Feedback önskas: The Terrible Trinity engine - Enkel regelmotor för mysterie/skräck

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
1,014
Hallå!
Fick ett infall att göra en enkel pick-up-and-play motor för att kunna spela mysterie/skräckscenarios. Tanken var att göra något som är tillräckligt enkelt att man skulle kunna låta icke-rollspelserfarna plocka upp olika typer av one-shots scenarios till bland annat Call of Chuthulu, Death in Space samt systemlösa äventyr. Min inspirationen var det eminenta Laser and feelings, men med lite mer variation för olika färdigheter och ett rudimentär system för skador/sanity. Resultatet är The Terrible Trinity Engine, en ensidesrollspelsmotor. 🔺

Vore intressant att få feedback på systemet och karatärsformuläret som finns bifogat! Karaktärsformuläret känns exempelvis lite rörigt.

Dokumentet finns som PDF här:
https://drive.google.com/file/d/1EC0YK7GoF2RlxHv2zlY7WkR-c5itHoGa/view?usp=sharing
 
Spontant. Om det riktats till oerfarna spelare, är det väldigt mycket info/begrepp som jag förväntas ha förkunskaper om. Men fattar att allt inte kan/ska förändras om man ska hålla det kort.
Var det något särskilt du reagerade på? Är det några begrepp som du tror man skulle kunna koka bort?
 
De vanliga med egenskaper, roller, karaktär/arketyp, … men svårt att få lika kort utan att förlänga texten.
Ja, det är en avvägning. Jag vill ju liksom kunna spela ett genomsnittligt one-shot-äventyr och då krävs ofta lite variation på Färdigheter och slagsmodifikationer. Jag gillar verkligen dubbelattibuten, då du med bara få siffror får en hyggligt komplex karaktär med både styrkor och svagheter.

Jag valde ju att skala bort mål och "style", som annars finns i L&F, då jag känner att hur man blandar attributen ger tillräckligt mycket personlighet att bygga en spelstil på.

En filur med högt i mind, sway och flee blir ju en karaktär som är intellektuell, karismatisk och räddhågsen. Medan en karaktär med fokus på Muscle, Spy och Flee kanske blir mer av tyst, biffig mobbartyp.
 
Är tanken att man ska lära sig spela rollspel med äventyren, för spelet förklarar inte direkt hur man spelar rollspel. Det är mest ett regelsystem, där det enda jag ser har något med skräck att göra är att skadan man kan få är psykisk..?
  • Det står att man får trauma(?) om man slår lika. Lika med egenskapen? För det kan inte vara tärningarna, då man ibland slår en tärning. Jag antar det första, för det är något tydligare på rollformuläret.
  • Du har termer som GM och 2d6 som du inte förklarar. Du behöver inte någon förklaring för d6 eftersom du använder vanliga tärningar. Skriv "2 dice"
  • Rollformuläret hade kunnat skippa hur man slår och bara ha tabellen "3 dice: keep best" ända ned till "3 dice: keep worst"
Annars känns det som ett solitt spelsystem.
 
Är tanken att man ska lära sig spela rollspel med äventyren, för spelet förklarar inte direkt hur man spelar rollspel. Det är mest ett regelsystem, där det enda jag ser har något med skräck att göra är att skadan man kan få är psykisk..?
  • Det står att man får trauma(?) om man slår lika. Lika med egenskapen? För det kan inte vara tärningarna, då man ibland slår en tärning. Jag antar det första, för det är något tydligare på rollformuläret.
  • Du har termer som GM och 2d6 som du inte förklarar. Du behöver inte någon förklaring för d6 eftersom du använder vanliga tärningar. Skriv "2 dice"
  • Rollformuläret hade kunnat skippa hur man slår och bara ha tabellen "3 dice: keep best" ända ned till "3 dice: keep worst"
Annars känns det som ett solitt spelsystem.
Superbra feedback!
Min tanke är ju att den följer filosofin med skräckspel där man hamnar i en negativ spiral under spelets gång. Man börjar ju med att kunna välja tärningar, men allt eftersom man råkar ut för skit så rasar man fortare och fortare mot avgrunden.

Annars är ju ju främst en motor, själva skräck-aspekterna kommer ju av scenariona. Eller tänker du att man skulle kunna tweaka systemet till att bättre passa för just skräck?
 
Jag tycker det verkar vara ett väldigt behändigt litet system och blir ju sugen på att testa det själv!

Den enda invändning jag har är denna:

Tanken var att göra något som är tillräckligt enkelt att man skulle kunna låta icke-rollspelserfarna plocka upp olika typer av one-shots scenarios

Regelminimalism/ensidesregler och nybörjarvänlighet är ofta (nästan alltid skulle jag vilja säga) motsägelsefulla designfilosofier. Framförallt på grund av att nära nog alla minimalistiska system till väldigt stor del bygger på att användarna tar med sig en hel del kunskaper, erfarenheter och egna procedurer som de fyller luckorna med, något som ju personer med mindre erfarenhet saknar.

Färre, mer minimalistiska och abstrakt definierade regler är därför ofta mindre nybörjarvänliga, inte mer.

Däremot, som ett regelsystem att använda av mer erfarna rollspelare för att testa scenarion från olika spel i genren, eller för oerfarna som får handledning av en mer erfaren SL, verkar det finemang.
 
Regelminimalism/ensidesregler och nybörjarvänlighet är ofta (nästan alltid skulle jag vilja säga) motsägelsefulla designfilosofier. Framförallt på grund av att nära nog alla minimalistiska system
Ja, det var lite tanken med min invändning om att detta bara ett regelsystem. Det finns inget här för att faktiskt spela rollspel. Knappt så att det förklaras varför man nu vill slå för saker; det är mer insinuering i texten. Om man vill ha ett kort nybörjarvänligt rollspel bör man ha en klar spelprocedur. Det hela försvåras givetvis om man ska ha med en spelledare som gör/läser äventyr.
 
Jag tycker det verkar vara ett väldigt behändigt litet system och blir ju sugen på att testa det själv!

Den enda invändning jag har är denna:



Regelminimalism/ensidesregler och nybörjarvänlighet är ofta (nästan alltid skulle jag vilja säga) motsägelsefulla designfilosofier. Framförallt på grund av att nära nog alla minimalistiska system till väldigt stor del bygger på att användarna tar med sig en hel del kunskaper, erfarenheter och egna procedurer som de fyller luckorna med, något som ju personer med mindre erfarenhet saknar.

Färre, mer minimalistiska och abstrakt definierade regler är därför ofta mindre nybörjarvänliga, inte mer.

Däremot, som ett regelsystem att använda av mer erfarna rollspelare för att testa scenarion från olika spel i genren, eller för oerfarna som får handledning av en mer erfaren SL, verkar det finemang.
Tack! Kul att det kan inspirera!
Det ligger nog mycket i det du säger. Min tanke är att kunna använda det kanske primärt till personer som har lite rollspelsvana men där jag kan agera erfaren SL.

Så det är ju egentligen inte för helt nya grupper, utan snarare för att gamla rävar ska kunna dra ned folk som testat typ nya DoD eller liknande trad-fantasy, i skräckrollspelsträsket relativt snabbt och enkelt.


Inser också att det var ett par missar i dokument. Det har gått lite för lång tid för att uppdatera länken orginalposten, så lägger en akutell länk här istället: https://drive.google.com/file/d/1dM4UIuXuV9ejxHllsJvo1Y_W4Ja_u8m3/view?usp=sharing
 
Det är mer att man hade kunnat spela lite vad som helst med denna handlingsresolution.
Ja, det är sant. Utgick främst från de vanligaste användbara egenskaperna när man klurar ut mysterier.

Har idag insett att systemet är rätt likt Barkhäxan, som ju har en mer renodlad skräckstil.

Tänkte oavsett stryka möjligheten att assistera varandra, dels för att det blir lite för lätt att få 3d6 på ett slag med den modifikationen, och dels för att alla skräck/mysterierollspel bör göra det lätt för spelarna att köra scooby-doo-tekniken och splittra gruppen när man undersöker saker.
 
Last edited:
Tänkte oavsett stryka möjligheten att assistera varandra, dels för att det blir lite för lätt att få 3d6 på ett slag med den modifikationen, och dels för att alla skräck/mysterierollspel bör göra det lätt för spelarna att köra scooby-doo-tekniken och splittra gruppen när man undersöker saker.
Jag hade gjort tvärtom. Börjat med 1d6 och så får man bonus när man har någon annan rollperson med sig.
  • Direkt kommer det kännas när man är ensam
  • "Never split the party"
Till Matiné 2 har man ett gemensamt rollformulär för färdigheter. Man kan använda vilken färdighet som helst, så länge personen är med i gruppen. Detta skapar en avsaknad om man skulle vara ensam och är van att använda dom andras färdigheter.
 
Back
Top