så bara. Det är en talang i sig att döda sina älsklingar och prioritera och lista ut vad som måste vara med från start och vad som kan prioriteras till senare. Precis som med allt annat kräver det träning och kunskap.
 
Tycker det inte är så bara. Det är en talang i sig att döda sina älsklingar och prioritera och lista ut vad som måste vara med från start och vad som kan prioriteras till senare. Precis som med allt annat kräver det träning och kunskap.
För mig är speltestet väsentligt. Där ser jag direkt vad jag behöver för att komma igång. Jag kan inte tänka mig längre att skapa spel, som jag faktiskt vill släppa, som jag inte har skapat via speltest. Det sparar något enormt med tid.

Det kräver förvisso att man har kunskapen, det är sant, och det är väldigt få rollspel som faktiskt har blivit speltestade på rätt sätt.

 
Härlig känsla att få fler idéer än man behöver : )

Jag tycker att Minimum Viable Product (MVP) är ett bra mål. Vad måste vara med för att spelet ska fungera som jag tänkt? Allt annat lägger jag åt sidan så länge. Efterhand kan vissa bitar få komma tillbaka, men det mesta sparar jag till en senare bok eller mini-pdf.

Däremot har jag ofta det motsatta problemet: hur kan jag förenkla och göra allting mer rationellt och elegant? Hur får jag ut mesta möjliga av minimalt antal regler och ord? Comae Engine krävde tre kasserade manuskript innan jag skrev den slutgiltiga versionen på några dagar. Min tunnaste bok tog längst tid att bli klar med.

Den processen passar inte för alla spel, men det var en nyttig övning. Och delvis har den påverkat mina senare projekt.
 
A technique I use is the Kill List. When you reach the point where the core elements are all in place and its time to get serious, write out a list of everything that at that moment, you would like to include. This can be just keywords or you can get pretty specific.
Write it physically on paper.
Once it is done, you can either:

Delete things from the list (Fuck it, this wont fit)
Or add them to the game and then delete them.
You cannot add anything else.
 
Deadline är ett mindre problem men hur tusan skaffar man en redaktör (om man inte kan betala)?
Den nöten har jag inte lyckats knäcka. Min bästa teori är att ha en kompis som bollplank som tycker att man tar för mycket tid från kampanjplaneringen och därför suckar djupt när man berättar om nya saker som "måste" in.

I grunden handlar det om att prioritera. Håll alltid en strikt prioriterad lista med föreslaget innehåll och skriv alltid på det som är högsta prioritet. När det är bra nog* så tar man nästa punkt.

Det är okej att lägga till nya punkter och det är okej att prioritera om, men man måste ha allt prioriterat och följa regeln ovan.
 
Tycker det inte är så bara. Det är en talang i sig att döda sina älsklingar
Eftersom det är ett spel: om du inte behöver det för att spela spelet kan det kapas bort. Ja, specifika yrken. Ja, till och med länder. Ja, även folkslag. När du är klar med detta frågar du dig vad du har för spel och om du kan ha kul med det (om det uppfyller dina designmål). Om svaret är "ja" så släpper du det.
 
Back
Top