Bronsåldersfantasy?

  • Thread starter Thread starter Ram
  • Start date Start date
Jag tror inte det här bronsåldersrollspelet har nämnts:
Core-Manual_book_s.jpg


Des hemsida Products | Fragments Of The Past - där man också kan få tag på konstböcker med illustrationer rörande världen och liknande.
 
Har sett den förut, men inte riktigt förstått hur deras regler fungerar för deras rollspel. Bilderna är väldigt bra inspiration!
 
Det mest uppenbara borde vara att de inte lutar sig mot riddarromantiken, som i många spel troget följer Arthur-vurmen hela vägen till nationalromantiken och i värsta fall till samtida nationalism. Just det tycker jag nog själv är det tråkigaste med fantasy - goda riddare, goda kungar, statiska samhällen och ondska i civilisationens gränsländer. Naturligtvis har detta starka drag av en kristen världsbild där moral ligger djupt inbäddad i myterna. Det skulle man ju kasta ut med buller och bång! Och jag tror ärligt att man hade kommit rätt långt bara med det.

Det ska dock sägas att rollspelsfantasy numera kan sägas vara sin egen genre och den lånar minst lika mycket från de grekiska myterna, de nordiska sagorna, österländsk folklore m.m. Men även dessa ses ofta genom samma lins som ovan.

Problemet är ju att bronsåldern inte har fullt lika många källor så det handlar nog mest om att successivt plocka bort tills man når något man kan bygga vidare på.

Samtidigt så är bronsåldern en tid av stora och rätt statiska "riken". Det krävs ett stort och stabilt handelsnätverk för att framställa brons, och brons krävs för vapen och pansar som krävs för att upprätthålla de stabila nätverken som krävs för att etc.

Kungen/drottningen är Gud, stabiliteten är allt, kulten förenar folken, centralstyre, dagsverken, sädesmagasin, konstbevattning, skolgång, astronomi och matematik håller svälten borta, och specialisering i klasser är både en möjlighet och nödvändigt.

Kaosmakterna lever i utkanten av detta system och hotar det, och i samma stund de fick tag i lokalproducerat järn kunde lokala stammar slå sönder samhällsordningen.

Det liknar lite som den av nationalromantiken idealiserade goda samhällsordningen i mitten av artonhundratalet, för att den annalkande industrialismen möjliggör det omvälvande 1900-talet och det känns i luften.
 
Den (nord)europeiska bronsålder som efterfrågas:

1751976070419.png

Hockeyfrillan är historisk!

Från inlägget:

"Warrior from the NORDIC BRONZE AGE. The clothes are based on two Danish burials, the Trindhøj man (1347 BC) and the Muldbjerg man (1376 BC), which consist of a woollen wrap-around garment, a woollen belt and woollen foot wraps. There is no evidence of dyes in the Nordic Bronze Age, so the clothes would be of the natural colours of the sheep. This doesn’t mean that dyed clothes couldn’t have existed, but they may have been so rare that none has survived. This warrior wears his hair in a mullet, based on the burial of the man from Lille Dragshøj, of which only the scalp with the mullet has survived. The shoes are based on a pair found in Ørboekgård (Jutland) dating to 920-807 BC (very late Bronze Age). The shield is based on several Danish and Scandinavian finds, but unlike the originals, which are made of bronze and are possibly ceremonial, this one is made of leather, a far more common material for shields in the Bronze Age. A leather shield with the same decorative motif as this one has been found In Ireland (the Clonbrin shield), and the same motif appears on a shield engraved on a stone stela from Spain’s Extremadura region (Estela de Solana de Cabañas). Bronze Age shields with the same motif were also used in Central Europe’s Urnfield Culture. The sword is based on a find from Stensgård (Denmark) and belongs to an eastern European type that became popular in Scandinavia. The references for the weapons and the shield are modern replicas by Ørjan Engedal (Bronze Age Warriors Series)."
 
Den (nord)europeiska bronsålder som efterfrågas:

View attachment 24655

Hockeyfrillan är historisk!

Från inlägget:

"Warrior from the NORDIC BRONZE AGE. The clothes are based on two Danish burials, the Trindhøj man (1347 BC) and the Muldbjerg man (1376 BC), which consist of a woollen wrap-around garment, a woollen belt and woollen foot wraps. There is no evidence of dyes in the Nordic Bronze Age, so the clothes would be of the natural colours of the sheep. This doesn’t mean that dyed clothes couldn’t have existed, but they may have been so rare that none has survived. This warrior wears his hair in a mullet, based on the burial of the man from Lille Dragshøj, of which only the scalp with the mullet has survived. The shoes are based on a pair found in Ørboekgård (Jutland) dating to 920-807 BC (very late Bronze Age). The shield is based on several Danish and Scandinavian finds, but unlike the originals, which are made of bronze and are possibly ceremonial, this one is made of leather, a far more common material for shields in the Bronze Age. A leather shield with the same decorative motif as this one has been found In Ireland (the Clonbrin shield), and the same motif appears on a shield engraved on a stone stela from Spain’s Extremadura region (Estela de Solana de Cabañas). Bronze Age shields with the same motif were also used in Central Europe’s Urnfield Culture. The sword is based on a find from Stensgård (Denmark) and belongs to an eastern European type that became popular in Scandinavia. The references for the weapons and the shield are modern replicas by Ørjan Engedal (Bronze Age Warriors Series)."

Större version av bilden:
joan-francesc-oliveras-pallerols-nordic-bronze-age-warrior.jpg


från Nordic Bronze Age warrior - Joan Francesc Oliveras Pallerols | Artstation

Där det även finns flera insomningar på delar av bilden för den som vill titta riktigt nära, och även ett till stycke av presentationen:
"THE NORDIC BRONCE AGE lasted from 2000 BC to 500 BC. For comparison, it started when the last mammoths went extinct in Siberia and ended around the time of the Persian invasion of Greece. During the Bronze Age, Scandinavians exported Baltic amber to the rest of Europe, as far as Minoan Crete, Mycenaean Greece, pharaonic Egypt, and Mesopotamia. In return, Scandinavians imported blue glass beads from the eastern Mediterranean. The Nordic Bronze Age was followed by the Pre-Roman Iron Age, known in archaeology as the Jastorf culture, period at the end of which the Roman author Tacitus referred to the tribes of northern Europe as “Germani” and their land as “Germania”."
 
Back
Top