Quadrante
Grisbonde
Ni som brukar möta nya spelare och introducerar dem till rollspel, vad är era erfarenheter?
Vad förvånar er, vad brukar måsta förklaras?
Vad förvånar er, vad brukar måsta förklaras?
Detta är intressant. Nåt som spelare med erfarenhet också kan fråga sig och ha olika åsikter om. ”Spelar vi nu, eller sitter vi bara och pratar inför spel?!”När börjar själva spelet?
Det är detta som är spelet. Vi bara sitter och pratar.
Här önskar jag att rollspelare var mer lyhörda och insåg att detta är saker som faktiskt utvecklar vårt spelande; att finna nya sätt att spela rollspel på.Vad får du bestämma och vad får SL bestämma
Många vill hitta på vad SLP:erna säger och gör.
Jo asså, det finns ju massor av spel som luckrar upp den uppdelningen och jag har spelat många av dem. Men om det nu är ett väldigt trad-speligt spel vi kör så kan det finnas en poäng i att inte helt kasta ut alla konventioner.Här önskar jag att rollspelare var mer lyhörda och insåg att detta är saker som faktiskt utvecklar vårt spelande; att finna nya sätt att spela rollspel på.
Ja, en anekdotisk historia, då det skedde bara en gång, men vi körde Once Upon a Time på en efterfest och icke-rollspelarna var asgrymma på att berätta sagor. För mig har kortspelet varit en absolut smidigaste ingången till rollspel jag någonsin varit med om (Ja, det spelet är rollspel för mig).Edit: just detta är en lustig sak när man spelar med barn då de är vana att köra hitte-på-lekar och gör det hela tiden. Och där den största skillnaden mellan det och rollspel är att man inför en massa märkliga begränsningar.
Av alla dessa anledningarna tycker jag att Fiasco är så himla bra för vuxna nybörjare.Jag har kört senaste 20 åren på konvent och då fått en hel del nybörjare.
Tärningstyper
Jag har velat köra mer och mer med bara vanliga tärningar eftersom då slipper jag förklara saker som 3T8.
Göra rollperson
Det är så bakvänt att göra en rollperson eftersom spelaren inte vet vad mekaniken ska användas till. Hur ska man förklara färdighet utan kontext? Det är jätteskumt. Om vi börjat spela och blivit bekväma i det hade det varit enklare att väva in mekanik allt eftersom. Det är så jag kör med erfarna spelare när det kommer till nya spel. Det enda jag går igenom i början av spelmötet är hur man slår ett slag.
Spelledare
Minns när vi körde på NärCon och cosplayarna frågade mig "Ska inte du ha någon roll?" när jag körde ett spelledarstyrt spel, eftersom dom aldrig kört med spelledare i sina tidigare möten med oss.
Shameless plug here, skulle säga att den podd jag är med i, Rollspel Bortom Gränserna är ett bra val - inte för att den fokuserar på att lära ut regler, utan för att vi tenderar att fokusera på historien som sker tack vare reglerna (klipper bort det mesta av regelpratet utom just tärninggslagen) så en lyssnare för följa en story och dess karaktärer, med lite tärningsslag och imporivserade dialoger och handlingar.Vilka Actual Plays är bra som intro för nya spelare? (Critical Role gills inte)
Det är väl rejält indiviuellt, men att observera folk som spelar för att få ett humm om hur det funkar är inte en dålig idé. Jag skulle dock hoppas att den nya spelaren också blir varse om olika spelstilar och typer, för att få en god uppfattning om de möjligheter som finns.Är actual-play bra för nya spelare? Varför?
Är actual-play bra för nya spelare? Varför?