Vilka bra introäventyr finns till svenska rollspel?

Jag vet inte om Chock-äventyret Skräck i Warwick House är ett fantastiskt bra äventyr, men det är en väldigt bra introduktion till hur man spelar rollspel.
 
Jag vet inte om Chock-äventyret Skräck i Warwick House är ett fantastiskt bra äventyr, men det är en väldigt bra introduktion till hur man spelar rollspel.
Jag kommer ihåg att jag inte tyckte att lösningen kändes som något som framkom genom äventyret.
 
Jag kommer ihåg att jag inte tyckte att lösningen kändes som något som framkom genom äventyret.
De tre gånger jag spelledde äventyret så fattade spelarna precis vad de skulle göra för att döda spökena utan att jag behövde ge några extra ledtrådar, så det kändes väldigt tydligt.
 
Vinterskogens hemlighet är ett jättebra introduktionsäventyr! Det är tydligt och pedagogiskt upplagt. Lagom kort och lagom fritt. Och det introducerar och konkretiserar den sagokänsla som Riotminds vid den tiden påstod att nya Drakar och Demoner skulle ha.
 
Vinterskogens hemlighet är ett jättebra introduktionsäventyr! Det är tydligt och pedagogiskt upplagt. Lagom kort och lagom fritt. Och det introducerar och konkretiserar den sagokänsla som Riotminds vid den tiden påstod att nya Drakar och Demoner skulle ha.
Medhåll. Vinterskogens hemlighet är ett av de bästa, inte bara intro-äventyr, utan äventyr överlag som gjorts till DoD-sfären.
 
Det är känt för att vara lite för dödligt och lite för enkelspårigt. Det skrevs också som det allra första, till speltestreglerna, och lider lite av det. Men det är förstås toppen att du gillade det!
Jag tänker mest det som ett snabbt sätt att visa nybörjare olika aspekter av spelet. Sen har jag främst kört det till Shadowdark så då är dödligheten en Feature, hehe!
 
Last edited:
Jag vill slå ett hårt slag för demopaket 1 till Hjältarnas Tid. Jag har spellett Eld över Alamas / Storvättens håla många gånger för totala nybörjare (på bibliotek, på konvent, på SF-Bok, mm) och det är extremt lätt att grokka för nybörjare. Lagom långt, lagom svåra val, lätt för SL att tvinga spelarna att reagera om det går stå i äventyret.

Likt HT i allmänhet är det här äventyret grymt bra. Så det så.
 
Back
Top